We gaan hier niet heel zijn geschiedenis oplijsten, maar de Scénic was in 1996 de pionier onder de compacte monovolumes. Een product dat in de smaak viel bij de klanten, waardoor de concurrentie al snel volgde. Maar intussen is de monovolume uit de gratie gevallen ten faveure van de SUV. Of van een mengeling van de genres: de crossover, zoals we dat in het jargon zeggen. De Scénic IV moest dus zijn broekspijpen optrekken (zijn bodemvrijheid verhogen) om de eigenschappen van een monovolume en die van een SUV met elkaar te verenigen. Vandaag, voor zijn vijfde generatie, wordt de Scénic helemaal een SUV en schakelt hij ook nog eens over op totale elektrificatie.
Design undefined undefined
SUV, maar niet té
De nieuwe Scénic heeft daarmee niets meer van de ronde lijnen van zijn voorgangers: hij heeft de vierkante vorm van een echte SUV gekregen, met een grote motorkap. We merken ook de verzonken deurgrepen op. Het model is iets minder hoog (1,57 m) dan de meeste SUV’s: zo is zijn dak 10 cm lager dan de Peugeot E-3008, wat hem een betere stroomlijn geeft en dus potentieel voor een lager verbruik zorgt, wat dan weer de autonomie ten goede komt.
Beleving undefined undefined
Google aan boord
Vooraan vinden we de L-vormige digitale displays terug van de nieuwste Renaults. Het interieur ziet er zeer goed uit op het eerste gezicht, al zijn er enkele goedkope plastics te vinden in de minder zichtbare delen van de cabine. Het moderne multimediasysteem draait op Android Automotive (maar is ook compatibel met Apple CarPlay, ook draadloos) en maakt daarmee gebruik van Google Maps-navigatie, met een efficiënte routebegeleiding en een mooie resolutie van de kaarten. Het systeem maakt het ook mogelijk om rechtstreeks apps van de Google Play Store te installeren op het scherm, waardoor je je smartphone niet meer moet koppelen nadat je bent ingelogd bij Google. De Google-stemassistent (“OK Google”) beheert efficiënt een hele reeks functies (airco, telefonie, media en diverse vragen), en ook een inductielader voor je telefoon is aanwezig.
Altijd vijf plaatsen, basic modulariteit
De Grand Scénic bestaat niet meer: het nieuwe model is er nog maar in één grootte (4,47 m) en heeft maar plaats voor 5 passagiers (tegenover 7 in de oude Grand Scénic). Er is ook geen verschuifbare achterbank meer, maar de beenruimte is al genereus en de bank zit comfortabel, ook in het midden. De koffer is ruim (545 tot 1.670 liter), maar er is helaas wel een enorme rand tussen de tildrempel en de vloer. Niet gemakkelijk om zware voorwerpen te laden... Je kan de rand wel kleiner maken door een dubbele bodem toe te voegen (met daarmee ook een verdeler onder de plank), maar de laadvloer is nooit volledig vlak wanneer je de achterbank neerklapt, wat in drie delen mogelijk is (40/20/40).
Handige accessoires
Renault heeft van de Scénic een leefbare auto willen maken en heeft daarvoor enkele handige accessoires bedacht. Zo heeft de centrale armsteun achterin twee USB C-poorten en twee uitklapbare armen waarop je een smartphone of een tablet kan laten rusten. Daarmee kan je de kinderen zoet houden tijdens lange ritten...
Het panoramisch glazen dak kan dan weer met een druk op de knop verduisterd of doorzichtig gemaakt worden dankzij vloeibare kristallen. Je kan het dak zelfs gedeeltelijk verduisteren (bijvoorbeeld enkel vooraan of achteraan). Een chic en modern detail. Renault zegt ook dat het een ecologischere optie is (het raam bestaat uit 50% gerecycleerd glas) dan een klassiek panoramadak, en ook nog eens lichter (6 tot 8 kg verschil) dankzij het gebrek aan elektrisch rolgordijn. Laten we hopen dat het systeem goed oud wordt...