Na ons eerder al zijn interieur en zelfs zijn koetswerkdesign te hebben getoond, onthult Peugeot nu eindelijk alle details van de nieuwe e-3008! En het is duidelijk dat de Franse SUV van 4,54 m lang, 1,89 m breed en 1,64 m hoog gemaakt is om ver te kunnen rijden. Hij heeft dan ook een batterij van 73 of 98 kWh! Niet slecht, ondanks een vrij gemiddelde wielbasis van 2,73 m. Zijn koffer is dan weer 520 liter groot, ongeacht de gekozen aandrijflijn.



Tot 98 kWh, 700 km, 2 motoren en 320 pk

Deze nieuwe e-3008 is het eerste model van de groep dat geniet van het STLA Medium-platform. Hij komt beschikbaar in drie varianten: de eerste koppelt een elektromotor op de vooras van 157 kW (210 pk) en 343 Nm aan een batterij van 73 kWh om tot 525 rijbereik te halen. Niet slecht als instapmodel. Peugeot geeft je ook de mogelijkheid om een tweede motor van 83 kW (113 pk) en 166 Nm toe te voegen op de achteras. Deze tweede versie heeft daarmee in totaal 240 kW (320 pk), maar behoudt dezelfde actieradius van 525 km. De derde en laatste variant heeft een elektromotor vooraan van 170 kW (230 pk) en 343 Nm, met die grote batterij van 98 kWh om tot 700 km rijbereik te halen. 

30 min laadtijd

Is de batterij leeg, dan kan de e-3008 zijn ionen recupereren dankzij een standaard meegeleverde driefasige boordlader van 11 kW. Optioneel kan je die upgraden naar 22 kW. Koppel je de e-3008 aan een snellader, dan kan hij dankzij zijn architectuur op 400 V een laadvermogen tot 160 kW aan, om van 20 tot 80% batterijniveau te gaan in een halfuur. Nog een handigheid op de Franse SUV-coupé is zijn V2L-functie (vehicle-to-load), waarmee je externe elektrische apparaten tot 3 kW van stroom kan voorzien.



E-3008 vanaf februari 2024, maar niet enkel elektrisch

De Peugeot e-3008 zal met twee uitrustingsniveaus worden verkocht: Allure en GT. Hij wordt geproduceerd in de Franse Sochaux-fabriek en komt vanaf februari 2024 op de markt. Het is nog wachten op de prijs van de elektrische versies, maar ook nog op de details van de 3008 met verbrandingsmotoren! Het model komt namelijk ook op de markt met een mild hybride motorisatie (overgenomen van de huidige generatie) en als plug-inhybride.