ChatGPT is misschien wel een van de meest invloedrijke toepassingen van artificiële intelligentie (AI) ooit, simpelweg omdat het taalmodel de kracht van AI bruikbaar maakt voor iedereen. En ook de constructeurs zijn er erg happig op om deze technologie aan boord van je auto te krijgen. Mercedes was de eerste die een testproject aankondigde, gevolgd door DS afgelopen oktober. Maar Volkswagen is misschien wel de eerste die een productieklare stemassistent met ChatGPT geïntegreerd toont op de CES in Las Vegas.

ChatGPT als extra kennisbron

Concreet krijgen alle modellen met het nieuwste infotainmentsysteem van het merk toegang tot de IDA-stemassistent, die meer functies krijgt (infotainment, navigatie, airco en algemene kennisvragen) en in de toekomst ook op vragen zal kunnen beantwoorden die verder gaan dan deze specifieke toepassingen. Begrijpt IDA zelf niet wat je bedoelt, dan wordt de vraag voorgelegd aan ChatGPT en krijg je het antwoord van de vertrouwde stem te horen. Belangrijk: de data wordt niet bijgehouden en ChatGPT krijgt dus ook geen toegang tot jouw gegevens. Het nieuwe systeem wordt beschikbaar op de ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, de nieuwe Tiguan en Passat, en de nieuwe... Golf.

Golf 8 facelift al te zien op CES

Inderdaad, Volkswagen kondigt hiermee ook meteen de facelift aan van zijn populaire hatchback. De vernieuwde Golf 8 GTI wordt zelfs voorgesteld op de beurs, al zitten de uiterlijke wijzigingen nog verstopt onder een dun laagje camouflage. We kunnen wel al een nieuwe voorbumper, lichtsignatuur en diffusor achteraan ontwaren. Het zijn subtiele verschillen, dus als je hoopte op een grondige vernieuwingskuur, moeten we je helaas teleurstellen.

Groter scherm, weer fysieke knoppen

Het interieur van de Volkswagen Golf 8 facelift wordt echter niet verborgen en krijgen we dus in vol ornaat te zien. Het meest in het oog springende verschil is het nieuwe infotainmentscherm, dat groter is dan voorheen en nu ook losstaat van de rest van het dashboard. De aanraakgevoelige schuifstroken voor het volume en de temperatuur zijn nog steeds aanwezig, maar nu zijn ze ook verlicht. Het stuur krijgt wel weer gewone, fysieke knoppen om de ergonomie te verbeteren, en ook de algemene afwerkingskwaliteit zou erop vooruit moeten gaan. 

Dan rest nog de vraag wanneer we de facelift van de Golf officieel te zien krijgen. Dat laat VW nog even in het midden, maar aangezien we nu al zoveel te zien krijgen, zou het niet meer dan enkele maanden moeten duren voor het model in al zijn glorie wordt voorgesteld.