Zijn neus zal ongetwijfeld de meningen verdelen. Oversized BMW-nieren waarvan de omtrek verlicht is, gesplitste koplampen zoals op de pas voorgestelde vernieuwde X7, … de puristen huiveren ongetwijfeld, maar ze krijgen voor de rest wel een eerder klassiek koetswerk voorgeschoteld. Imposant ook, met een lengte van 5,39 meter en een breedte van 1,95 meter. De Mercedes S-Klasse heeft opnieuw een waardige concurrent.
Moderne luxe
Binnenin uiteraard mooie materialen en verwarmde panelen voor een behaaglijke warmte, maar geen immens scherm zoals bij de Mercedes EQS. De nieuwe 7 Reeks biedt een digitaal instrumentenpaneel met Augmented View-functie gecombineerd met een scherm voor het infotainmentsysteem in een naar de bestuurder gebogen geheel, dat aangevuld wordt met een head-up display.
Het accent ligt vooral op digitalisering, met een nieuwe generatie besturingssysteem, het BMW Operating System 8, dat bediend kan worden via een verbeterde iDrive en een ‘Interaction Bar’. Die laatste combineert de directe toegang tot de belangrijkste functies met sfeerverlichting, verluchting en decoratie. Een arsenaal aan rijhulpsystemen zorgen ervoor dat de 7 Reeks klaar is om Level 3 autonoom te parkeren en te rijden.
Het meest indrukwekkende wordt echter voorbehouden aan de passagiers achteraan: een 31,3 duim groot ‘BMW Theatre Screen’ net achter de voorzetels. Het 8K scherm in 32:2-formaat komt uit het dak en doet dienst als infotainmentsysteem, compleet met onder andere YouTube-streaming en andere diensten via een in het dak geïntegreerde 5G-antenne. Het geheel kan bediend worden door 5,5 duim grote kleurendisplays in de deurpanelen.
Eerst de 100% elektrische i7
De nieuwe 7 Reeks is de eerste generatie van het model met een 100% elektrische variant: de i7. Het is met die versie dat de verkoop in november start. De i7 xDrive60 beschikt over twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 400 kW (544 pk). Dankzij een onder de vloer ingebouwde batterij met een capaciteit van 101,7 kWh beschikt hij daarmee over een WLTP-rijbereik tot 625 km. DC snelladen kan aan een vermogen van 195 kW, waarmee de i7 in 10 minuten zo’n 170 km extra kan laden. Later volgt nog een i7 M70 xDrive, de elektrische topversie.
Net na de marktlancering zal in Europa een 300 pk sterke dieselvariant met 48V ‘mild hybrid’-technologie aan het gamma worden toegevoegd. In de lente van volgend jaar volgen dan twee plug-in hybridemodellen, waaronder een M-uitvoering, de M760e xDrive. Die heeft een vermogen van 420 kW/571 pk, een koppel van 800 Nm en een geschatte WLTP-uitstoot van 28 gram per km.
Meer informatie over de 7 Reeks, zoals definitieve prestatie- en verbruikscijfers volgen korter bij de lancering eind dit jaar.