Volkswagen heeft in het eerste trimester van 2020 in Duitsland liefst 20.000 bestellingen voor de e-Up genoteerd. Dat is een elektrische versie van de stadsauto Up, waarvan de benzinevariant net uit productie is gegaan. De e-Up is eigenlijk maar een overbruggingsmodel in afwachting van een nieuwe elektrische stadswagen – die waarschijnlijk ID.1 zal gaan heten – maar dat weerhoudt onze oosterburen er niet van om massaal bestelbonnen voor het kleintje te tekenen.
Dat succes komt niet uit de lucht vallen: met zijn dik 21.000 euro en een rijbereik (WLTP) van 260 kilometer is de e-Up voor veel gezinnen een haalbaar toegangsticket tot de elektromobiliteit. Bovendien heeft de Duitse regering eind vorig jaar een genereus subsidiepakket uitgerold voor wie een EV koopt, waardoor de klant uiteindelijk een e-Up heeft voor zo’n 15.000 euro. Dat is niet zo veel duurder dan wat een ‘gewone’ stadswagen kost.
Let wel: het gaat om bestellingen. Volkswagen moet die auto’s nog bouwen en leveren. Maar als dat lukt en het succes zet door, dan zal de constructeur een groot deel van de Europese CO2-boetes kunnen ontlopen – als die er nog komen, uiteraard.