Net geen maand geleden kondigde Renault met (gepaste?) trots Ampere aan, de nieuwe dochteronderneming van de Franse groep die volledig zal instaan voor de ontwikkeling van nieuwe elektrische platforms, softwaresystemen en de nodige infrastructuur. Een van de belangrijkste doelstellingen van Ampere is het goedkoper maken om elektrische modellen te bouwen. En Renault had meteen een zeer interessant concreet voorbeeld meegebracht: de volgende generatie elektrische Twingo, die minder dan 20.000 euro zou kosten! Nog een trap goedkoper dan de aanstaande generatie ‘betaalbare’ EV’s van Renault, maar ook Volkswagen en Stellantis, die voor zo’n 25.000 euro op de markt worden gebracht vanaf 2024.
Elektrische instap-VW op basis van de Twingo?
Renault-CEO Luca de Meo gaf al aan tijdens de presentatie dat er gesprekken lopen met andere constructeurs om deze Ampere-technologie te delen. Nu blijkt dat het niet de minste namen zijn: niemand minder dan de Volkswagen-groep zou interesse hebben! Volgens informatie van het Duitse Handelsblatt zou Volkswagen er zelf niet in slagen om goedkopere elektrische modellen te ontwikkelen onder de ID.2, die vanaf zo’n 25.000 euro op de markt moet komen in 2025, met voldoende marge om ze rendabel te houden. De timing van Renault zou dus perfect zijn voor een samenwerking om elektrische Volkswagens (en Cupra’s en Skoda’s) verder te democratiseren.
VW is niet vies van samenwerken voor EV’s
Nu moeten we er wel bij vermelden dat de gesprekken tussen beide partijen nog in een zeer vroeg stadium zitten. Maar Volkswagen is niet vies van een samenwerking om de overgang naar elektrische mobiliteit betaalbaarder te maken. Zo heeft het zijn MEB-platform al geleend aan Ford, dat er de nieuwe Explorer en vermoedelijk ook de nieuwe Capri op bouwt. VW kreeg dan weer toegang tot de technische basis van de E-Transit Custom voor de volgende generatie Transporter, die binnenkort wordt onthuld. Het merk wil ook 10 miljard euro besparen de komende drie jaar, dus een gezamenlijke ontwikkeling van een goedkoper EV-platform zou zijn steentje kunnen bijdragen. Wordt ongetwijfeld vervolgd.