Bij zijn geboorte in 2016 had de vorige Peugeot 3008 meteen het ‘wauw’-effect te pakken. Het was dan ook een groot succes, met meer dan 1,3 miljoen verkochte exemplaren in 7 jaar tijd. Nu is het aan zijn opvolger om zich op de markt te storten. En gezien het huidige gespannen autoklimaat, gaat de nieuwe 3008 volledig elektrisch. Er is geen diesel meer, maar naast de E-versies is er wel nog een mild hybride 1,2 liter-benzinemotor van 136 pk. In de zomer volgt er ook nog een plug-inhybride. In de tussentijd kunnen we nog enkel de E-3008 aan de tand voelen.
Design Peugeot undefined
‘SUV-Fastback’
Net als zijn voorganger zet de nieuwe 3008 in op een opvallend uiterlijk om te verleiden. Het is voortaan een SUV-coupé, of eerder een SUV-fastback, zoals Peugeot het graag zegt, aangezien de daklijn pas achter de passagiers van de tweede rij begint te dalen om voldoende hoofdruimte over te houden. Dat zien we later nog wel. Tussen de generaties door is de 3008 9,5 cm langer geworden, 5,4 cm breder en bijna 2 cm hoger. De SUV leeft ook op grote voet, met 19- of 20-inch velgen.
Beleving Peugeot undefined
AI aan boord
Er is geen infotainmentsysteem op Android Automotive zoals bij Renault of Volvo, maar de 3008 kan wel rekenen op artificiële intelligentie dankzij de integratie van ChatGPT. Dit heeft als doel een beter werkende stembediening te bekomen, waarbij passagiers bijvoorbeeld kunnen vragen naar interessante monumenten in een bepaalde stad. Of om de ingrediënten van een recept op te noemen om niets te vergeten in de supermarkt... Maar het systeem vraagt je vaak om je vraag te herhalen, wat afleidt en al snel vervelend wordt. Wel aangenaam is dat Apple CarPlay en Android Auto standaard aanwezig zijn, met of zonder kabel.
Voor de grafische interface heeft Peugeot opnieuw gekozen voor een horizontale lay-out van zijn displays, bestaande uit een digitaal instrumentenpaneel en een centraal aanraakscherm van elk 10 inch groot. Voor de rest is de sfeer aan boord van het oude model nog een paar trapjes hoger gebracht, met een stijlvolle maar ietwat opdringerige aankleding. De ergonomie is ook niet ideaal: alle functies zijn via het touchscreen te bedienen, inclusief de airco (met digitale shortcuts op een apart schermpje). Het aanraakscherm reageert bovendien niet altijd even snel.
Correcte binnenruimte, zonder meer
De voorzetels zijn comfortabel, met optioneel de mogelijkheid om ze te vervangen door ergonomische zetels in Nappaleer met AGR-certificaat, verwarming, ventilatie en zelfs een massagefunctie. Je zit dus heel comfortabel. Achteraan is de beenruimte correct voor twee volwassenen, zonder meer. De middelste zitplaats is nog steeds smaller dan de twee buitenste. Maar Peugeot heeft niet gelogen: je zit nooit met je hoofd tegen het plafond in deze ‘SUV-Fastback’.
De modulariteit is beperkt tot een simpele neerklapbare achterbank (wel in drie delen), en de koffer is ook niet groter dan in de oude 3008, al is dat nog steeds een voldoende grote (520 liter onder de hoedeplank, benzine of elektrisch) en gemakkelijk toegankelijke ruimte. De dubbele bodem maakt het mogelijk een volledig vlakke vloer te bekomen als je de achterbank neerklapt. Maar onder de motorkap is er helaas geen frunk voor de laadkabels.