Yeelen Möller

4 APR 2024

Test: Opel Mokka Electric (2024), mossel noch vis

De Opel Mokka Electric geniet van de nieuwe, zuinige elektromotor van Stellantis en een iets grotere batterij om zijn actieradius tot boven de 400 km te tillen. Maar heeft hij meer te bieden dan een knap smoeltje?

"

De Mokka Electric ziet er goed uit en is best zuinig, maar hij is krap vanbinnen en saai om mee te rijden. Zelfs binnen Stellantis zijn er betere aanbiedingen te vinden."

De tweede generatie Opel Mokka mocht in 2021 Opels nieuwe designtaal debuteren, met de ‘Vizor’-neus waarbij de kaarsrechte koplampen verbonden worden door een donkere strook, waarin centraal de Blitz van het Duitse merk prijkt. Hij is 13 centimeter gekrompen ten opzichte van het oorspronkelijke model (een kloon van de Chevrolet Trax), met nu een lengte van 4,15 m, een breedte van 1,79 m en een hoogte van 1,53 m, op een wielbasis van 2,56 m. Hij staat op dezelfde technische basis als de Peugeot 2008 en zijn kleine broer, de Opel Corsa, waardoor je de keuze krijgt tussen een verbrandingsmotor of een volledig elektrische aandrijflijn. In dit geval bespreken we Mokka Electric (vroeger bekend als de Mokka-e), die in 2023 ook een upgrade kreeg met een nieuwe elektromotor en batterij, maar daarover later meer.

Advertentie
Advertentie

Design

Hoewel je Opel ervan zou kunnen verwijten meestal geen grenzen te verleggen qua design, moeten we toegeven dat deze Mokka geslaagd voor de dag komt. Zeker in het groen van onze testwagen valt de compacte SUV op in het straatbeeld. Opvallende details zijn het (optionele) zwart contrasterende dak, dat zelfs uitgebreid kan worden naar de motorkap, de chromen of zwarte strip die de raamlijn omkadert en de spits toelopende achterzijde.

 

Sober interieur

In het interieur van de Mokka is de aankleding wat soberder. De nadruk ligt duidelijk op grijs of zwart, met bovendien heel wat pianozwart plastic op het dashboard en de middenconsole. We kunnen ons niet inbeelden dat het mooi oud wordt. Het Opel Pure Panel bestaat uit twee digitale displays die allebei vrij helder afleesbaar zijn, maar niet altijd even gemakkelijk in gebruik. Het bestuurdersdisplay is verwarrend om te personaliseren, en het centrale aanraakscherm geeft te veel ruimte aan de temperatuur aan boord – terwijl je daarvoor wel nog steeds een paneeltje krijgt met fysieke draaiknoppen net onder het scherm. De digitale ruimte had dus beter benut kunnen worden.

Beleving

Krappe achterbank

Qua ruimte is het vooral comfortabel vertoeven als je vooraan zit. De sportzetels zitten lekker zacht, maar bieden ook genoeg steun, en het is mogelijk een goede rijpositie te bekomen, ook als je van het lange type bent. Maar vergeet het om in dat geval iemand achter je te laten plaatsnemen, want op de achterbank schiet er dan geen ruimte meer over. We zouden de Mokka zelfs eerder een 3+2 noemen dan een volwaardige vijfzitter. Vooraan is de vloer ook nogal schuin, wat niet aangenaam is met lange benen. Gelukkig is de koffer wel nog goed bruikbaar, met een volume van 310 tot 1.060 liter, wat in de lagere middenmoot zit voor een compacte SUV. Er is echter geen frunk onder de motorkap, dus de laadkabels moeten achteraan mee.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Standaard of Long Range

Over de motorkap gesproken: daar heb je tegenwoordig de keuze tussen twee volledig elektrische aandrijflijnen. De Opel Mokka Electric 2024 is er namelijk als gewone instapversie en als ‘Long Range’. De basisversie heeft nog steeds de 100 kW (136 pk) sterke elektromotor, gekoppeld aan een batterij van 50 kWh (45 kWh bruikbaar), wat een WLTP-actieradius van net geen 340 km oplevert. De Long Range kost slechts 1.300 euro meer (maar je moet er wel voor upgraden naar de GS) en geeft je 115 kW (156 pk), 54 kWh (51 kWh bruikbaar) en 406 kilometer aan WLTP-rijbereik. De sprint van 0 tot 100 km/u duurt in dit geval 9 seconden, de topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Opladen duurt ongeveer 5 uur aan een 11 kW-lader, snelladen kan in 30 minuten tot 80% met een piekvermogen van 100 kW.

De nieuwe motor is dus zijn centen wel waard, want hij heeft niet alleen een stillere werking en iets meer pit, maar ook een lager verbruik, wat de Mokka Electric toch net dat beetje veelzijdiger maakt. Het is dezelfde motor-batterijcombinatie die in zowat elk compact elektrisch model van Stellantis te vinden is, van de Peugeot 2008 tot de Citroën ë-C4 X. Volgens Opel zou je gemiddeld 15,2 tot 15,5 kWh/100 km, wij haalden ongeveer 16 kWh/100 km tijdens onze test, wat een redelijk goede score is, en in lijn met wat we hebben gezien in andere modellen met deze aandrijflijn. Reken dus op ongeveer 300 tot 350 km in de praktijk, afhankelijk van de omstandigheden en hoe vaak je op de snelweg rijdt.

 

Niet zwaar, wel zwaarder

Die relatief compacte batterij betekent ook dat de Mokka niet zo zwaar is voor een elektrische wagen, ongeveer 1.550 kilo leeg, wat een positieve impact zou moeten hebben op het weggedrag. En hoewel je voelt dat je niet met een tweetonner onderweg bent, valt het verschil met de benzineversie wel op, die al gauw 300 kilo minder op de weegschaal legt. De reacties op inputs van het stuur komen niet zo snel, en ook over oneffenheden voel je dat er iets minder marge zit in de souplesse van het onderstel.

Veel rijplezier valt er eerlijk gezegd niet te beleven in de Mokka Electric. De elektromotor is zo afgesteld dat hij zijn vermogen geleidelijk afgeeft, en enkel in Sport krijg je de volle 156 pk onder je rechtervoet. Het stuur is precies genoeg, maar biedt geen greintje feedback, en het voelbare gewicht doet de Mokka wat sneller over zijn voorwielen schuiven. Dit is duidelijk eerder een A-naar-B-autootje dan een scheurijzer, wat we hem ook niet kwalijk kunnen nemen.

Prijs

Prijs Opel Mokka Electric 2024

Het slechte nieuws is dat enkel de Mokka Electric 50 kWh officieel onder de grens van 40.000 euro te bestellen is, met een vanafprijs van 38.900 euro voor de instapversie Edition, of precies 40.000 euro als GS. De Long Range kost minimaal 41.300 euro, al krijg je dan ook meteen de GS-uitvoering. Maar de Opel-dealer zal ongetwijfeld wel iets van de prijs willen doen om de elektrische SUV in aanmerking te laten komen voor de Vlaamse premie voor elektrische wagens. Dat kan de pijn helpen verzachten, want een Mokka met benzinemotor heb je al vanaf 27.700 euro... Het goede nieuws is dat je tweedehands wel al exemplaren kan vinden van de Mokka-e voor zo’n 20.000 euro, wat ondanks de kleinere actieradius nog steeds een zeer goede deal is.

Verdict

De Opel Mokka Electric heeft ons niet weten te verleiden na een weekje achter het stuur te hebben doorgebracht. Hoewel zijn design erg fris oogt en zijn zuinige aandrijflijn geen steken laat vallen, is er maar weinig emotie te vinden achter het stuur. Tel daarbij een tegenvallend ruimteaanbod en een fikse meerprijs op ten opzichte van de benzineversie, en je snapt waar ons gevoel vandaan komt. Vooral omdat er binnen Stellantis meer overtuigende modellen te vinden zijn met dezelfde techniek.

Ontdek meer inzichten
Opel Arrow-icon
Advertentie
Advertentie