Het kan snel gaan bij automerken. De ene dag is het eind 2011 en is de Audi Q3 de nieuwste aanwinst in Audi’s SUV-gamma, dat toen verder alleen de Q5 en Q7 telde. De andere dag is het 2018, is de Q3 de oudste SUV in de line-up, werden de Q5 en Q7 vernieuwd en kwamen de Q2 en Q8 de rangen vervoegen. Hoog tijd voor een grondige update dus.

Wat is er allemaal veranderd?

Alles, tot en met de fundamenten. De vorige Q3 stond op een platform dat ontstond uit de vijfde generatie Golf. Deze nieuwe SUV grijpt terug naar het bekende MQB-platform van de Volkswagen-groep. Hij wordt dus flink groter: de nieuwe Q3 is 4,49 meter lang, 1,85 meter breed en 1,59 meter hoog. Daarmee situeert hij zich op de groeimeter boven de BMW X1 en de uitgaande Mercedes GLA, en is hij even lang als de Volkswagen Tiguan. De wielbasis is 77 millimeter langer, en dat betekent goed nieuws voor het plaatsaanbod in het interieur.

Ook qua design slaat deze nieuwe Q3 een bladzijde om. Zijn voorganger bleef op een facelift in 2015 na ongewijzigd en zag er daardoor op het einde wat plomp en anoniem uit. Niets van dat alles in het nieuwe model: hij combineert scherpe lijnen en vlakken, bijvoorbeeld in de gordellijn achteraan, met vloeiendere vormen. In profiel verbergt hij zijn familiebanden met de Volkswagen-groep niet. Vooraan domineert het achthoekige “Singleframe”-radiatorrooster het design, geflankeerd door de led-koplampen (standaard) of matrix-ledlichten (optioneel). Een slanker en gespierder resultaat dus, net als de nieuwe Audi A1, maar dat er naar onze smaak vooral vooraan wat te druk uitziet.

Je sprak over meer plaats binnenin?

Klopt. Vooral achteraan is er beduidend meer plaats dan voordien. Pluspunt: de achterbank is standaard over een lengte van 15 centimeter verschuifbaar. De rugleuning is dan weer in zeven standen verstelbaar en in een verhouding van 40/20/40 neerklapbaar. Daarmee maakt de nieuwe Q3 in de koffer minstens 530 liter aan kofferruimte vrij, en die is door de achterbank neer te klappen uitbreidbaar tot 1.525 liter. Met die cijfers speelt hij netjes mee met de concurrentie.

Het dashboard en de lay-out van het interieur gebruiken dezelfde scherpe lijnen en bogen als het design aan de buitenkant. Dat levert leuke elementen op die kleur geven aan het interieur, zoals de optionele inzetstukken in alcantara. Centraal staat het 10,1 duim grote infotainmenttouchscreen dat we kennen uit de grotere Audi’s. Geen tweede scherm om je airco te regelen in deze Q3 weliswaar, maar klassieke draai- en drukknoppen die je blindelings kunt vinden. En eigenlijk vinden we dat beter zo. Opmerkelijk: de Q3 doet het standaard dan weer zonder klassieke tellers: het instrumentenpaneel is altijd digitaal, optioneel kan je kiezen voor de personaliseerbare 12,3 duim grote “virtual cockpit”.

Wat zegt het motoraanbod?

Dat zegt voorlopig drie benzinemotoren en één diesel. In de nieuwe nomenclatuur heten ze 35, 40 en 45 TFSI aan benzinekant en 35 TDI aan dieselkant. De 35 TFSI heette voordien 1.5 TFSI en is een 150 pk sterke viercilinder met cilinderuitschakeling, de 40 TFSI en 45 TFSI zijn allebei 2.0 TFSI’s met respectievelijk 190 en 230 pk. De 35 TDI is op zijn beurt een 2.0 TDI met 150 pk. Later volgt er nog een zelfontbrander met 190 pk.

Alle motoren zijn standaard voorzien van Audi’s S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Alleen de 35 TDI is in zijn vierwielaangedreven versie gekoppeld aan een manuele zesbak. Voor de 35 TFSI volgt de mogelijkheid van een manuele handbak later dit jaar. Quattro-vierwielaandrijving is standaard op alle modellen behalve de 35 TFSI. De 35 TDI laat je kiezen tussen voor- of vierwielaandrijving.

Hoe rijdt deze nieuwe Audi Q3?

Wij reden onze testrit achter het stuur van de versie die Audi verwacht het meest te verkopen bij ons, de 35 TFSI. Diens 1.5 is met 150 pk en 250 Nm geen echte rasatleet (0-100 km/u duurt 9,2 seconden, de topsnelheid bedraagt 207 km/u), maar net als in de Volkswagen Golf een verdienstelijke motor. Hij reageert soepel en stil, met een gezonde dosis toerenhonger, en kwam op onze bergachtige testroute in Noord-Italië nooit in de problemen. De S tronic heeft af en toe een seconde bedenktijd nodig, maar kwijt zich in rustige situaties en normaal verkeer prima van zijn taak.

Onze Q3-instapversie stond op de passieve ophanging die Audi standaard aanbiedt. Er is ook nog een verlaagde en stuggere sportophanging en een adaptieve variant. Maar in zijn standaarduitvoering biedt de Q3 een mooi compromis tussen dynamiek en comfort. Sturen doet hij zoals wel meer Audi’s wat afstandelijker, maar het weggedrag is onverstoorbaar, gebalanceerd en beheerst.

Hoe zit het met de gadgets?

De rijhulp is uitgebreid en kan zich meten met de concurrentie: de Q3 heeft een ruim aanbod, gaande van een adaptieve snelheidsregelaar met filehulp over parkeerhulp tot een 360-gradencamera en een waarschuwing voor kruisend verkeer achter de auto. Een uitgebreide noodremhulp en rijstrookhulp zijn standaard.

Hetzelfde geldt voor de connectiviteit: navigatie en infotainment met Apple CarPlay en Android Auto, stembediening, een wifi-hotspot, inductieladen en voor audioliefhebbers een uitgebreide Bang & Olufsen-installatie.

Hoeveel kost de nieuwe Audi Q3?

De prijzen kon de Belgische invoerder nog niet bevestigen. Maar de vanafprijs schommelt rond 32.500 euro voor de 1.5 TFSI. Wie de S tronic-automaat wil, legt 2.100 euro op. Daarmee blijft de Q3 iets onder de basisprijs van een gelijkaardige BMW X1 (sDrive 18i met Steptronic-automaat: 33.555 euro).

Besluit?

De nieuwe Audi Q3 heeft alles in zich om zijn voorganger te doen vergeten. Niet dat die niet slecht was, want meer dan een miljoen klanten kunnen zich niet vergissen. Maar zijn opvolger is groter, frisser en kwalitatiever, en heeft eigenlijk alles in zich om opnieuw een verkoopsucces te worden. Inclusief degelijke instapmotor.