“Daarmee reed je eens in een van de enige cabrio-Transporters die deze Volkswagen-fabriek ooit bouwde”, grapt onze gids Tobi wanneer hij een dakloze VW-bus terug bij zijn gestripte soortgenoten parkeert. Naast een cabrioletversie van de Amarok.

Huwelijk

We hebben er net een rondleiding op zitten in de Volkswagen-fabriek van Hannover, waar de Duitsers al sinds 1956 de beroemdste bestelwagen ter wereld bouwen. Bezoekers worden in de fabriek rondgereden in Transporters die van hun dak werden gestript, waardoor ze makkelijk halt kunnen houden bij de belangrijkste bezienswaardigheden, zoals persen van 3800, 9500 en 9100 ton, en de robot die koetswerk en aandrijflijn voor eeuwig met elkaar in de echt verbindt. “Die Hochzeit”, noemt Volkswagen het, “het huwelijk”. Zouden de Teutonen dan toch een gevoel voor humor hebben?

Sinds 2004

Maar stiekem zijn we niet hier voor de 800 Transporters, Multivans of Caravelles die hier dagelijks worden geassembleerd. Wel voor de 100 California’s die elke dag zorgvuldig van de band geplukt worden en per vrachtwagen vervoerd worden naar een kleinere assemblagehal even verderop in Hannover. Daar werkt Volkswagen sinds 2004 de kampeerversie van Duitslands beroemdste bestelwagen bijna volledig met de hand af.

Het contrast tussen beide productievestigingen kan dus haast niet groter zijn: klinisch, modern en hoogtechnologisch tegenover ambachtelijk en kleinschalig. Onder “kleinschalig” verstaat Volkswagen een team van 300 werknemers, die in drie ploegen telkens acht uur nodig hebben om een binnengekomen California om te bouwen tot dealerklaar.

Drie productielijnen

“De California’s gaan in totaal door drie productielijnen, die vooruitgaan tegen een halve meter per minuut”, legt gids Tobi uit. Dat lijkt traag, maar het tempo ligt hoog en de sfeer is productief. “Er moet immers heel wat gebeuren: op de eerste productielijn gaat de dakbescherming van het transport eraf en wordt het interieur geprepareerd voor de eventuele inbouw van de keuken en van de daktent. Op lijn twee wordt het keukenmeubel geïnstalleerd, en de laatste lijn is voor de daktent en de afwerking. Daarna krijgt de California nog een grondige eindcontrole, inclusief test op waterdichtheid.”

Met of zonder keuken?

Drie versies zijn er van de California: de Beach, met een manueel uitklapbare daktent maar zonder keukenmeubel, de Coast met keukenmeubel en elektrisch uitklapbare daktent, en de luxeversie Ocean. Keukenblok en tent zijn in verschillende kleuren te krijgen. Hoe weten de California-meestergasten dan welke kampeerwagen welke inrichting moet krijgen? “Achter de voorruit zit een blad met de specificaties die de klant heeft gekozen”, weet Tobi. “Iedereen die zijn taak heeft afgewerkt, vinkt de juiste specificatie af.”

Het dak erop

Zo rollen de California’s schijnbaar traag en gestaag door de stenen fabriekshal. Maar rond de Volkswagens zijn de meestergasten bedrijvig in de weer. De juiste kleur dakpaneel zoeken, de tent eraan vastmaken, het keukenblok vastschroeven: vooral dat laatste gebeurt tegen een bliksemsnel tempo. De kers op de taart is de montage van de daktent. Een secure en bijna volledig manuele klus, maar de tent moet vlot open en dichtgaan.

Uitsmijter

De strenge Duitsers geef je het niet mee, maar stiekem zijn ze trots als de daktent zich triomfantelijk openvouwt en netjes weer dichtgaat. Klaar voor de laatste klus vooraleer het naar de dealer en de gelukkige klant gaat: de regencheck. Elke California moet zijn kampeerders namelijk beschermen tegen weer en wind, ook wanneer die in de daktent liggen te slapen. Een probleem dat de California XXL met vaste dakconstructie niet zal hebben. “Want”, zo knipoogt onze gids, “de kampeerwagen op basis van de Crafter gaat wel degelijk in productie.”