Elektrische modellen zijn in opmars in ons land, en dat dankzij de bedrijfswagens. Na een vergelijking tussen de twee populairste modellen in het genre op onze markt, de Audi Q4 e-tron en de Tesla Model Y, besloten we het derde meest ingeschreven elektrische model van de eerste helft van dit jaar in België de arena in te sturen: de BMW iX3. Het onlangs gerestylede model blijft de instapper bij de elektrische SUV's in de BMW-catalogus, in afwachting van de lancering van zijn kleine broiertje, de iX1. Maar hoewel zijn prijs betaalbaarder blijft dan die van BMW's elektrische vlaggenschip, de iX, bedraagt de basisprijs toch nog meer dan € 70.000 (€ 71.700). Voor deze prijs kan je bij Volvo (een ander populair merk op de bedrijfswagenmarkt) gemakkelijk kijken naar de meest exclusieve elektrische SUV die op dit moment aangeboden wordt: de C40 Recharge SUV coupé in zijn krachtigste 'Twin' versie. En zelfs als je de best uitgeruste variant (Twin Ultimate) bestelt, ligt de catalogusprijs nog steeds meer dan € 5.000 (€ 64.500) lager dan die van een 'basic' iX3. Een interessant alternatief?
Afwerking, uitrusting: BMW in het voordeel
Bij het vergelijken van elektrische modellen is het eerste belangrijke vergelijkingspunt natuurlijk de capaciteit van de batterij. BMW rust zijn iX3 uit met een 80 kWh batterijpakket, waarvan 73,8 kWh bruikbaar is. De Volvo C40, in de top-uitvoering 'Twin', beschikt over een module van 78 kWh, waarvan 75 kWh bruikbaar is. Ook op het vlak van opladen zijn ze aan elkaar gewaagd. Beide modellen hebben een geïntegreerde driefasige lader van 11 kW en kunnen snel DC-laden tot een maximum van 150 kW.
De BMW iX3 wint echter het punt voor afwerking/uitrusting dankzij zijn meer flatterende interieur (sommige materialen van de Volvo zijn nog steeds een beetje goedkoop voor de prijs), zijn completere (maar duurdere) optionele uitrusting en het overtuigender infotainmentsysteem. De iX3 heeft nog niet het grote BMW Curved Display zoals de i4, maar hij heeft wel een compleet en ergonomisch infotainmentsysteem.
Hoewel het multimediasysteem dat draait op Android Automotive-software (inclusief Google Maps navigatie) iets minder flitsend en minder uitgebreid is in zijn presentatie, werkt het wel vrij goed in de Volvo SUV coupé. Maar de instrumenten aan boord zijn te eenvoudig (je ziet bijvoorbeeld niet de resterende actieradius). En de sfeer is wat soberder. Tenzij je, zoals bij ons testmodel, kiest voor een gekleurde bekleding die de bestuurderspost opfleurt! Wat er ook van zij, wie van fysieke knoppen houdt, zal ook het zeer uitgepuurde dashboard betreuren.
Comfort: BMW in het voordeel
Op het vlak van comfort scoort de Volvo punten dankzij zijn tamelijk beschaafde weggevoel en zijn flatterende verhouding afmetingen/binnenruimte. De BMW heeft echter een lichte voorsprong dankzij zijn ruimere interieur. Vooral als je van plan bent met drie passagiers achterin te reizen. De BMW iX3 is 4,73 m lang, terwijl de Volvo SUV coupé slechts 4,44 m lang is. Maar er staat nog steeds geen grotere elektrische SUV meer in de catalogus van het Scandinavische merk... Bovendien maakt de stijl van de C40 zijn interieur achteraan meer benauwend en beperkt het de hoofdruimte onder zijn panoramisch dak (standaard) voor de achterste inzittenden.
Hetzelfde geldt voor de bagageruimte, met een bruikbare inhoud van 510 liter in de koffer van de SUV uit Beieren, tegen 413 liter onder de bagageafdekking van de Zweed met zijn schuin aflopende achtersteven. De kloof wordt nog groter wanneer de zetels neergeklapt worden, gezien de schuin aflopende achtersteven van de Volvo, met een laadvolume van 1.560 liter in tweezits configuratie aan boord van de iX3 tegen 1.205 liter voor de C40. De praktische bruikbaarheid van de C40 wordt versterkt door zijn "frunk". De Duitse auto heeft geen tweede bagageruimte onder de motorkap vooraan, in tegenstelling tot de Volvo, die een kleine extra koffer van 31 liter heeft.
Motor: Volvo in het voordeel
Zoals gezegd is er op dit moment geen grotere elektrische SUV in het Volvo-gamma, en je kan voor de topversie van de C40 gaan voor de basisprijs van een BMW iX3. Dat betekent dat je twee elektromotoren krijgt (één per as) van elk 150 kW, die samen 300 kW/408 pk en 660 Nm (2x330 Nm) leveren als dat nodig is. In tegenstelling tot de i4 of iX, die in verschillende varianten bestaan, wordt de iX3 met slechts één aandrijflijn aangeboden. Zijn enkele elektromotor drijft de achterwielen aan en levert 'slechts' 210 kW / 286 pk en 400 Nm. De grotere iX3 ook iets zwaarder (2,260 kg) dan de C40 Recharge, zelfs in Twin versie (2,185 kg). Puur qua acceleratiecijfers laat de C40 Recharge Twin de iX3 dan ook vrij gemakkelijk achter zich, met een 0 naar 100-tijd van 4,7 seconden, tegen 6,8 seconden voor de Duitse SUV. Maar in de praktijk is het duidelijk dat de 400 Nm van de iX3 al meer dan genoeg is voor een dynamische acceleratie. En in beide gevallen waarderen we deze motoren meer voor het plezier dat ze bieden bij soepel rijden (geluiddemping, afwezigheid van trillingen, acceleratie zonder lastonderbrekingen, enz.) dan voor hun zuivere prestaties. Voor de volledigheid: de maximumsnelheid is in beide gevallen beperkt tot 180 km/u.
Wegligging: BMW in het voordeel
Ook al verkiezen we aan boord van deze SUV's die de grens van twee ton overschrijden een vloeiend tempo eerder dan kleine wegen met het mes tussen de tanden, toch gaat het punt op het vlak van wegligging naar de Duitse SUV. De C40 is, ondanks zijn sportievere coupé-uiterlijk, minder comfortabel als je het tempo opvoert. Zijn besturing is minder precies en zijn koetswerkbewegingen minder efficiënt onder controle. Ook in dit opzicht stelt de C40 niet echt teleur. Maar het is de iX3 die consequenter is, met beter gekalibreerde bedieningselementen en een dynamischer rijgedrag. De iX3 biedt ook een fijner afgesteld regeneratief remsysteem.
Budget: Volvo in het voordeel
Qua budget gaat de Volvo met het punt aan de haal, dankzij zijn meer betaalbare prijs. C40 kost minstens € 52.400 in de versie met een enkele elektromotor (onlangs getest met het silhouet van de XC40). Reken echter op € 10.000 meer voor de Twin variant: € 62.100 voor de Plus versie en € 64.750 voor de Ultimate. Dat is nog steeds goedkoper dan de iX3. Bij de Duitser beginnen de prijzen officieel bij €71.700. Maar een rijk uitgerust model zoals dat in onze test kost bijna € 80.000 (€ 79.835). Met zo'n prijzen zullen deze modellen in elk geval meer aantrekkingskracht uitoefenen op beroepsmatige bestuurders, die van een voordelige belastingaftrek kunnen genieten, eerder dan op particulieren.
Wat het stroomverbruik betreft, vonden we tijdens onze testperiode bij milde temperaturen een vergelijkbare gemiddelde honger naar ionen, maar met een licht voordeel voor de iX3: 23 kWh/100 km tegen 24,2 kWh voor de C40. In beide gevallen kan je een realistisch rijbereik tussen twee oplaadbeurten verwachten van ongeveer 300 tot 350 km.
Conclusie: winst voor de BMW
Over het algemeen toont de iX3 SUV zich homogener dan de C40 Recharge Twin. Die laatste onderscheidt zich vooral met zijn prestaties die (weinig relevant) explosiever zijn in rechte lijn, voor een nog iets aanvaardbaarder tarief. Maar wie de kaart van prijs/prestaties wil spelen, kan beter keizen voor de ‘Single’ uitvoering van de C40. In dat geval wordt het moeilijk om het enorme prijsverschil van de Duitse SUV te verantwoorden...