Na de grote Santa Fe is het nu aan de Hyundai Tucson om de geheimen van zijn configurator vrij te geven. De middelgrote SUV heeft namelijk een facelift gekregen voor 2024, die hem een iets andere neus, maar vooral een volledig nieuw interieur heeft opgeleverd. Daarmee oogt hij nu zowel van binnen als van buiten hoogwaardiger dan ooit tevoren. Heeft dat een impact op de prijs? We zoeken het uit!

Bij Hyundai moet je in de configurator altijd eerst de keuze maken tussen het type aandrijflijn dat je wil. In het geval van de Tucson is de keuze drievoudig: ga je voor een gewone verbrandingsmotor (vanaf 34.999 euro), de Tucson Hybrid (vanaf 39.999 euro) of de Tucson Plug-In Hybrid (vanaf 49.999 euro)? De laatste optie laten we links liggen, wegens te duur.

Ook tussen de Hybrid en de Tucson op benzine (1.6 T-GDi met 150 pk en een handbak) is er een flink prijsverschil, maar dat wordt deels gecompenseerd door de aanwezigheid van een automatische versnellingsbak, automatische airco en een regensensor op de hybride. We kiezen dus voor de Tucson Hybrid, in de hoop dat zijn zuinigere maar krachtige motor (215 pk en een normverbruik van 5,8 l/100 km) het verschil in aanschafprijs kan compenseren.

Correcte standaarduitrusting, maar geen losse opties

Dan krijg je alle verschillende uitrustingsniveaus voorgeschoteld: Techno (39.999 euro), Feel (40.999 euro), Feel N Line (43.999 euro), Shine (45.599 euro) en Shine N Line (46.599 euro). Weet dat Hyundai, zoals de meeste Aziatische merken, bijna niet met losse opties werkt. Je moet dus goed de uitvoeringen vergelijken om de uitrusting te krijgen die je wil. Het goede nieuws is dat, sinds de facelift, de volledig digitale cockpit van twee keer 12,3 inch standaard is geworden.

Op dit prijsniveau willen we ook wel verwarmde zetels, waarvoor we meteen moeten upgraden naar de Feel N Line. Die versie heeft meteen ook een sportievere look, met knappe velgen en meegespoten elementen in de voorbumper. Bovendien krijg je een sportief rood kleurtje (Engine Red) gratis meegeleverd! Het wat donkerdere Ultimate Red vinden we echter nog iets knapper, voor een meerprijs van 700 euro. 

En daarmee is de configuratie zo goed als afgerond! Enkel een trekhaak staat nog tussen de accessoires, voor een meerprijs van 832,18 euro. Een te overwegen optie als je graag met de caravan op vakantie trekt. De Tucson Hybrid mag trouwens 1.360 kg trekken. Wil je meer, dan moet je kiezen voor de 1.6 T-GDi op benzine of de 1.6 CRDi op diesel, die beiden tot 1.650 kg mogen trekken.

In lijn met de concurrentie

Met de trekhaak inbegrepen komen we daarmee op een totale prijs van 45.531,18 euro voor onze ‘ideale’ Hyundai Tucson Hybrid, of 44.699 euro zonder. Niet toevallig is dat bijna exact dezelfde prijs als zijn grote concurrent die we eerder deze maand hebben samengesteld: de eveneens hybride Nissan Qashqai e-POWER, die ons 44.990 euro zou kosten. De Nissan biedt iets meer waar voor zijn geld, maar bij Hyundai kan je nog verder upgraden naar een plug-inhybride of een hogere uitvoering met nog meer uitrusting. Aan jou de keuze, dus.