Deze zesde generatie Opel Corsa kwam in 2019 op de markt, en dat in een heel andere gedaante dan Opel zich oorspronkelijk had voorgenomen. Het Duitse merk was namelijk al ver gevorderd met de ontwikkeling van zijn nieuwste stadswagen onder bewind van General Motors, tot wanneer PSA de boel overnam en Opel oplegde het CMP-platform van de Peugeot 208 te gebruiken als basis. Een stap die uiteindelijk de juiste bleek, want de huidige Corsa F bleek lichter en compacter dan wat Opel eerst wilde bouwen, met bovendien de mogelijkheid om een elektrische versie in het gamma te hebben.

Zeg niet e, maar Electric

Het is de facelift van deze elektrische Corsa (eerst bekend als Corsa e, nu Corsa Electric) die we vandaag aan de tand voelen. Opel heeft het volledige gamma van zijn meest compacte model strakgetrokken, met het intussen bijna veralgemeende Vizor-front dat zijn debuut maakte op de Mokka en dat doorloopt tot in de lichtsignatuur van de dagrijverlichting. Lichtblokken die voortaan trouwens volledig uit LED’s zijn opgetrokken, optioneel zelfs met matrixtechnologie – een stokpaardje van Opel. Ook de achterlichten zijn nieuw en ogen iets donkerder, terwijl de modelnaam nu voluit op de kofferklep wordt uitgeschreven.



Alles digitaal

Ook aan boord zijn de wijzigingen eerder subtiel, met als grootste nieuwigheid een groter infotainmentscherm van 10 inch, dat eveneens een software-update heeft gekregen. Achter het stuur bevindt zich een digitale tellerpartij van 7 inch, die met zijn rechthoekige vorm nogal onflatterend ingewerkt zit in de duidelijk ronde behuizing en ook niet personaliseerbaar is. We zijn ook niet erg onder de indruk van de snelheid of ergonomie van het centrale aanraakscherm, maar draadloze Apple CarPlay en Android Auto zijn gelukkig standaard om dat euvel te verhelpen.



Corsa zoals je hem kent

Op wat nieuwe stofjes voor de bekleding en nieuwe velgen na verandert er verder niets aan het uiterlijk of innerlijk van de nieuwe Corsa Electric. Hij meet nog steeds 4,06 meter lang, 1,77 meter breed en 1,44 meter hoog op een wielbasis van 2,55 meter. Zijn koffer biedt 267 tot 1.042 liter aan laadruimte, maar die ruimte heeft wel een zeer lage laadvloer en lijkt dus groter dan wat de cijfers doen vermoeden. Vooraan zit je best goed op zetels die optioneel zelfs een massagefunctie kunnen krijgen, achteraan is er enkel voldoende zitruimte als je niet achter een lange bestuurder zit. De middelste zitplaats op de achterbank is vrij bruikbaar, maar aan de zijkanten heb je een langere zitting en geen middentunnel tussen je benen.

Zuiniger, krachtiger en verder

Het grote nieuws van de nieuwe Corsa Electric zit echter onder de motorkap. Alhoewel ‘nieuws’ misschien een verkeerd woord is, want de nieuwe M3-elektromotor van 156 pk hebben we ook al gezien in de Astra Electric, de Peugeot e-2008, de Fiat 600e en zowat elke kleine tot middelgrote recente elektrische wagen van de Stellantis-groep. Wat niet wil zeggen dat het geen nuttige toevoeging is, want dankzij een lichter ontwerp met minder frictie haalt deze motor een normverbruik van een dikke 14 kWh/100 km, wat in combinatie met de nieuwe batterij van 51 kWh (+1 kWh en ook iets lichter dan de oude batterij) een rijbereik van maximaal 405 km oplevert volgens de WLTP. En dat terwijl hij met zijn 156 pk (110 kW) toch 20 pk krachtiger is dan het oude exemplaar.

We waren er al van overtuigd bij de verschillende andere modellen die ermee zijn uitgerust, en ook in de Opel Corsa Electric toont deze nieuwe elektromotor van 156 pk zich voorbeeldig. Hij is fluisterstil, levert zijn vermogen op een lineaire manier af en vraagt daar in ruil maar een klein beetje stroom voor terug. De fabriekscijfers hebben we niet kunnen evenaren, maar een verbruik van 15 tot 16 kWh/100 km lijkt ons goed haalbaar in de praktijk, ook als je regelmatig de snelweg opzoekt. Een actieradius van 350 km lijkt ons dan een meer realistische schatting voor de Corsa Electric... Long Range.

Ook nog met 136 pk

Inderdaad, Long Range, want Opel heeft besloten om de oude combinatie van 136 pk (100 kW) en 50 kWh nog in het gamma te houden. Die dient dan als iets goedkopere instapversie met een theoretisch rijbereik tot 354 km, maar gezien het verschil in gemoedsrust en gebruikskosten alleen al zouden we direct voor de Long Range opteren. Om van het extra vermogen nog te zwijgen, al kan je deze elektrische Corsa bezwaarlijk sportief noemen. Daarvoor mist hij nog steeds wat punch – de elektromotor geeft niet alles in één keer af – en het stuur mist feedback. Je haalt dus wel vrij hoge snelheden in de bochten, maar echt rijplezier blijft uit. De Corsa Electric is wel koersvast op de snelweg en de stilte aan boord is uitstekend, wat een zeer volwassen rijervaring geeft die je niet zo lang geleden niet vaak tegenkwam in dit segment.

Prijs Opel Corsa Electric

Zoals gezegd heb je voortaan twee versies van de Opel Corsa Electric om uit te kiezen: de Electric 50 kWh en de Electric Long Range 51 kWh. De instapversie met 136 pk is verkrijgbaar vanaf 36.350 euro met het uitrustingsniveau Corsa, voor de GS betaal je 800 euro extra. De Long Range is enkel als GS te krijgen en kost dan minimaal 38.450 euro. Een schappelijke meerprijs als je rekening houdt met de betere prestaties en de grotere actieradius, maar hoe dan ook is de Corsa Electric niet goedkoop als je kijkt naar de vanafprijs van de variant met benzinemotor: 20.300 euro. Het model valt wel met beide motoren binnen de Vlaamse subsidieregeling voor elektrische auto’s vanaf 2024.

Ons verdict

De Opel Corsa Electric heeft met zijn facelift iets meer cachet gekregen, met een snoet die nu beter past bij de rest van het gamma en vooral een nieuwe aandrijflijn met een praktische autonomie. Een aandrijflijn die ook in de praktijk best zuinig is en veel stilte aan boord biedt. Maar je kan dezelfde motor en batterij ook krijgen in ruimere, comfortabelere, meer luxueuze of knapper ontworpen auto’s krijgen van eender welk ander Stellantis-merk. Onderscheiden doet de kleine Duitse stadswagen zich dan ook niet (meer), een kwaaltje waar ook de rest van het Opel-gamma last van heeft...