Na de 500e breidt Abarth zijn catalogus uit met een tweede volledig elektrisch model: de 600e. Een SUV die in zijn meest exclusieve variant zelfs de titel van krachtigste Abarth ooit opeist!
1. 2 varianten
In werkelijkheid voegt Abarth niet één, maar twee versies van de 600e aan zijn catalogus toe. Deze volledig elektrische Italiaanse SUV is namelijk beschikbaar in twee uitvoeringen: Turismo en Scorpionissima. De laatste, die beperkt is tot slechts 1.949 exemplaren als eerbetoon aan het oprichtingsjaar van het merk, is alleen verkrijgbaar in twee carrosseriekleuren: Hypnotic Purple en Acid Green. Het is ook enkel deze versie die zich officieel de krachtigste Abarth aller tijden mag noemen…
2. 175 kW (240 pk) of…
Inderdaad, de twee varianten van de nieuwe Abarth 600e hebben niet hetzelfde vermogen! De elektromotor van de Turismo bereikt een maximum van 175 kW (240 pk) en 345 Nm koppel. Toch voldoende om de Abarth 600e in 6,24 seconden van 0 naar 100 km/u te sturen en een topsnelheid te halen van 200 km/u. Met dit vermogen was hij al de krachtigste en snelste Abarth tot 100 km/u, maar de Scorpionissima gaat nog een stap verder!
3. … 207 kW (280 pk)!
In de gelimiteerde editie Scorpionissima stijgt het vermogen van de elektromotor van de Abarth 600e namelijk tot 207 kW (280 pk) en 345 Nm! Deze extra 32 kW (40 pk) doet de sprinttijd van 0 tot 100 km/u zakken naar slechts 5,85 seconden. De topsnelheid blijft echter gelijk, met een maximum van 200 km/u. Hoewel de twee varianten van deze sportieve Italiaanse SUV niet hetzelfde vermogen krijgen, is de overige techniek wel grotendeels gelijk.
4. 334 km autonomie
Beide varianten van de elektrische SUV met het schorpioenlogo zijn gebaseerd op hetzelfde Perfo eCMP-platform en hebben een batterij van 54 kWh. Hierdoor kunnen zowel de Abarth 600e Turismo als de Scorpionissima een maximale WLTP-actieradius van 334 km claimen. Ook de laadvermogens zijn identiek, met 11 kW AC-laden en 100 kW DC-laden. Hiermee kan de batterij in 27 minuten van 20% naar 80% worden opgeladen aan een geschikte snellader.
5. 380 mm
De Abarth 600e is niet enkel veel krachtiger dan zijn Fiat-neefje, hij biedt ook een aanzienlijk dynamischer rijgedrag. Dat heeft hij te danken aan een mechanisch Torsen-sperdifferentieel, een ESP die in een "fun"-modus kan worden gezet, en monobloc-remklauwen van Alcon met vier zuigers en 380 mm grote remschijven. Bovendien staat de Abarth 600e op specifiek ontwikkelde Michelin Pilot Sport EV-banden.
6. 30 mm
Naast een verlaagd onderstel vergeleken met de standaard Fiat 600e, heeft de Abarth 600e ook bredere voor- en achterbumpers, een grote achterspoiler en wielkasten die voor 30 mm en achter 25 mm breder zijn, wat zijn sportieve uitstraling versterkt. Dit nieuwe model van het merk met de schorpioen is niet alleen de krachtigste Abarth ooit, maar misschien ook wel de grootste! De 600e meet namelijk 4,189 m lang, 1,808 m breed en 1,505 m hoog.
7. 7 + 10,25 inch
In het interieur van de Abarth 600e vinden we een 7-inch digitaal instrumentenpaneel met specifieke graphics en een centraal aanraakscherm van 10,25 inch. Daarop krijg je specifieke prestatiefuncties, maar het ondersteunt ook gewoon draadloze Android Auto en Apple CarPlay. Het interieur, grotendeels uitgevoerd in zwart, beschikt verder over unieke Sabelt-kuipstoelen in het geval van de Scorpionissima en aluminium pedalen om zijn sportiviteit extra te benadrukken. Nu is het enkel nog wachten op de Belgische prijzen van de Abarth 600e om alles over het nieuwe model te weten.