Er schuift wat in het B-segment. De Volkswagen Polo, Seat Ibiza en Ford Fiesta werden de afgelopen jaren vernieuwd, de Peugeot 208 en Opel Corsa staan in de coulissen klaar. De Skoda Fabia en Toyota Yaris behoren stilaan tot de oudgedienden, terwijl de populairste van de bende, de Renault Clio, nu aan zijn vijfde generatie toe is.
De populairste? Jawel: de Fransman heeft allerminst te lijden onder de toenemende populariteit van crossovers en SUV’s in het B-segment. Meer nog: sinds het debuut van de vorige generatie in 2013 verkocht Renault elk jaar meer van zijn Clio’s dan het jaar voordien. In ons land is het dan ook de populairste B-segmenter, en de tweede populairste auto na de vermaledijde Volkswagen Golf.
Wacht even: is dit een volledig nieuwe Renault Clio of een doorgedreven facelift?
Het gaat wel degelijk om een volledig nieuwe generatie. Net omwille van zijn populariteit en een design dat bij zijn kopers in de smaak viel, paste Renault op de Clio het trucje toe dat de bovengenoemde Volkswagen Golf al ettelijke generaties toepast: dat van de voorzichtige designevolutie. In profiel vallen de verschillen op het eerste gezicht minder op, temeer omdat de nieuwe Clio met 4,05 meter amper een dikke centimeter korter is dan zijn voorganger.
Maar het gaat in het ontwerp om wat extra welvingen en rondingen en wat subtiele veranderingen in het lijnenspel, en om accenten zoals de met chroom omrande zijruiten. De koplampen en achterlichten nemen de C-vormige lichtsignatuur over die we kennen uit de rest van het moderne Renault-gamma, en zijn standaard voorzien van led-technologie. De sportieve uitvoering RS Line vervangt de vroegere GT Line, terwijl de luxueuze Initiale Paris-aankleding van de grotere Renaults nu ook weer zijn weg vindt naar de Clio.
Werd het interieur eindelijk opgewaardeerd?
Jazeker, dat was een werkpunt van de vorige generatie en stond nu dus hoog op het prioriteitenlijstje van de Fransen. De materiaalkwaliteit ging er met sprongen op vooruit. Het dashboard oogt ook een stuk frisser, met een horizontale strook voor de ventilatieroosters, een middenconsole die lichtjes naar de chauffeur gericht is, en kleurrijke personalisatiemogelijkheden. Standaard monteert Renault klassieke tellers op het instrumentenpaneel van de Clio, in de hogere uitvoeringen doet de digitalisering zijn intrede. Het infotainmentscherm op de middenconsole, dat niet op de basisversie beschikbaar is, is 7 dumi groot, in de optielijst staat een exemplaar van 9,3 duim.
De Clio werd kleiner, hoe zit het met de ruimte aan boord?
Het nieuwe platform dat Renault voor zijn Clio gebruikt, het CMF-B-platform, zorgt eerder voor millimeterwijzigingen dan voor sprongen in ruimte. De buitenafmetingen namen minimaal af, zeiden we al. De binnenruimte blijft vooral achteraan wat aan de krappe kant, al moeten anders vormgegeven voorzetels de passagiers achteraan wat meer ademruimte geven. Goed nieuws voor de koffer wel: die groeide tot 391 liter (366 liter in de dieselversies), en 1.069 liter met de achterbank neer. Je moet er wel een iets hogere laaddrempel bijnemen.
Wat zit er onder de motorkap?
Renault biedt de Clio in ons land aan met drie benzine- en twee dieselmotoren. Vanaf 2020 komt daar nog een niet-oplaadbare hybride bij, de E-Tech, op basis van een atmosferische benzinemotor. Een plug-in laat hij voor de volgende Captur, een volledig elektrische versie voor de Zoé.
De basismotor is de SCe 75, een atmosferische 1.0 driecilinder en manuele vijfbak. Daarboven staat de motor waar Renault het gros van de verkoop van verwacht, de TCe 100. Dat is een 1.0 driecilinder turbobenzine, eveneens gekoppeld aan een manuele vijfbak. Later volgt er nog een automatische versnellingsbak. De benzinetopper is de TCE 130, een 1.3 viercilinder gekoppeld aan een automatisch schakelende EDC-versnellingsbak met zeven verzetten. Diesels, afgelopen jaar nog maar goed voor een kwart van de verkoop bij de Clio, zijn er in de vorm van de Blue dCi 85 en Blue dCi 115, beide 1.5 viercilinders met manuele zesbak.
Hoe rijdt de nieuwe Renault Clio?
Het nieuwe platform, dat lichter en stijver werd, en de directere stuurafstelling werpen hun vruchten af. Dat voel je al in de eerste bochten. Het maakt van de Clio nog meer een aangename stuurder, die stabiel en met voldoende dynamiek rijdt. Maar als hij op de tweespalt tussen een sportieve rijdynamiek en een comfortabel weggedrag komt, kiest hij toch liever voor dat laatste. Renault zegt stevig aan de geluiddemping gewerkt te hebben maar aan boord blijven toch nog wat rol- en windgeluiden hoorbaar.
De TCe 100, die we tijdens onze eerste kennismaking als eerste aan de tand voelden, is een eenvoudige en enthousiaste driecilinder. Met een sprinttijd naar 100 km/u in 11,8 seconden is hij zeker geen sportieveling, maar met wat regelmatig schakelwerk geraak je al aardig uit de voeten. De vijfbak schakelt trouwens licht, maar zonder veel gevoel.
De TCe 130 doet met 9 seconden naar 100 km/u beter, en de combinatie met de EDC-versnellingsbak zit hem als gegoten. Zelf schakelen kan met peddels achter het stuur, al dienen die eerder om manueel een verzetje of twee terug te schakelen bij een inhaalmaneuver. Een echte manuele stand heeft deze versnellingsbak namelijk niet.
Wat moet ik verder nog weten?
Dat het nieuwe platform van de Clio heel wat nieuwe rijhulp met zich mee heeft gebracht. Dat bundelt Renault onder de noemer ‘Easy Drive’. Zo verschijnen er onder meer een 360-gradencamera en een noodremhulp met herkenning van fietsers en voetgangers. Kies je voor de EDC-versnellingsbak, dan is er eind dit jaar zelfs een adaptieve cruise control met rijstrook- en filehulp beschikbaar. Een dodehoekwaarschuwing en verkeersbordherkenning heeft Renault ook voorzien.
Hoeveel kost de nieuwe Renault Clio?
De nieuwe Renault Clio staat in de catalogus vanaf € 14.875. Dan rijd je weliswaar buiten met de atmosferische SCe 75 in de basisuitvoering Life. De interessantere TCe 100 in de tweede uitvoering Zen kost je € 17.500, de TCe 130 met de EDC-versnellingsbak is beschikbaar vanaf de uitvoering Intens en betaal je € 21.900.
Besluit?
Je ziet het misschien niet meteen aan de buitenkant, maar de vijfde generatie van deze Franse bestseller is wel degelijk helemaal nieuw. De Renault Clio combineert een voorzichtige designevolutie aan de buitenkant met een opgewaardeerd interieur en heel wat nieuwe technologie. Echte revoluties onder de motorkap komen er volgend jaar pas met de hybride E-Tech.