In de week nadat Porsche met veel luister zijn elektrische sportberline Taycan had onthuld, deelde Tesla een paar stevige speldenprikken uit naar de Duitse constructeur. Eerst plaagde Tesla-CEO Elon Musk de Duitse constructeur door een tweet te wijden aan de naamgevingsstrategie voor de Taycan: het topmodel heet Turbo (S). “Euh, Porsche, het woord ‘Turbo’ betekent niet wat jullie denken dat het betekent”, sneerde hij – in een elektrische auto is inderdaad geen sprake van turbo’s.

Een paar dagen later doken op de Nürburgring twee zwaar verbouwde prototypes van de Tesla Model S op, die volgens Autoevolution liefst 20 seconden sneller waren op het circuit dan de Taycan.

Nog niet uitgespeeld

Daarop repliceerde Porsche door te melden dat hun recordpoging was gedaan met een 680 pk sterke Taycan Turbo, maar dat er ook nog een Taycan Turbo S bestaat met 761 pk, waarmee het ook een rondje rond de ‘Ring zou gaan rijden. Tesla liet zich daardoor niet uit zijn lood slaan: “Dit waren onze eerste verkennende rondjes. Volgend jaar komen we terug met een verbeterde versie. We mikken op een tijd van 7 min 05 seconden”. Dat is nog eens 15 seconden sneller dan wat de prototypes van Tesla nu draaien. Als de ontwikkeling van deze bliksemsnelle Model S helemaal af is, dan gaat hij ook effectief in productie, waarschijnlijk in november 2020. “By the way,” knipoogde Elon Musk nog in een tweet, “in ons Nürburgring-prototype staan 7 stoelen”.

Terwijl de Taycan een heel compacte vier- tot vijfzitter is. Wie er ook ‘wint’, dankzij dit duel zullen in de toekomst ook EV-rijders de geneugten van rijden op een circuit kunnen beleven.