In 1994 verving Ferrari zijn verouderde en bekritiseerde 348 door deze nieuwe F355. De naam verwijst naar de cilinderinhoud (3,5 liter) en het aantal kleppen per cilinder (5!). De magistrale lijnen van Pininfarina werden unaniem lovend onthaald door de pers. De F355 kende ook succes bij het grote publiek: tussen 1994 en 1999 werden er meer dan 11.000 exemplaren van verkocht. Bijzonder: dit is het model waarop Ferrari in 1997 de gerobotiseerde bak introduceerde, met de F1-versnellingsbak.

Een kleine auto

Het hart van deze Ferrari is uiteraard de V8 onder de motorkap achteraan. Hij wordt hier niet tentoongesteld onder glas! Die bescheidenheid vinden we ook terug in de afmetingen: de F355 is een kleine auto, met een lengte van 4,25 m, een breedte van 1,9 m en een hoogte van 1,17 m.

Prestaties

De 3,5 liter grote V8 telt vijf kleppen per cilinder, heeft een dry-sumpsysteem en drijfstangen uit titanium. Ongelooflijk gesofistikeerd voor die tijd, met een opmerkelijk vermogen van 380 pk bij 8.250 tpm. Met een gewicht van 1.350 kg waren ook zijn prestaties voor die tijd ongezien: 295 km/u, 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u en 23,7 seconden voor de kilometer vanuit stilstand.

De versies

Ferrari bood zijn F355 in meerdere koetswerkvormen aan: als Berlinetta (coupé), GTS (targa) en Spider. De eerste is uiteraard de puurste en stijfste, maar met de twee andere rij je met de haren in de wind.

Voor dagelijks gebruik? Niet echt

De F355 is moeilijk dagelijks bruikbaar, ook al zijn er enkele eigenaars die dat doen en er zelfs langere afstanden mee afleggen. De F355 is lawaaierig, weinig praktisch en verraderlijk op nat wegdek, en dus het meest geschikt als speeltje voor mooi weer.

Oorlogsmachine!

Maar wanneer de omstandigheden meezitten, is het een fantastische machine! De manuele bak klikt het metalen rooster, de motor begint vanaf 4.000 tpm te huilen en het weggedrag is precies en evenwichtig, zelfs de dag van vandaag. Minder hedendaags is de afwezigheid van elektronica, op ABS na, en het gebrek aan koppel onder 3.000 tpm. De sequentiële F1-bak heeft zijn liefhebbers maar is bijzonder traag en brutaal naar hedendaagse normen.

Betrouwbaarheid

Wat betrouwbaarheid betreft, is er goed nieuws… en slecht. Laat ons met dat laatste beginnen, en vooral met het elektrische circuit. Dat kan het naar Italiaanse gewoonte op elk moment begeven. Het is minder erg dan bij de oudere modellen, maar de algemene betrouwbaarheid heeft er wel onder te lijden. Ook de afwerking is niet helemaal je dat, met fragiel leder naast goedkope plastics.

Het goede nieuws is dat, op voorwaarde dat hij regelmatig werd onderhouden, de V8 stevig is. Het koetswerk is ook doordacht ontworpen en niet meer gevoelig voor roest, in tegenstelling tot modellen van vorige generaties. De versnellingsbak is ook stevig en gaat normaal lang mee. Op één detail na…

Onderhoud

Het is algemeen bekend: een Ferrari kopen is één zaak, hem onderhouden iets anders. En dat geldt zeker voor deze F355, die nog steeds een distributieriem heeft. Die moet elke vier jaar worden vervangen, wat € 3.500 kost bij een onafhankelijke specialist, en… het dubbele bij het erkende netwerk! Het jaarlijkse onderhoud kost ongeveer € 1.000, terwijl een groot onderhoud het drievoudige kost. Minstens. Nog een belangrijk detail: kijk regelmatig het oliepeil na!

De koppeling, de achillespees van krachtige sportwagens met manuele bak, is hier redelijk stevig. Je kunt ongeveer 70.000 kilometer rijden voor ze moet worden vervangen. Tenzij je van bandenrook houdt of… de F1-bak hebt gekozen. Diens koppeling houdt het ongeveer 50.00 kilometer uit als je rustig rijdt, en zelfs maar de helft als je sportief rijdt. De koppeling wordt meestal tegelijk met de distributieriem vervangen, maar kost als je het alleen laat doen ongeveer € 4.000 bij een officiële specialist.

Enkele prijzen

Om je helemaal te ontmoedigen, zijn dit enkele prijzen van herstellingen en wisselstukken: € 20.000 voor een volledige motorrevisie, € 5.000 voor een uitlaat, € 600 voor een paar remschijven, € 5.000 voor een motorkap, € 3.500 voor een stoffen kap (Spider), € 600 voor vier nieuwe banden, € 2.000 voor een paar schokdempers,… Het verbruik schommelt tussen 10 en 30 liter, afhankelijk van de rijstijl.

Hoeveel kost hij vandaag?

Na lange tijd rond de € 40.000 tot € 50.000 geschommeld te hebben, kost een F355 vandaag minstens € 70.000 voor een correct exemplaar en € 80.000 voor een exemplaar in mooie staat. Je moet uiteraard een van die laatste hebben. Tip van Vroom: koop zeker geen exemplaar zonder onderhoudsboekje. De Spider kost ongeveer € 5.000 meer, terwijl een exemplaar met F1-bak ongeveer 5 tot 10 procent minder kost. De prijzen blijven sinds een jaar ongeveer stabiel.

Besluit

Vergeleken met de exuberante moderne Ferrari’s lijkt de F355 licht, gracieus en bijna discreet. Maar het is ook een echte diva in alle betekenissen van het woord: een dijk van een stem, een meeslepend gedrag, maar financieel veeleisend in onderhoud…