Met een daling in de maand december van meer dan 30 % (-32,2%) in vergelijking met dezelfde maand in 2020, kon de trend van het afgelopen jaar niet omgebogen worden… De Belgische personenwagenmarkt bleef in 2021 dus steken op ‘slechts’ 383.123 inschrijvingen. We zijn ver verwijderd van de zowat 500.000 nieuwe auto’s die er in de ‘pre-coronajaren’ ingeschreven werden.
Heel late leveringen…
Maar de inschrijvingscijfers laten zich niet (enkel) verklaren door een daling van de interesse door de consument. Ze zijn vooral zwaar getroffen door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. De orderboeken bij de invoerders zouden wel degelijk goedgevuld zijn, maar de levering van de voertuigen laat volgens Febiac heel lang op zich wachten.
BMW historisch op kop
Hoe dan ook, sommige merken slagen er toch in om hun voordeel te doen bij de situatie. Te beginnen met BMW, dat een historisch record laat optekenen in 2021: de Duitse autobouwer is voor het eerst in zijn geschiedenis marktleider wat het aantal inschrijvingen in België betreft.
“Een aantrekkelijk gamma, een sterke vraag naar duurzame mobiliteit en een gestegen klantentevredenheid zijn de belangrijkste redenen voor ons succes,” zegt Eddy Haesendonck, CEO van BMW Group Belux.
Top 10 van de automerken in België in 2021:
1. BMW: 38.962 inschrijvingen
2. Volkswagen: 34.349 inschrijvingen
3. Peugeot: 28.479 inschrijvingen
4. Audi: 28.016 inschrijvingen
5. Mercedes: 27.525 inschrijvingen
6. Renault: 20.203 inschrijvingen
7. Citroën: 18.327 inschrijvingen
8. Opel: 16.946 inschrijvingen
9. Skoda: 15.874 inschrijvingen
10. Toyota: 15.796 inschrijvingen