20210204093423opelmokkae(1).jpg

De eerste Opel Mokka was bedacht tijdens het General Motors-tijdperk en deelde zijn technische organen met de Chevrolet Trax. Hij zag eruit als een robuuste SUV met een iets meer avontuurlijke neiging (al blijft alles natuurlijk relatief…) dan bepaalde meer stedelijke SUV’s. Bewijs: hij kon zelfs rekenen op vierwielaandrijving, in tegenstelling tot talrijke rivaliserende SUV’s van hetzelfde formaat. Die zin voor avontuur versterkte de Mokka bij zijn facelift halverwege zijn carrière door zijn look nog stoerder te maken en een X aan zijn naam toe te voegen.

20210204093423opelmokkae(2).jpg

Nieuwe oriëntatie

Hoewel deze positionering hem geen windeieren heeft gelegd (hij heeft meer dan een miljoen klanten verleid) verandert de Mokka voor zijn tweede generatie het geweer van schouder. De markt is in tussentijd veranderd en bovendien is Opel verhuisd naar PSA (en dus vandaag naar Stellantis).

Deze keer zet de Mokka vooral in op elektrificatie door gebruik te maken van de zogenaamde “multi-energie”-basis CMP van de Franse groep, die hij deelt met onder meer de Peugeot 2008 en de DS 3 Crossback. De nieuwe Mokka is er dus naar keuze op benzine, op diesel of in een puur elektrische variant.

20210204093423opelmokkae(3).jpg

Geen X maar e

In dat laatste geval voegt de Mokka een ‘e’ toe aan zijn naam. Omdat deze Mokka-e als eerste in productie gaat, voor de modellen met verbrandingsmotor, konden we die kort proeven. Ter herinnering: de elektrische aandrijflijn van de huidige modellen op CMP-basis is gestoeld op een elektromotor van 136 pk/260 Nm die de voorwielen aandrijft en een batterij van 50 kWh. In de Opel Mokka-e is die combinatie goed voor een WLTP-rijbereik van iets meer dan 320 kilometer.

20210204093437opelmokkae(21).jpg

Dynamisch

Dat rijbereik hebben we niet kunnen controleren tijdens deze korte eerste kennismaking. Al vermeldt Opel wel dat het reële rijbereik in de winter op 250 kilometer ligt.

We hebben echter wel een andere belofte van Opel kunnen nagaan aan het stuur van deze Mokka-e: de zorg die is besteed aan zijn dynamisch rijgedrag. Dit is een compacte SUV in het genre van de Ford Puma. Wie van sturen houdt, zal blij zijn met zijn levendigheid, de goede ijking van zijn schokdempers en de precieze bediening. Dat is des te fijner omdat dit een elektrische auto is, en die zijn doorgaans niet zo wild van een stevig rijtempo – het gebruiksplezier van hun rempedaal herinnert je daar vaak aan.

20210204094010opelmokkae(1).jpeg

3 modi

De bestuurder heeft de keuze uit drie rijmodi via een schakelaar op de middenconsole: Eco, Normal en Sport. Die begrenzen het beschikbare vermogen van de elektromotor op 60 kW (82 pk), 80 kW (109 pk) en 100 kW (136 pk).

20210204093424opelmokkae(5).jpg

De eerste twee programma’s blijken al ruimschoots te volstaan om sereen met het verkeer mee te stromen. Het derde is perfect om af en toe gebruik te maken van de dynamische inborst van de Mokka-e. Zijn prestaties zijn natuurlijk niet zo verbijsterend als die van bepaalde (onbetaalbare) elektrische bolides, maar hij kan toch al naar 100 km/u sprinten in 9 seconden. De topsnelheid is dan weer begrensd op 150 km/u.

Pure Panel

Deze tweede Mokka wijdt het nieuwe gezicht van Opel in, dat Vizor is gedoopt en dat opvalt door het grote, gesloten radiatorrooster. Hij luidt ook het begin in van een meer kaalgeplukt tijdperk voor de interieurs bij Opel. We zijn hier ver verwijderd van de dashboards boordevol knoppen van oudere producten van het merk met bliksemlogo. Het pure dashboard van de Mokka is opgebouwd rond twee schermen (van tot respectievelijk 12 en 10 duim) die samen een “Pure Panel” vormen.

20210204093424opelmokkae(6).jpg

Dat laatste reduceert het aantal traditionele fysieke knoppen ingrijpend, maar Opel heeft toch een klassiek knoppengeheel behouden voor de bediening van de airco. Die laatste kan bovendien van op afstand worden aangestuurd met een smartphone. Het geheel zou dus vrij ergonomisch moeten zijn voor dagelijks gebruik.

‘Gemiddelde’ binnenruimte

Praktisch gezien heeft de komst van broer Crossland in de catalogus deze tweede generatie van de Mokka duidelijk bevrijd van zijn puur functionele verplichtingen. Hij is 12,4 centimeter korter dan zijn voorganger en biedt maar een matige hoeveelheid ruimte op de achterbank. De sportieve stijl van deze nieuwe Mokka maakt de achterste zitplaatsen bovendien wat benepen.

20210204093425opelmokkae(7).jpg

De koffer slikt slechts 310 liter (350 liter met verbrandingsmotor) en beperkt zich tot een vrij klassieke moduleerbaarheid. Het maximale laadvolume piekt op 1.060 liter wanneer je de achterbank neerklapt (1.105 liter in de versies met verbrandingsmotor). Voldoende zonder meer.

20210204093425opelmokkae(8).jpg

100 kW

Nog iets over het opladen: de Mokka-e krijgt een driefasenlader van 11 kW. Op die manier kan hij zijn batterij volledig opladen in iets meer dan 5 uur aan een aangepaste laadpaal. Hij kan ook snelladen aan gelijkstroom met een vermogen van tot 100 kW. Indien nodig kan je op die manier 100 kilometer rijbereik recupereren in 12 minuten volgens de cijfers van Opel.

20210204093430opelmokkae(10).jpg

Hoeveel kost hij?

De Mokka wordt aangeboden met een 1.2-turbobenzinemotor (100 of 130 pk) en met een 1.5-turbodiesel van 110 pk. Het prijskaartje ligt dan tussen de 22.600 en de 31.750 euro. De Mokka-e vergt natuurlijk een extra inspanning… Zijn prijsvork begint bij 36.200 euro (e-Edition) en gaat tot 41.300 euro (e-Ultimate).

Ons verdict

20210204093431opelmokkae(11).jpg

De Mokka-e maakt duidelijk meer werk van zijn stijl en zijn rijgedrag dan van de praktische aspecten. Op die manier werpt hij zich op als een interessant alternatief voor zijn meer conventionele broer Crossland. De elektrische aandrijflijn weet te overtuigen. Deze Mokka-e is zelfs een van de meest amusante ‘betaalbare’ EV’s waar we recent mee hebben mogen rijden. Maar omdat hij is ontwikkeld op een ‘gemengd’ platform kan hij geen aanspraak maken op alle voordelen die met de elektrische technologie gepaard gaan.