Tegelijkertijd met onze eerste meters aan het stuur van de nieuwe Ariya bood Nissan ons ook de kans om te rijden met zijn Qashqai e-Power. En daar moesten we geen twee keer over nadenken! Net zoals bij de elektrische SUV beperkte onze ervaring zich tot enkele rondjes op een circuit dat voor de gelegenheid uitgetekend werd. Daarmee konden we de e-Power testen onder (bijna) alle omstandigheden.
Een geval apart
Voor wie niet vertrouwd is met deze nieuwe versie van de SUV, moet dit weten: het is eerst en vooral een Qashqai, dezelfde als diegene die we in juni vorig jaar konden ontdekken. Enkel de e-Power logo’s en een licht ander radiatorrooster onderscheiden hem van zijn broers met verbrandingsmotor. Maar Nissan maakt wel van de komst van deze aandrijving gebruik om zijn bestseller enkele updates te geven. De meest opvallende is het infotainmentsysteem, dat evolueert en voortaan te bekijken is via een groter centraal scherm.
Een verre van klassieke hybride
Zoek niet naar een stekker, die is er niet: de Qashqai e-Power is een klassieke hybride. Nu ja, niet echt. In werkelijkheid drijft alleen de elektromotor de voorwielen aan. De 1.5 liter grote turbo benzine driecilinder doet enkel dienst als generator. Het resultaat is dat hij altijd aan een optimaal toerental kan draaien om zo het verbruik te beperken. Handig. Een kleine batterij vervolledigt het systeem zodat de elektromotor altijd genoeg stroom heeft. Het geheel is goed voor 190 pk en 330 Nm koppel. Nissan kondigt een CO2-uitstoot aan van 119 g/km en een verbruik van 5,3 l/100 km.
Met e-Pedal
Deze specifieke configuratie zorgt ervoor dat Nissan kan zorgen voor functies die je gewoonlijk enkel op een elektrische auto aantreft. Deze SUV beschikt bijvoorbeeld over het e-Pedal dat de fabrikant zo dierbaar is. En het gevoel ervan is identiek aan dat van de Leaf of Ariya. Eenmaal geactiveerd remt de Qashqai sterk af zodra je het gaspedaal lost. Dit maakt met één voet rijden bijna mogelijk. Helaas moet je, net als bij de hierboven genoemde elektrische Nissans, nog steeds op de rem drukken om volledig tot stilstand te komen.
Hoe zit dat in de praktijk?
Het is niet alleen het gaspedaal dat je doet denken dat je in een 100% elektrische auto zit. De 190 pk worden op een uiterst lineaire manier afgeleverd. Zodra de motor aanspreekt, reageert hij meteen, zonder evenwel de auto bliksemsnel te maken... Binnenin is het ook stil. Je hoort niet veel lawaai van buitenaf of van de motor. Bij lage snelheden klinkt de Qashqai echt als een elektrische auto, maar bij volgas verandert die indruk.
Het blijft een hybride...
De geluidsisolatie aan boord van de Qashqai is goed, maar niet perfect. Het gevolg is dat, van zodra je iets te veel vermogen vraagt, de verbrandingsmotor aanslaat om de nodige energie te leveren. Bij lage snelheden blijft hij onopvallend, maar als je naar hogere toerentallen gaat, wordt hij hoorbaarder. Als je eenmaal plankgas geeft, zou je bijna het woord "lawaaierig" kunnen gebruiken. Maar de enige auto waarmee deze Qashqai qua technologie vergeleken kan worden is de Honda HR-V. En tegen die tegenstander wint de Nissan ruimschoots.
Interessant voor de portefeuille?
Het is moeilijk om over brandstofverbruik te praten als je op een afgesloten circuit rijdt. Maar het moet gezegd dat deze Qashqai heel (heel) vaak alleen op zijn elektromotor loopt. En als de verbrandingsmotor eenmaal draait, wordt hij verondersteld voortdurend in zijn optimale toerentalgebied te draaien. Kortom, deze technologie zou aan de pomp wat geld moeten besparen. In de huidige Belgische fiscale situatie zal dit systeem niet kunnen genieten van een voordelige belastingaftrek voor zelfstandigen en bedrijven. Particulieren zullen daarom de voornaamste doelgroep zijn.
Ons ‘eerste’ verdict
Ook hier bewaren we onze eindconclusie tot na een echte wegtest, maar het lijkt erop dat Nissan een innovatieve en interessante benadering gevonden heeft. Dit blijft eerst en vooral een Qashqai. Hij heeft een goede geluidsisolatie, is comfortabel en dynamisch, en dus krijgt de middelgrote SUV van Nissan er gewoon een extra motorversie bij die nog ontbrak in het gamma. En die zal de kwaliteiten van het model extra in de verf zetten, en ook het verbruik doen dalen.