20200220123524mg-zs-ev1.jpg

Talrijke Chinese merken beloven nu al een hele tijd naar onze markt te komen met elektrische auto’s, vaak met min of meer ongeloofwaardige eigenschappen. Uiteindelijk is de groep SAIC de eerste die van wal steekt met een merk dat ooit heel gekend was in Europa: MG.

20200220123545mg-zs-ev3.jpg

“Ernstige” groep

De SAIC-groep mag hier dan weinig gekend zijn, het is verre van een kleine nicheconstructeur. SAIC Motor heeft namelijk 15 fabrieken en bouwt meer dan 7 miljoen auto’s per jaar. De groep tekent trouwens voor een indrukwekkend marktaandeel van 24 procent op de gigantische Chinese markt. Vandaag wil het zijn aanwezigheid ook elders in de wereld versterken. De groep heeft in 2019 buiten China 277.000 auto’s verkocht, wat er 60 procent meer waren dan in 2017. En dat is nog maar het begin…

20200220123524mg-zs-ev2.jpg

Drie elektrische modellen

Deze internationale expansie van SAIC Motors wordt bij ons concreet met de lancering van de SUV MG ZS in zijn elektrische versie EV. Deze SUV bestaat op andere markten (vooral dan in het VK) ook met verbrandingsmotor, maar de Belgische groep Alcomotive, die MG bij ons gaat verdelen, heeft beslist zich enkel op de elektrische versie te concentreren. We weten bovendien reeds dat de middelgrote SUV bij ons snel het gezelschap zal krijgen van twee andere elektrische MG-modellen: een eind 2020 en een tweede eind 2021.

20200220123525mg-zs-ev4.jpg

7 verkooppunten

Om dit nieuwe merk bij ons te verdelen heeft Alcomotive ‘brandstores’ ingericht. Daar zijn er 7 van in België en één in Luxemburg. Naast die verkooppunten zal de groep ook een paar verdelers uit zijn portefeuille aanspreken zodat er in totaal zo’n 20 onderhoudspunten zijn, waardoor klanten niet al te ver moeten rijden voor een onderhoud.

Helder en beschikbaar

Je moet trouwens geen weken of zelfs maanden wachten zoals op sommige elektrische modellen van de concurrentie als je een MG ZS EV bestelt. In de Europese basis van MG (in Nederland) staan 4.000 exemplaren ter beschikking. Om logistieke redenen is het gamma zeer eenvoudig: er is maar één accupakket (44,5 kWh), twee versies en vijf kleuren (metaalglanslak is trouwens de enige beschikbare optie). In België kost de MG ZS EV Comfort 30.985 euro, de Luxury Edition 32.985 euro.

20200220123534mg-zs-ev5.jpg
20200220123541mg-zs-ev6.jpg

Genereuze uitrusting

Voor die prijs is de basisversie van de ZS EV al heel genereus (navigatie met een aanraakscherm van 8 duim, adaptieve snelheidsregelaar, lichtmetalen 16-duimvelgen enzovoort), met flink wat moderne veiligheidssystemen. De MG ZS EV heeft trouwens de maximumscore van 5 sterren gekregen van EuroNCAP. De 2.000 euro extra voor de Luxury-versie voegen nog een groot panoramadak toe, naast een interieur in similileder met stoelverwarming, dodehoekwaarschuwing enzovoort. Kortom, de uitrusting is volledig, al is er geen automatische airco, enkel een manueel in te stellen klimaatregeling. Daardoor is voorverwarmen van het interieur, wat nochtans belangrijk is voor een elektrische auto, onmogelijk.

20200220123541mg-zs-ev7.jpg

Interessante verhouding prijs-binnenruimte-koffer

Een snelle wandeling rond de auto maakt duidelijk dat de MG ZS EV (4,31 meter) een knappe verhouding prijs-binnenruimte-koffer biedt. Er is veel ruimte achterin voor de passagiers en de koffer slikt 448 liter. Dat is ruim voldoende voor klassiek gebruik door een gezin. Ter vergelijking: de Hyundai Kona EV (4,18 meter) is krapper voor zijn passagiers achterin en heeft een koffer van ‘slechts’ 332 liter. De SUV Peugeot e-2008 werpt zich met zijn 4,30 meter op als zijn belangrijkste rivaal, vergelijkbare interieur en koffer van 456 liter. Qua prijs pakt MG uit met een starttarief van 30.985 euro, tegenover 32.758 euro voor de Peugeot en 37.499 euro voor de Hyundai Kona (telkens de prijs van een basisversie met tijdelijke commerciële acties).

20200220123542mg-zs-ev8.jpg

20200220123543mg-zs-ev9.jpg

7 of 85 kW

De batterij (van leverancier CATL) van 44,5 kWh geeft de ZS EV een rijbereik van 263 kilometer. De auto heeft een interne lader van 7 kW (ongeveer 7,5 uur voor een volledige laadbeurt) en kan ook snelladen aan tot 85 kW (ongeveer 40 minuten van 0 naar 80 procent). Dat zijn mooie waarden in vergelijking met zijn rivalen, maar uitzonderlijk zijn ze in dit segment ook niet. In noodgevallen kan je ook herladen aan een gewone thuisstekker. De auto wordt voor die scenario’s geleverd met een mobiele connector en met een Type 2-kabel.

20200220123543mg-zs-ev10.jpg

Op zijn Duits

Allemaal heel mooi, maar wat geeft dat in de praktijk op de weg? Onze eerste indruk is oprecht heel positief. De afwerking is verzorgd, het rijgedrag overtuigend. De typische vooroordelen over een Chinese auto, zoals een rommelige assemblage, goedkope materialen of het rijgedrag van een klomp boter veegt hij van tafel. Deze MG moet zich niet schamen naast de standaarden van deze kant van de wereld en vertoont een efficiënte koetswerkondersteuning (met een vrij stug maar niet oncomfortabel wegcontact). Het enige minpuntje is dat de knop (met KERS-opschrift) voor het regelen van de regeneratiefunctie (in drie stappen) naast de versnellingspook minder praktisch is dan hendels aan het stuur.

20200220123544mg-zs-ev11.jpg

20200220123544mg-zs-ev12.jpg

Minstens 220 kilometer rijbereik

De elektromotor ontwikkelt 105 kW (ongeveer 143 pk) en 353 Nm aan koppel. Dat volstaat ruimschoots voor ‘dynamische’ hernemingen als dat nodig zou zijn. Optrekken van 0 naar 50 km/u duurt 3,1 seconden, 100 km/u staat na 8,2 tellen op de meter. De topsnelheid is begrensd op 140 km/u. Bij onze kennismaking in de heuvelachtige omgeving van Pepinster verbruikten wij gemiddeld 20 kWh/100 km zonder ons in te houden (niet op dynamisch vlak noch qua comfortsystemen). Dat volstaat voor een bereik van minstens 220 kilometer. Maar je kan uiteraard eenvoudig veel minder verbruiken op een minder veeleisend parcours.

20200220123545mg-zs-ev13.jpg

Ons verdict

De MG ZS EV richt zich vooral op professionele klanten (naar verwachting 80 procent van de omzet) dankzij een interessante fiscale aftrekbaarheid, een laag VAA en een sterke prijs. Maar hij heeft ook alle kaarten in de hand om particulieren te verleiden op zoek naar een veelzijdig elektrisch model met een aantrekkelijke verhouding tussen de prijs en wat hij te bieden heeft.

20200220123546mg-zs-ev14.jpg