Bij de overgang naar zijn tweede generatie is de BMW X2 van top tot teen veranderd, of toch bijna. Gedaan met de kleine premium-SUV: om zijn gamma te stroomlijnen, heeft het Duitse merk er een rechtstreekse coupéversie van de SUV X1 van gemaakt. Het resultaat is een model dat 19,4 cm langer, 6,4 cm hoger en 2,1 cm breder is geworden dan de vorige generatie. Hij is zelfs 5,4 cm langer dan de X1! Maar het is niet enkel het formaat dat is veranderd met deze nieuwe generatie. BMW heeft hem namelijk ook niet één, maar twee volledig elektrische versies gegeven.
Van kleine premium-SUV naar coupéversie
De nieuwe X2 en iX2 meten daarmee voortaan 4,55 m lang, 1,85 m breed en 1,56 m hoog, waarmee ze natuurlijk een volledig andere look hebben gekregen dan de vorige generatie, vooral wat de achterzijde betreft. Naast zijn aflopende daklijn en een volledig hertekende bips, heeft de Duitse SUV-coupé ook een gloednieuwe dubbele lichtsignatuur gekregen, die in lijn ligt met de andere modellen van BMW. Vooraan zit de grootste nieuwigheid hem in de grille, die nu optioneel verlicht kan worden.
Tweeling van de iX1, of toch bijna...
Eenmaal aan boord is de link tussen de X1 en X2 meteen duidelijk. Beide modellen delen namelijk hun zwevende middenconsole, hun dashboard en hun gebogen dubbele schermpaneel. Dat laatste bestaat uit een instrumentenpaneel van 10,25 inch en een centraal aanraakscherm van 10,7 inch, dat op de negende generatie van het infotainmentsysteem van het merk draait, op Android-basis.
Het zit goed in elkaar en is vrij gemakkelijk in gebruik, op de klimaatcontrole na, maar het nieuwe systeem reageerde helaas erg traag in onze testwagen. BMW verzekert ons echter dat er een update komt die voor meer reactiesnelheid moet zorgen nog voor de eerste exemplaren worden geleverd. We hopen het, want in zijn huidige staat presteert het systeem ondermaats. Gelukkig kan je nog altijd Android Auto of Apple CarPlay draadloos laten verbinden. Merk tenslotte nog op dat beide schermen nog kunnen worden bijgestaan door een optioneel head-up display.
Coupé aan de buitenkant, maar blijkbaar niet aan boord
Hoewel het digitale gedeelte van de iX2 ons nog even op onze honger laat zitten, is zijn binnenruimte wel erg knap, om niet royaal te zeggen. Dankzij zijn wielbasis van 2,69 m hebben de zijdelingse passagiers achterin geen gebrek aan knie- of hoofdruimte, en dat ondanks de aflopende daklijn van deze SUV-coupé. De Duitse EV geniet ook van een vlakke bodem, die wel is verhoogd ten opzichte van de brandstofversies. Nog een voordeel van de benzine- en dieselversies is dat ze kunnen genieten van een verschuifbare achterbank, in tegenstelling tot de iX2. Gelukkig behoudt de elektrische versie wel nog de instelbare rugleuningen achterin, net als een ruime koffer van 525 tot 1.400 liter met de zetels neergeklapt. Alleen jammer dat het niet mogelijk is om de laadkabels onder de motorkap op te bergen, maar BMW heeft hiervoor wel een kleine ruimte voorzien onder de koffervloer.
Een of twee motoren?
Net als bij de iX1 zijn er (momenteel) twee versies van de iX2. De instapper eDrive20 stuurt zijn 150 kW (204 pk) en 250 Nm naar de voorwielen, voor een sprint naar 100 km/u in 8,6 seconden en een topsnelheid van 170 km/u. De xDrive30 is uitgerust met een tweede elektromotor voor een totaal van 230 kW (313 pk) en 494 Nm. Met dit extra vermogen kan de iX2 in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten, met een topsnelheid van 180 km/u.
Beide varianten hebben wel dezelfde batterij van 64,8 kWh. Dat levert een autonomie op van 438 tot 478 km in de eDrive20, terwijl de iX2 xDrive30 maximaal 417 tot 449 km uit een laadbeurt haalt, afhankelijk van de uitrusting en natuurlijk de omstandigheden. Tijdens onze test van de tweede versie in ideale temperaturen konden we een gemiddelde van 17,7 kWh/100 km meten, wat precies overeenkomt met wat BMW opgeeft in de gecombineerde cyclus. Geen slechte score, dus.
De eDrive20 en xDrive30 beschikken ook over hetzelfde maximale laadvermogen van 11 kW aan een gewone AC-laadpaal, of optioneel 22 kW, en 130 kW aan een DC-snellader. Daarmee kan je in respectievelijk 6:30 uur, 3:45 uur of van 10 tot 80% opladen in 29 minuten. Bovendien is de iX2 compatibel met Plug & Charge-technologie, waarmee je niet meer hoeft te badgen bij sommige snelladers. Handig!
Veelzijdiger dan ooit!
Als elektrische SUV is de iX2 geen pluimgewicht, aangezien hij toch zo’n 2 ton op de weegschaal legt. Maar deze massa is niet echt te voelen van achter het stuur. Het weggedrag van de Beierse SUV-coupé is namelijk perfect zuiver en gebalanceerd. Hij bolt vlot van bocht naar bocht dankzij een precies stuur (dat echter niets van gevoel doorlaat), zonder te duiken of steigeren bij het afremmen en optrekken. Ook de hernemingen zijn uitstekend bij het uitkomen van de bocht, zeker als je de tweemotorige versie hebt. Maar hoe aangenaam hij ook rijdt, tovert de iX2 ook niet echt een grote glimlach op het gezich van zijn bestuurder.
Om het rijgedrag zo dynamisch mogelijk te maken, heeft BMW gekozen voor een ophanging die eerder droog dan zacht is. Dat gezegd zijnde, is de Duitse elektrische SUV ook geen harde plank geworden. Dat maakt hij ook deels goed met een goed gedempt interieur, zowel wat windgeruis als rolgeluiden betreft. De BMW iX2 is daarmee overal op zijn gemak, van de binnenweggetjes tot op de snelweg, zonder daarbij echt uit te blinken wat zijn comfort of dynamiek betreft.
Prijs BMW iX2 2024
Je kan de iX2 van je dromen al configureren op de site van BMW. De Belgische prijzen van deze elektrische versie beginnen bij 51.450 euro voor de eDrive20 en vanaf 59.450 euro als xDrive30. En hoewel hij standaard vrij goed is uitgerust, en BMW zijn optielijst heeft vereenvoudigd, kunnen we na een tripje door de configurator zien dat je nog steeds flink bijbetaalt voor sommige uitrusting. Enkele (tien)duizenden euro’s worden daarbij in een mum van tijd toegevoegd aan de eindprijs. Merk trouwens op dat de instapversie eDrive20 pas vanaf maart 2024 besteld kan worden.
Ons verdict
De BMW X2 is grondig veranderd bij de overgang naar zijn tweede generatie. Het is geen compacte premium-SUV meer, maar de rechtstreekse coupéversie van de X1, en hij krijgt daarbij ook de twee elektrische aandrijflijnen van die laatste. Hij is gegroeid en is daarmee ruimer en veelzijdiger dan ooit geworden, waardoor je een auto overhoudt die op zijn gemak is in alle omstandigheden.