De Supra heeft geen introductie meer nodig: VROOM.be kon al rijden met de versie met 2.0-viercilinder, maar ook met de machtige zescilinder van drie liter. Die laatste is trouwens de enige die je kan bestellen met een pook voor zes versnellingen en drie pedalen. Aan de motor zelf heeft Toyota niets veranderd. Hij ontwikkelt nog steeds 340 pk en 500 Nm aan koppel. Met de nieuwe overbrenging haalt de Japanse coupé een elektronisch begrensde top van 250 km/u en sprint hij naar 100 km/u in 4,6 seconden, drie tienden langzamer dan de automatische variant. Hoewel de ingenieurs niet aan het blok zijn geweest, hebben ze niet met hun vingers zitten draaien toen ze de nieuwe handbak bedachten.
Meer dan een pook…
Helaas paste geen enkele gekende handbak van bij Toyota (of BMW, want deze Supra is technisch gezien een neef van de Z4) gewoon op de zescilinder. De constructeur vertrok daarom van een bestaande overbrenging en paste een resem onderdelen aan, zoals de koppeling, het carter en uiteraard de pook. Die laatste is trouwens tot in de puntjes verfijnd. Zo is hij bijvoorbeeld verzwaard voor meer schakelgevoel. Niet enkel de bak moest worden aangepast. Ook de middenconsole is hertekend zodat de bestuurder in alle comfort kan schakelen.
Handgeschakeld en afgeslankt
In België kan slechts één uitrustingsniveau met deze nieuwe pook worden besteld: de Lightweight. Zoals de naam aangeeft weegt die minder. In totaal schudt hij 38,3 kilo af. Alleen al de keuze van een handbak over een automaat geeft 21,8 kilo winst. De overige 16,5 kilo heeft Toyota gevonden door te kiezen voor stoffen stoelen met een manuele verstelling en aanpassingen aan het audiosysteem.
Wat geeft dat in de praktijk?
Het karakter van de Supra is niet fundamenteel gewijzigd. Je zit nog steeds aan het roer van een soepele coupé met een stuur dat wat weinig feedback geeft en een krachtige en koppelrijke motor. Die laatste laat zich voortaan echter meer verfijnd controleren terwijl je je ook meer baas over de machine voelt. Best aangenaam.
Het is alleen jammer dat de slag van de pook niet wat stugger is. Ondanks de zwaardere pook blijft hij wat wollig aanvoelen. Op het Spaanse asfalt verliep de overgang van twee naar drie niet altijd even zuiver en precies. De gewichtsreductie is bovendien wel fijn, maar dat neemt niet weg dat de Supra Lightweight nog steeds een gevaarte van meer dan 1,5 ton is: niet bepaald een pluimgewicht. Je moet dus stevig op de remmen staan of zelfs goed anticiperen. Net zoals zijn broer met schakelpeddels aan het stuur voelt de Supra zich beter op de weg in zijn sas dan op een circuit. En in een sportieveling die uiteindelijk meer een Gran Turismo wil zijn hadden we toch liever de lederen en elektrisch verstelbare stoelen behouden.
Ons verdict
De toevoeging van de Lightweight-variant en de manuele versnellingsbak doen een beetje een frisse wind waaien door de Supra zonder zijn karakter ingrijpend te veranderen. Temeer omdat het hier niet gaat om de beste versnellingsbak op de markt en ook niet om een draconische afslankkuur. Met zijn 1,5 ton en soepele ophanging blijft dit een GT waar een automaat als een handschoen bij past. In België is hij met zijn startprijs van 65.360 euro 3.825 euro minder duur dan de automaat. In ruil moet je wel wat zaken opgeven, zoals de stoelen met lederen bekleding en elektrische verstelling. Kortom: manuele pook of peddels aan het stuur, dat is vooral een kwestie van voorkeur.