1. 80 kWh
De bruto opslagcapaciteit van de batterij die BMW heeft weerhouden voor zijn iX3 is 80 kWh. 74 kWh daarvan is bruikbaar.
2. 460 kilometer
Dat is dus een vrij grote batterij, waarmee de eerste elektrische SUV van BMW een comfortabel WLTP-bereik van 460 kilometer kan claimen.
3. 2 aangedreven wielen
In tegenstelling tot wat je zou verwachten heeft de iX3 geen vierwielaandrijving. Zijn elektromotor drijft enkel de achteras aan en ontwikkelt 210 kW (286 pk) en een ruim koppel van 400 Nm.
4. 100 kilometer in 10 minuten
Om te vermijden dat je lang stil moet staan wanneer je tijdens langere ritten moet opladen is de iX3 compatibel met gelijkstroom-snelladers met een vermogen van tot 150 kW. Daarmee kan hij 100 kilometer rijbereik recupereren in 10 minuten. Aan een conventionele laadpaal met wisselstroom aanvaardt de iX3 eenfasige vermogens van tot 7,4 kW of driefasig tot 11 kW.
5. 510 liter
Op praktisch vlak behoudt de elektrische versie van de X3 een bagageruimte van 510 liter. Ter vergelijking: die van de X3 met verbrandingsmotoren slikt 550 liter.
6. 30 tot 60 procent gunstiger
Volgens BMW is de CO2-uitstoot van een iX3 over de hele levenscyclus van het model duidelijk lager dan die van een X3 xDrive20d. Wanneer je oplaadt met de gemiddelde Europese energiemix is het resultaat 30 procent gunstiger, maar door puur groene stroom te tanken loopt het voordeel zelfs op tot 60 procent.
7. 69.950 €
De officiële marktintroductie van de elektrische SUV iX3 staat gepland op 30 januari 2021. De basisprijs voor onze markt ligt dan op 69.950 euro.