Met de presentatie van de Cayenne in 2002 heeft Porsche zijn stijlcodes én de fans stevig door elkaar geschud. Naast de sierlijke 911 en Boxster durfde Porsche het aan om een ietwat lompe SUV te bouwen. Gelukkig bewees de Cayenne dat zijn afkomst er niet om liegt: over de prestaties en het weggedrag is iedereen het roerend eens. Zeker in de Turbo-versie, waarin de dikke SUV 450 pk levert.

Evolutie

Van 2002 tot 2007 werd de Cayenne Turbo aangedreven door een 4,5 liter V8 biturbo met 450 paarden. Goed om jacht te maken op sportwagens. Porsche deed er vanaf 2006 nog een schepje bovenop met de Turbo S-versie waarin de motor opgevoerd werd tot 521 pk. In 2007 presenteerde Porsche de tweede fase van zijn Cayenne en werd de V8 vergroot tot 4,8 liter. Het koppel en het vermogen gingen logischerwijze in stijgende lijn, tot 500 pk voor de Cayenne Turbo en 550 pk voor de Cayenne Turbo S. Het koppel van die laatste bedraagt zelfs 750 Nm. In 2010 ging de eerste Cayenne met pensioen en ruimde hij plaats voor de huidige generatie.

De prijzen

Vandaag vind je op het internet Cayenne Turbo’s voor belachelijke prijzen. Voor minder dan 15.000 euro heb je al een exemplaar met minder dan 150.000 km. De modellen van de tweede generatie kosten ongeveer 5.000 euro meer, wat te verklaren valt door de meer verfijnde look en betere prestaties. Twijfel echter niet om meer dan 35.000 euro uit te geven voor een mooi exemplaar met garantie en weinig kilometers. Dat blijft nog redelijk.

Betrouwbaarheid

Het is een Porsche, dus hij is betrouwbaar. Dat klopt grotendeels, al kunnen enkele details wel op de zenuwen werken: de afwerking is niet zo goed als verhoopt en enkele geluidjes kunnen zich manifesteren. Terwijl de mechaniek betrouwbaar is en een hoog kilometeraantal aankan, kan de elektronica enkele zwakheden vertonen. Opgelet: we hebben het hier over een Porsche, dus herstellingen zijn vaak duur. Bespaar dus niet bij de aankoop en kies voor een model met een correct onderhoudsboekje en een voortreffelijke voorgeschiedenis.

Onderhoud

De onderhoudsintervallen zijn zoals in een moderne auto: elke 30.000 km of twee jaar moet de olie vervangen worden. De bougies worden elke vier jaar vervangen. Voor zo’n sportieve auto valt dat zeer goed mee. Bij een regelmatig onderhoud blijven de kosten beperkt: iets meer dan 400 euro voor een klein onderhoud en iets meer dan 1.000 euro voor een groot onderhoud. Goed om op voorhand te weten: met zijn hoge gewicht en vermogen vreet de Cayenne remblokjes zoals Obélix zwijnen. Voor de vervanging van de remschijven en -blokken vooraan en achteraan moet je rekenen op iets minder dan 1.500 euro. De banden lijden ook onder het hoge gewicht; bijna 500 euro per bandenset van goede kwaliteit is een niet te verwaarlozen budget.

Andere kostenposten

Het verbruik is een belangrijke kostenpost, met een gemiddelde dat regelmatig flirt met 20 l/100 km. En als je houdt van het wildere werk, reken dan eerder op 25 l/100 km. Jawel … De Cayenne doet niet alleen jouw pomphouder, maar ook jouw verzekeringsmaatschappij een groot plezier door de vrij hoge premies. Het is nu eenmaal een krachtig beest. Bovendien zijn de verkeersbelasting en de inschrijvingstaks (BIV) erg hoog, vooral in Wallonië waar de ecomalus een aanslag pleegt op je portefeuille.

Conclusie

Het lijkt aantrekkelijk: een prestigieuze en krachtige gezinswagen voor zo’n lage prijs. Dat wekt zeker interesse. Maar de aankoopprijs is slechts het topje van de ijsberg: de verfijning en de prestaties van de Cayenne Turbo veroorzaken zeer hoge gebruikskosten. De oorzaak: een gigantisch verbruik, moordende belastingen en peperdure wisselstukken. En let op welk exemplaar je kiest. Gezien de lage aankoopprijzen belanden veel Cayennes in de handen van personen die eigenlijk niet genoeg geld hebben om deze auto volwaardig te onderhouden.