Olivier Maloteaux

21 MRT 2024

Test: Renault Scénic E‑Tech, de grote verandering

De Scénic is niet meer de monovolume die hij ooit was. En roken doet hij ook niet meer: het is nu een volledig elektrische crossover geworden. Laten we zien of hij moderne en geconnecteerde gezinnen nog steeds kan verleiden.

"

De elektrische Scénic vormt een zeer geslaagd geheel, met bovendien een scherpe prijs voor wat je krijgt."

We gaan hier niet heel zijn geschiedenis oplijsten, maar de Scénic was in 1996 de pionier onder de compacte monovolumes. Een product dat in de smaak viel bij de klanten, waardoor de concurrentie al snel volgde. Maar intussen is de monovolume uit de gratie gevallen ten faveure van de SUV. Of van een mengeling van de genres: de crossover, zoals we dat in het jargon zeggen. De Scénic IV moest dus zijn broekspijpen optrekken (zijn bodemvrijheid verhogen) om de eigenschappen van een monovolume en die van een SUV met elkaar te verenigen. Vandaag, voor zijn vijfde generatie, wordt de Scénic helemaal een SUV en schakelt hij ook nog eens over op totale elektrificatie.

Advertentie
Advertentie

Design

SUV, maar niet té

De nieuwe Scénic heeft daarmee niets meer van de ronde lijnen van zijn voorgangers: hij heeft de vierkante vorm van een echte SUV gekregen, met een grote motorkap. We merken ook de verzonken deurgrepen op. Het model is iets minder hoog (1,57 m) dan de meeste SUV’s: zo is zijn dak 10 cm lager dan de Peugeot E-3008, wat hem een betere stroomlijn geeft en dus potentieel voor een lager verbruik zorgt, wat dan weer de autonomie ten goede komt.

Beleving

Google aan boord

Vooraan vinden we de L-vormige digitale displays terug van de nieuwste Renaults. Het interieur ziet er zeer goed uit op het eerste gezicht, al zijn er enkele goedkope plastics te vinden in de minder zichtbare delen van de cabine. Het moderne multimediasysteem draait op Android Automotive (maar is ook compatibel met Apple CarPlay, ook draadloos) en maakt daarmee gebruik van Google Maps-navigatie, met een efficiënte routebegeleiding en een mooie resolutie van de kaarten. Het systeem maakt het ook mogelijk om rechtstreeks apps van de Google Play Store te installeren op het scherm, waardoor je je smartphone niet meer moet koppelen nadat je bent ingelogd bij Google. De Google-stemassistent (“OK Google”) beheert efficiënt een hele reeks functies (airco, telefonie, media en diverse vragen), en ook een inductielader voor je telefoon is aanwezig.

Altijd vijf plaatsen, basic modulariteit

De Grand Scénic bestaat niet meer: het nieuwe model is er nog maar in één grootte (4,47 m) en heeft maar plaats voor 5 passagiers (tegenover 7 in de oude Grand Scénic). Er is ook geen verschuifbare achterbank meer, maar de beenruimte is al genereus en de bank zit comfortabel, ook in het midden. De koffer is ruim (545 tot 1.670 liter), maar er is helaas wel een enorme rand tussen de tildrempel en de vloer. Niet gemakkelijk om zware voorwerpen te laden... Je kan de rand wel kleiner maken door een dubbele bodem toe te voegen (met daarmee ook een verdeler onder de plank), maar de laadvloer is nooit volledig vlak wanneer je de achterbank neerklapt, wat in drie delen mogelijk is (40/20/40).

Handige accessoires

Renault heeft van de Scénic een leefbare auto willen maken en heeft daarvoor enkele handige accessoires bedacht. Zo heeft de centrale armsteun achterin twee USB C-poorten en twee uitklapbare armen waarop je een smartphone of een tablet kan laten rusten. Daarmee kan je de kinderen zoet houden tijdens lange ritten...

Het panoramisch glazen dak kan dan weer met een druk op de knop verduisterd of doorzichtig gemaakt worden dankzij vloeibare kristallen. Je kan het dak zelfs gedeeltelijk verduisteren (bijvoorbeeld enkel vooraan of achteraan). Een chic en modern detail. Renault zegt ook dat het een ecologischere optie is (het raam bestaat uit 50% gerecycleerd glas) dan een klassiek panoramadak, en ook nog eens lichter (6 tot 8 kg verschil) dankzij het gebrek aan elektrisch rolgordijn. Laten we hopen dat het systeem goed oud wordt...

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Twee motoren, twee batterijen

Je hebt de keuze uit twee motor-batterijcombinaties: 170 pk/280 Nm en 60 kWh bruikbaar (theoretische autonomie van 430 km) of 220 pk/300 Nm en 87 kWh (625 km theoretische autonomie). De motoren zijn synchroon met een koperen spoel (dus zonder zeldzame metalen) en de batterijen zijn afkomstig van de Zuid-Koreaanse leverancier LG Chem. Wij konden enkel de versie met 220 pk testen. Een sprintkanon is die niet, maar de prestaties zijn wel behoorlijk (0-100 km/u in 7,9 s tegenover 8,6 s voor de versie met 170 pk).

Het verbruik? Tijdens onze test in Spanje bij 25°C en op een gemengd parcours (snelweg, stad en bergwegen) gaf de boordcomputer een zeer redelijk gemiddelde aan van 17 kWh/100 km, wat neerkomt op 510 km reële autonomie. Dat betekent stressvrij rijden, al zal de actieradius kleiner zijn als je enkel op de snelweg rijdt. 

Eenpedaalrijden is trouwens niet mogelijk in de Scénic, maar je kan de regeneratieve remwerking wel in 4 niveaus instellen via de peddels aan het stuur (vanaf het tweede uitrustingsniveau). Met de standaard AC-boordlader van slechts 7 kW moet je 12 uur wachten om de grote batterij volledig op te laden, maar de optionele 22 kW-lader (van 1.500 euro) deelt die tijd door drie. Aan een DC-snellader accepteert de kleine batterij een maximaal vermogen van 130 kW, tegenover 150 kW voor de grote batterij. Het duurt in beide gevallen dus een dik halfuur om van 15 tot 80% bij te laden.

Laag gewicht zorgt voor rijplezier

De Renault Scénic E-Tech let op zijn lijn en weegt daarmee ‘slechts’ 1.842 tot 1.918 kg met de grote batterij van 87 kWh (100 kilo minder voor de kleine batterij), tegenover 2.200 kilo voor de Peugeot E-3008 met 73 kWh... Je hebt achter het (zeer directe) stuur dan ook nooit het gevoel dat de Scénic te veel weegt, met een stabiele en gebalanceerde (maar vrij brave) wegligging, met goed gecontroleerde koetswerkbewegingen. Het comfortniveau is in orde, al hadden we graag een iets zachtere demping gehad op een gezinswagen als deze.

 

Prijs

Prijs Renault Scénic E-Tech 2024

De elektrische Scénic hanteert scherpe prijzen: vanaf 39.950 euro voor de versie met 170 pk/60 kWh (waarmee hij in aanmerking komt voor de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro) en 46.950 euro voor de versie met 220 pk/87 kWh die ook goed is uitgerust. Dat is minder dan de Europese concurrentie. De Chinese modellen zijn nog betaalbaarder, maar hun merkimago is minder aantrekkelijk en hun restwaarde nog onzeker.

Verdict

De elektrische Scénic biedt een geslaagd pakket, met een scherpe prijs/kwaliteitverhouding en mooie prestaties, waardoor hij zowel aangenaam is om mee te leven als om mee te rijden. Een goede synthese op de markt van compacte elektrische SUV’s. De Scénic heeft dus alles in zich om zelfstandige ouders (of zij die recht hebben op een bedrijfswagen) te verleiden. Gezinnen zonder fiscaal voordeel hadden wellicht graag gezien dat het model ook beschikbaar was op benzine, zoals bijvoorbeeld de Peugeot 3008...

Advertentie
Advertentie