Polestar zit in een volle groeifase en onderscheidt zich steeds meer dan zustermerk Volvo door zijn volledig elektrische gamma uit te breiden met eigen, unieke modellen. Na de Polestar 1 uit 2019 en de Polestar 2 die nog maar net een facelift heeft gekregen, wil de Chinees-Zweedse constructeur elk jaar een nieuw model op de markt brengen, en dat tot 2027!
Polestar 3, imposante SUV
Het volgende model in de pijplijn van het merk is de Polestar 3, een imposante SUV van 4,9 m lang op een wielbasis van 2,99 m. Het is de technische tweelingbroer van de Volvo EX90, met twee elektromotoren voor een totaal van 360 kW (490 pk) en 840 Nm, of zelfs 380 kW (520 pk) en 910 Nm als je hem uitrust met het optionele Performance Pack. Deze indrukwekkende cavalerie maakt het mogelijk om in 4,7 seconden van 0 tot 100 km/u te sprinten, terwijl zijn batterij van 111 kWh hem een rijbereik van 610 km WLTP geeft. Helaas is het hiermee ook geen goedkope SUV, met een vanafprijs van 89.900 euro.
Bij zijn lancering hoopte Polestar nog dat de eerste exemplaren nog voor het einde van het jaar geleverd zouden worden. Jammer genoeg heeft het merk enkele softwareproblemen meegemaakt voor de start van de productie, waardoor het gedwongen was om de lancering uit te stellen tot 2024, wanneer er nog een nieuw model van Polestar op de markt komt.
Polestar 4, ook een SUV, maar met een coupévorm
Net na de Polestar 3, of misschien wel rond hetzelfde moment, wordt de SUV-coupé Polestar 4 gelanceerd. Hij is groter dan de huidige '2' met zijn 4,84 m lengte, 2,14 m breedte (inclusief spiegels) en 1,54 m hoogte. Er worden twee versies aangeboden vanaf de lancering: de Single en de Dual Motor. Zoals de naam al verklapt, krijgt de eerste slechts één elektromotor op de achteras van 200 kW (272 pk) en 343 Nm, terwijl de tweede een extra motor krijgt op de vooras voor een totaal van 400 kW (544 pk) en 686 Nm. Daarmee sprint hij in amper 3,8 seconden naar de 100 km/u! De batterij van 102 kWh maakt het dan weer mogelijk om 600 km rijbereik te halen in de Single Motor, tegenover 560 km in de Dual Motor. De eerste Polestar 4's worden eveneens in 2024 geleverd in Europa, net na de 3, voor een vanafprijs van ongeveer 60.000 euro. Deze SUV-coupé wordt daarmee de snelste Polestar ooit! Toch voor de komst van de 5...
Polestar 5, GT met 650 kW (884 pk)
Na al deze SUV's komt Polestar bij wijze van spreken terug op aarde met een vierdeurs-GT, die het cijfer 5 krijgt. Dankzij zijn 800 V-architectuur, zijn chassis uit gelijmd aluminium en zijn twee elektromotoren die in totaal 650 kW (884 pk) en 900 Nm kunnen leveren, heeft de Polestar 5 de Porsche Taycan rechtstreeks in het vizier! Het model is quasi identiek aan het Precept-concept, maar het volledige design wordt pas volgend jaar officieel onthuld. De commerciële lancering wordt echter pas in 2025 verwacht.
Polestar 6, haren in de wind
Het model werd aanvankelijk voorgesteld als de O2 Concept, maar deze roadster zal geproduceerd worden onder de naam Polestar 6. Hij krijgt hetzelfde ultrastijve platform met een 800 V-batterij als de Polestar 5, en daarmee ook de explosieve aandrijflijn van die laatste. Inderdaad, het wordt een cabrio met 650 kW (884 pk) en 900 Nm! Het mag dus niet verbazen dat de constructeur een sprint van 0 tot 100 km/u aankondigt in amper 3,2 seconden. Deze eerste Polestar met open dak zou in 2026 het gamma van het merk moeten vervoegen.
Polestar 7, mysterieuze Europeaan
We weten tenslotte al bijna alles over de toekomstige Polestar 3 tot en met 6, van hun design tot hun technische details, met nog maar een paar grijze zones voor de meest specifieke cijfers. Over de Polestar 7 weten we echter nog niets, of toch bijna niets. Er zijn nog maar twee stukjes informatie gecommuniceerd door het merk: zijn platform gedeeld met Volvo maakt het mogelijk om hem in Europa te produceren, maar dat niet voor 2026 of zelfs 2027! Polestar heeft dus nog tijd genoeg om ons meer te vertellen over dit mysterieuze model voordat hij op de markt komt.