Gordon Murray, de man die begin de jaren 1990 de legendarische McLaren F1 bedacht, heeft vandaag een heuse spirituele opvolger van zijn geesteskind onthuld in de vorm van de Gordon Murray T.50. Hij heeft zijn uiterste best gedaan om het recept van 30 jaar geleden opnieuw te gebruiken (zelfs het design doet sterk aan dat van de F1 denken), maar verbeterde de auto wel op alle vlak.
Geen hybride of elektrische aandrijving en ook geen turbo’s hier: centraal achterin ligt de lichtste atmosferische V12 ter wereld (178 kilo). Het is een 3,9-liter van liefst 663 pk en 467 Nm, die door Cosworth is ontwikkeld als een echte racemotor. Het maximumkoppel piekt pas bij 9.000 o/m, de motor zelf gaat helemaal door tot 12.100 o/m. Murray is er apetrots op dat de motor in vrijloop van stationair naar maximum toerental accelereert in…0,3 seconden.
Ook de versnellingsbak is puur en gefocust: van een automaat of een robotbak kon geen sprake zijn voor Murray, hier moet de bestuurder zelf aan de slag met een manuele zesbak, die met 80 kilo ook weer de lichtste in zijn segment is. Met al die pluimgewichtonderdelen is het geen verrassing dat de auto in zijn geheel slechts 986 kilo weegt, wat nog eens 150 kilo minder is dan de 627 pk sterke McLaren F1 van weleer.
Ventilator
De enige ‘kunstgreep’ die Murray aan de auto heeft toegevoegd, is de grote ventilator centraal achterop de auto. Die zorgt voor meer neerwaartse druk en maakt een grote spoiler bijna overbodig. Nochtans zit achterin het koetswerk wel een grote vleugel verzonken, die vooral bij het remmen opklapt om als luchtrem te dienen. De elektromotor van de ventilator wordt gevoed door een batterij van 48V. De blazer achterop kan ook een duw in de rug geven wanneer de bestuurder op jacht gaat naar de – niet gecommuniceerde – topsnelheid en zou zo maken dat de auto het equivalent van 700 pk ter beschikking heeft.
In het midden
Net zoals in de McLaren F1 zit de bestuurder in het midden, met aan weerszijden een naar achteren geschoven passagiersstoel. De bestuurderstoel weegt slechts 7 kilo, de twee andere zitjes zijn nog eens 3 kilo lichter. De T.50 heeft bovendien geen buitenspiegels, want die zijn door achteruitrijcamera’s vervangen. Gordon Murray wil voorlopig geen prestatiecijfers verklappen, want hij vindt dat deze auto vooral is gemaakt als een beleving voor de bestuurder eerder dan als een cijferkanon.
Toch mogen we al twee getallen weten: er worden er slechts 100 van gemaakt (waarvan het overgrote deel reeds verkocht zou zijn) en ze kosten elk 2,36 miljoen pond of 2,61 miljoen euro… exclusief belastingen.