De nieuwe elektrische Macan mag duidelijk niet alle aandacht opeisen van liefhebbers van Porsches onder hoogspanning! De Taycan, die in 2019 elektrische mobiliteit in het Porsche-gamma introduceerde, is in 2024 helemaal terug van nooit weggeweest. Alle drie zijn silhouetten - de Taycan berline, de break Taycan Sport Turismo en de crossover Taycan Cross Turismo - mogen tegelijkertijd genieten van de technische en optische verbeteringen die deze facelift in petto heeft.
'Intense' blik en lichtgevend logo
De voorzijde is voor de gelegenheid strakker en verleidelijker geworden. De koplampen steken daarbij niet langer als 'sabeltanden' uit naar de onderkant van de voorbumper. De hertekende lichtblokken krijgen wel de nieuwe HD-Matrixkoplampen van Porsche, net als de typische vierpuntige lichtsignatuur.
Nog een nieuwigheid voor liefhebbers van licht: het Porsche-logo dat in de lichtstrook achteraan zit verwerkt, kan nu optioneel oplichten. Er zijn ook nieuwe welkomst- en afscheidsanimaties om voor wat spektakel te zorgen. Het dashboard blijft daarentegen quasi ongewijzigd.
Tot 952 pk/700 kW
De grootste evoluties van deze Taycan facelift zijn dan ook vooral op technisch vlak te vinden. Porsche heeft namelijk de prestaties van zijn elektrische GT naar een nieuw niveau getild. De basisversie met een enkele motor wint bijvoorbeeld 60 kW (82 pk). Daarmee kan zelfs deze instap-Taycan in 4,8 seconden naar 100 km/u accelereren, een verbetering van 0,6 seconden.
Aan het andere uiterste van het gamma staat nog steeds de Taycan Turbo S, maar die krijgt wel zomaar eventjes 140 kW (190 pk) extra met zijn nieuwe Launch Control! Daarmee neemt zijn cavalerie toe tot 700 kW (952 pk). Genoeg om in amper 2,4 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten (- 0,4 seconden)...
Active Ride Suspension
Porsche heeft verder van de facelift gebruik gemaakt om het onderstel van zijn Taycan te verbeteren, zodat deze krachtigere motoren ook beter benut kunnen worden. Standaard krijgt elke Taycan een adaptieve luchtvering. Optioneel kunnen de versies met vierwielaandrijving ook worden uitgerust met de nieuwe 'Active Ride Suspension'. Porsche belooft met dit actieve systeem een bijzonder breed spectrum tussen comfort en sport. Enerzijds moet je een referentiële demping krijgen, anderzijds een onberispelijke koetswerkcontrole, en dat afhankelijk van de gekozen rijmodus.
+ 35% autonomie
De nieuwe Taycans kunnen niet enkel sneller optrekken, maar ze kunnen ook verder rijden en efficiënter opladen dankzij enkele belangrijke technische verbeteringen. Zo neemt de bruto batterijcapaciteit toe van 93 naar 105 kWh, waarmee deze Performance Battery Plus tot 678 km WLTP-autonomie geeft aan de Taycan, afhankelijk van de motorisatie. Een aanzienlijke toename van 175 km in de WLTP-cyclus, of 35% meer rijbereik dan voordien. Porsche heeft recent deze toegenomen actieradius in de praktijk bewezen met een rit van meer dan 580 km tussen Los Angeles en San Diego.
320 kW
De nieuwe Taycan kan bovendien tot 320 kW aan gelijkstroom verwerken tijdens een snellaadbeurt. Een toename van 50 kW ten opzichte van zijn al snelle voorganger. Porsche heeft ook de laadcurve geoptimaliseerd om zo lang mogelijk boven de grens van 300 kW te blijven. In de praktijk belooft het merk daarmee een wachttijd van slechts 18 minuten als je van 10 tot 80% oplaadt (bij een temperatuur van 15 °C), ten opzichte van 37 minuten met de pre-facelift. Of dit ook in de praktijk een significant verschil maakt voor de laadtijden, zullen we in een volgende reportage nog eens moeten testen...
Porsche levert de eerste exemplaren van zijn nieuwe Taycan in de lente van 2024. De prijzen van de Taycan inclusief btw en met landspecifieke uitrusting beginnen in België vanaf € 103.200.