Hij liet op zich wachten, deze Ariya. We konden hem immers al ontdekken in januari 2021! Het ging destijds om een preproductiemodel waarmee we nog niet konden rijden. Maar nu is het zover! Nu ja, min of meer... Want we reden er alleen mee op een circuit. Anderzijds had Nissan gezorgd voor een goede voorbereiding door een parcours te bedenken dat verschillende soorten wegen simuleerde. Ook al kunnen we ons eindoordeel dus nu nog niet vellen, toch heeft deze eerste rit ons al veel geleerd.
Kleine rondleiding
Voor we het over de rijervaring hebben, is het misschien een goed idee om nog eens een kleine rondleiding te doen. Hoewel we hem al eerder zagen, ziet deze elektrische SUV er op het eerste zicht nog steeds imposant uit. Komt het door zijn enorme volle grille, zijn kleine lichten of zijn 1,66 m hoogte? Het is moeilijk te zeggen, maar met een lengte van 4,595 meter is hij eigenlijk korter dan een X-Trail.
Japanse harmonie
Met een vlakke vloer en een wielbasis van 2,775 m is er aan ruimte geen gebrek in deze Ariya. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant. (Heel) grote mensen moeten echter oppassen op de tweede zetelrij, want de licht aflopende daklijn kan een probleem zijn. De bagageruimte is met 468 liter voor de 2WD versie en 415 liter voor de e-4ORCE meer dan respectabel en licht moduleerbaar.
En dan is er nog de algemene look, die anders is dan we tot nu toe gewend waren van Nissan. Er is een groot dubbel scherm van 12.3 duim, een tweespakig stuur en een strak dashboard. Gelukkig zijn er in het interieur nog een paar knoppen met haptische feedback om de airconditioning te regelen. Het resultaat is harmonieus en eerder geslaagd.
Al verouderd?
Bij de lancering zullen drie versies van de Ariya verkrijgbaar zijn. De eerste heeft tweewielaandrijving en een 63 kWh grote batterij voor een officieel rijbereik van 403 km. De tweede versie verhoogt deze capaciteit tot 87 kWh voor een bereik van ongeveer 500 km. De laatste variant combineert vierwielaandrijving met de grotere batterij voor een rijbereik van ongeveer 460 km. Tot daar toe staat hij op gelijke hoogte met zijn rivalen.
Waar de Ariya steken laat vallen is bij het laden. Het maximale DC laadvermogen bedraagt slechts 130 kW. Niet slecht, maar ver verwijderd van wat we vandaag zien bij de concurrentie zien, die een bijna twee keer zo hoog laadvermogen kan halen. Eenvoudig gezegd duurt het 35 minuten om van 10 tot 80% op te laden met de 63 kWh batterij en 40 minuten voor de 87 kWh grote versie.
Niet echt sportief…
Genoeg gepraat, tijd om te rijden! Maar niet te snel... Hoewel de Ariya gepositioneerd wordt als een meer premium product, doet deze SUV dat door eerder te gaan voor comfort dan voor sportiviteit. Je voelt de soepelheid van zijn vering, vooral in bochten waar hij wat meer rolneigingen vertoont. En wat het remmen betreft, hebben we al beter gezien. Hij remt, maar je kan duidelijk voelen dat je met 2 ton onderweg bent. In een rechte lijn laat hij daarentegen zijn spierballen rollen! Ondanks de 'kleine' vermogensversie van 160 kW (218 pk) en 300 Nm koppel, zijn de versnellingen vlot en lineair, typisch voor een elektrische auto.
...wel eerder comfortabel
OK, het is dus geen sportieveling, maar hij is ook niet tam. Laten we het er maar op houden dat het een middenmoter is. Anderzijds lijkt Nissan, wat comfort betreft, goed aan zijn product gewerkt te hebben. Zijn zachte vering suggereert een goede demping. Maar waar hij echt indruk maakt, is wat de geluidsisolatie betreft. Natuurlijk is er geen motorgeluid, maar ook het rolgeluid en windgeruis zijn vrijwel afwezig. Zelfs bij hoge snelheden! En laten we vooral niet het gebruiksgemak vergeten van het e-Pedal, waarmee je enkel het gaspedaal moet gebruiken. Dat is goed afgesteld in de Ariya. Het is alleen jammer dat je er niet helemaal mee tot stilstand kan komen.
Ons (eerste) verdict
Met zijn Ariya zoekt Nissan het hogerop. Op het eerste zicht heeft de SUV alle troeven om het op te nemen tegen modellen uit een hoger segment! Zijn design maakt indruk, maar toch behoudt hij zijn beperkte formaat. Hij is ruim vanbinnen, harmonieus en goed afgewerkt. Maar zijn belangrijkste troef blijkt zijn eersteklas comfort. We kunnen niet wachten om hem op de openbare weg te testen om deze goede eerste indruk te bevestigen.