De tweede generatie Opel Mokka mocht in 2021 Opels nieuwe designtaal debuteren, met de ‘Vizor’-neus waarbij de kaarsrechte koplampen verbonden worden door een donkere strook, waarin centraal de Blitz van het Duitse merk prijkt. Hij is 13 centimeter gekrompen ten opzichte van het oorspronkelijke model (een kloon van de Chevrolet Trax), met nu een lengte van 4,15 m, een breedte van 1,79 m en een hoogte van 1,53 m, op een wielbasis van 2,56 m. Hij staat op dezelfde technische basis als de Peugeot 2008 en zijn kleine broer, de Opel Corsa, waardoor je de keuze krijgt tussen een verbrandingsmotor of een volledig elektrische aandrijflijn. In dit geval bespreken we Mokka Electric (vroeger bekend als de Mokka-e), die in 2023 ook een upgrade kreeg met een nieuwe elektromotor en batterij, maar daarover later meer.
Design Opel undefined
Hoewel je Opel ervan zou kunnen verwijten meestal geen grenzen te verleggen qua design, moeten we toegeven dat deze Mokka geslaagd voor de dag komt. Zeker in het groen van onze testwagen valt de compacte SUV op in het straatbeeld. Opvallende details zijn het (optionele) zwart contrasterende dak, dat zelfs uitgebreid kan worden naar de motorkap, de chromen of zwarte strip die de raamlijn omkadert en de spits toelopende achterzijde.
Sober interieur
In het interieur van de Mokka is de aankleding wat soberder. De nadruk ligt duidelijk op grijs of zwart, met bovendien heel wat pianozwart plastic op het dashboard en de middenconsole. We kunnen ons niet inbeelden dat het mooi oud wordt. Het Opel Pure Panel bestaat uit twee digitale displays die allebei vrij helder afleesbaar zijn, maar niet altijd even gemakkelijk in gebruik. Het bestuurdersdisplay is verwarrend om te personaliseren, en het centrale aanraakscherm geeft te veel ruimte aan de temperatuur aan boord – terwijl je daarvoor wel nog steeds een paneeltje krijgt met fysieke draaiknoppen net onder het scherm. De digitale ruimte had dus beter benut kunnen worden.
Beleving Opel undefined
Krappe achterbank
Qua ruimte is het vooral comfortabel vertoeven als je vooraan zit. De sportzetels zitten lekker zacht, maar bieden ook genoeg steun, en het is mogelijk een goede rijpositie te bekomen, ook als je van het lange type bent. Maar vergeet het om in dat geval iemand achter je te laten plaatsnemen, want op de achterbank schiet er dan geen ruimte meer over. We zouden de Mokka zelfs eerder een 3+2 noemen dan een volwaardige vijfzitter. Vooraan is de vloer ook nogal schuin, wat niet aangenaam is met lange benen. Gelukkig is de koffer wel nog goed bruikbaar, met een volume van 310 tot 1.060 liter, wat in de lagere middenmoot zit voor een compacte SUV. Er is echter geen frunk onder de motorkap, dus de laadkabels moeten achteraan mee.