Sébastien Vanhouche

1 JUL 2024

Test: Polestar 4, leuker achterin

Is het 4e model van Polestar even aantrekkelijk als de drie eerste, ondanks zijn bijzondere vorm en zijn gebrek aan achterruit?

"De Polestar 4 is een indrukwekkend staaltje ingenieurswerk, maar de elektrische SUV-coupé is leuker vanop de achterzetels dan achter het stuur."

Bij Polestar volgen de modelcijfers elkaar op, maar dat betekent niet dat de wagens zelf op elkaar lijken… Na de exclusieve coupe 1, de berline 2 en de imposante SUV 3 komt nu de Polestar 4, die niets minder is dan het vierde model van het Chinees-Zweedse merk. Logisch, toch? Behalve dat deze nieuwkomer tussen de 2 en de 3 geplaatst wordt in het gamma van de constructeur, en dat zowel qua prijs als qua afmetingen. Nu begint het al wat verwarrender te worden… Maar goed, vandaag hebben we het niet over de modelstrategie en wel over hoe deze nieuwe SUV rijdt, die in Hangzhou Bay, China wordt gebouwd en lijkt op een hoge vierdeurscoupé.

Advertentie
Advertentie

Design

Van achteren naar voren?

Laten we voor een keer onze aandacht eerst richten op de achterzijde van deze Polestar 4, en meer in het bijzonder op zijn achterruit. Of beter gezegd, zijn gebrek aan achterruit! Daarmee is het in feite het orgelpunt van zijn hele design, zowel van binnen als van buiten. Dankzij deze volle achterklep is Polestar erin geslaagd om de structurele elementen van het chassis, die essentieel zijn voor de veiligheid, lager en meer naar achteren te verplaatsen. Als gevolg daarvan kon de hele auto worden verlaagd om hem een slanker uiterlijk te geven en om zijn stroomlijn te verbeteren. Met zijn lengte van 4,84 m op een hoogte van slechts 1,534 m en een breedte van 2,008 m is de Polestar 4 24 cm langer, 15 cm breder en 6 cm hoger dan de Polestar 2, maar ook 6 cm korter, 8 cm lager en 4 cm breder dan de SUV 3.

Polestar heeft duidelijk de nadruk gelegd op de achterzijde van de 4. Aan de buitenkant komt dat tot uiting in de volle achterklep, terwijl in het interieur het vooral de passagiers achterin zijn die verwend worden. De Chinees-Zweedse SUV-coupé heeft misschien wel 5 zitplaatsen, maar hij lijkt vooral gemaakt om met 4 te reizen. Je kan de hoek van de achterbank bijvoorbeeld enkel instellen als je de centrale armsteun neerklapt. Eenmaal plaatsgenomen waan je je in een gestroomlijnde en goed afgewerkte businessclasszetel tijdens een langeafstandsvlucht van Polestar Air! Een maatschappij die enkel hoogwaardige en milieuvriendelijke materialen gebruikt om zijn cabine een unieke sfeer te geven. Een indruk die nog wordt versterkt door het ontbreken van de achterruit, waardoor je een coconachtig gevoel krijgt aan boord, zonder dat je je opgesloten voelt.

 

Beleving

Schermen en ruimte in overvloed!

Natuurlijk is Polestar de voorste inzittenden niet vergeten, en dan in het bijzonder de bestuurder, die voor zich een groot digitaal instrumentenpaneel van 10,2 inch krijgt. Het centrale display is dan weer 15,4 inch groot. Dankzij een minimalistisch infotainmentsysteem met de hulp van Google voor onder meer de navigatie en de stemassistent, is het systeem zeer gemakkelijk in gebruik. Het enige minpunt is dat de functies van de knoppen op het stuur niet altijd even duidelijk zijn. Maar dat is nog niet alles qua schermen, want door het gebrek aan achterruit is er ook nog een digitale middenspiegel van 8,9 inch groot. En al deze schermen kunnen nog worden bijgestaan door een optioneel head-up display van 14,7 inch.

De Polestar 4 rust op een gigantische wielbasis van 2,999 m, waardoor het geen verrassing mag zijn dat er geen gebrek aan ruimte is voor de passagiers achterin, die des te meer worden verwend. Helaas kan je er niet je voeten onder de voorzetels schuiven. De koffer is dan weer 526 tot 1.536 liter groot, inclusief de dubbele bodem, terwijl er nog een tweede opbergruimte van 15 liter onder de motorkap schuilt. Net genoeg om een laadkabel in op te bergen.

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

De snelste Polestar tot nu toe

Momenteel wordt de Polestar 4 in slechts twee varianten aangeboden. De instapversie Long Range Single Motor geniet van een motor op de achteras van 200 kW (272 pk) en 343 Nm koppel. Daarmee sprint hij van 0 tot 100 km/u in 7,1 seconden en haalt hij een topsnelheid van 200 km/u. Voor de tweede variant, de Long Range Dual Motor, heeft Polestar niet al te veel moeite gedaan en heeft het gewoon een tweede, identieke motor op de vooras geplaatst. Het resultaat is een verdubbeling van het vermogen: 400 kW (544 pk) en 686 Nm. Genoeg om in slechts 3,8 seconden naar 100 km/u te accelereren, met eveneens een topsnelheid van 200 km/u. Daarmee is het wel de snelste in serie geproduceerde Polestar tot nu toe!

Beide versies genieten van dezelfde batterij van 100 kWh. Daarmee haalt de Single Motor tot 620 km autonomie, terwijl de Polestar 4 Dual Motor tot 590 km kan rijden op een volle batterij. Om op te laden kan de SUV-coupé rekenen op een maximaal laadvermogen van 11 kW AC, optioneel te verhogen tot 22 kW AC, en 200 kW aan een DC-snellader. Daarmee moet je van 10 tot 80% kunnen bijladen in 30 minuten. Tijdens onze test haalden we een gemiddelde van 19 kWh/100 km aan boord van de Single Motor. Een iets hoger cijfer dan wat Polestar belooft qua gemiddeld verbruik, maar hoewel de 600 km autonomie daarmee buiten bereik lijkt, moet het toch mogelijk zijn om meer dan 500 km te rijden op een volle batterij, wat meer dan comfortabel is.

Meer GT dan sportwagen

Dankzij zijn beperkte hoogte biedt de Polestar 4 een aangename rijpositie, en dat nog voor je in beweging komt. Een goed begin. Eenmaal op snelheid wordt zijn dynamiek bevestigd. De Chinees-Zweedse SUV is levendig, zowel in een rechte lijn als in bochten dankzij goed gecontroleerde koetswerkbewegingen en een zuivere, gebalanceerde dynamiek. Het gevoel dat je krijgt achter het stuur blijft echter te chirurgisch. De ingenieurs hebben ongetwijfeld knap werk geleverd om de Polestar 4 zo dynamisch en efficiënt mogelijk te maken, maar het levert niet erg veel rijplezier op voor de bestuurder, wat jammer is.

Waar het werk van de ingenieurs wel zijn vruchten afwerpt, is op het gebied van demping, vooral wanneer de Polestar 4 slechts één motor heeft. Dan wordt het een uitstekende GT, waarin het zo stil is als maar kan en je met plezier honderden kilometers aflegt. Een functie die hem beter past dan die van een sportwagen met het mes tussen de tanden. Als kers op de taart heeft hij ook een uitstekende eenpedaalfunctie, wat hem aangenamer maakt in de stad.

Prijs

Het is mogelijk om een Polestar 4 Long Range Single Motor te bemachtigen voor een vanafprijs van 64.800 euro. De Long Range Dual Motor is dan weer beschikbaar vanaf 72.800 euro in België. Zoals tegenwoordig meestal het geval is, is de standaarduitrusting van de Polestar 4 al zeer uitgebreid. Er worden maar weinig opties aangeboden op de configurator van het merk: 4 pakketten en 3 losse opties, meer is er niet.

Verdict

De Polestar 4 is een indrukwekkend stukje ingenieurswerk. Van zijn gebrek aan achterruit tot zijn rijgedrag en het gebruiksgemak van de schermen, het is onmogelijk te ontkennen dat de ingenieurs van het merk knap werk hebben geleverd met hun elektrische SUV-coupé. Maar al dit vernuft levert ook een vrij steriele rijervaring op, die niet veel emotie en dus hebberigheid opwekt. Een auto waarin we uiteindelijk liever (heel comfortabel) achterin zitten dan achter het stuur…

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie