Wat dat niveau 3 precies inhoudt? Dat de Audi A8 alle hard- én software aan boord heeft om in bepaalde situaties – in dit geval een file – zelf het gas- en rempedaal te bedienen, en het stuur. Het grote verschil met de andere niveaus is dat je in die situatie je aandacht niet meer op de weg hoeft te houden. Wel moet je meteen terug kunnen ingrijpen als de auto daar om vraagt.

Het systeem heet Audi AI Traffic Jam Pilot, maar is bij ons nog niet beschikbaar. Evenmin in onze buurlanden, en dat heeft met wetgeving te maken. Maar ook, zo laat Audi weten, met homologatieredenen: momenteel mag de auto je stuur maar bedienen tot een snelheid van 10 km/u. Zoals bij een autonome parkeerfunctie. Audi mikt op 2019 om het systeem te kunnen invoeren.

De tekentafel

Maar laat ons terug even uitzoomen. Naar de A8, het 5,17 meter lange vlaggenschip van het Audi-gamma. Of als je hem in zijn lange L-versie bestelt: 5,30 meter. De A8 is dan ook een imposante auto, die er door zijn klassieke design op het eerste gezicht niet zo imposant uitziet. Tot je eens rond de auto loopt, van de optionele matrix-ledkoplampen met lasertechnologie vooraan tot de oled-achterlichten achteraan, die met elkaar verbonden zijn door een led-strook, en weer terug.

In het interieur introduceerde de A8 als eerste Audi de nieuwe designtaal voor het dashboard. Net als in de A7 en nu ook de A6 en A6 Avant krijg je dus twee touchscreens op de middenconsole. Het bovenste voor het infotainment, het onderste voor de rij- en comfortfuncties. Het instrumentenpaneel is uiteraard digitaal. De afwerkingskwaliteit is zoals steeds onberispelijk en het geheel oogt strak, maar ondanks enkele gadgets zoals openschuivende ventilatiemonden mocht het interieur wat meer weelderige luxe uitstralen, in plaats van de zakelijke en koele techno-sfeer die nu overheerst.

De testbank

Nog een andere innovatie van de A8: de nieuwe en ondoorgrondelijke naamgeving. Ons testmodel – waar Audi wijselijk de typebenaming van had verwijderd – was de 55 TFSI. In mensentaal: de 3.0 TFSI, een drie liter grote V6 die 500 Nm produceert (tussen 1.370 en 4.500 tpm) en 340 pk (tussen 5.000 en 6.400 tpm). Daardoor haalt hij 100 km/u in een vlotte 5,6 seconden (de A8 weegt net geen twee ton) en wordt hij begrensd op 250 km/u.

De TFSI is romig en beheerst, zeker in combinatie met de achttrapsautomaat. Hij houdt vooral van lage toerentallen, maar geeft daarboven zijn vermogen lineair af. De geluiddemping is kwalitatief, maar de concurrenten uit München en Stuttgart doen nog net iets beter. Op dit niveau komt het aan op de details. Opmerkelijk is het 48 volt-circuit, dat van deze 55 TFSI – en bij uitbreiding alle A8-modellen – een mild hybrid maakt. Dat merk je wanneer je het gaspedaal lost en uitbolt, en aan de start/stopfunctie.

De standaard luchtvering doet de A8 comfortabel rijden, met een prinsheerlijk rijcomfort en correcte filtering, al ligt het cocongevoel net iets hoger in de Mercedes S-Klasse. En rijdynamisch? Op dat vlak doet hij beter dan de S-Klasse, maar minder goed dan de BMW 7-Reeks. De Quattro-vierwielaandrijving doet zijn werk prima, maar de Audi stuurt wat te afstandelijk en de combinatie motor/versnellingsbak houdt het liever rustig.

De gadgets

Het MMI-infotainmentsysteem aan boord van de Audi laat zich intuïtief bedienen. De haptische bediening van sommige functies op het touchscreen vergt wel wat gewenning. Er is ook stembediening of geschreven bediening via het onderste touchscreen. Het intelligente navigatiesysteem houdt rekening met verkeersinformatie, parkeerplaatsen, gevaren op de weg, enzovoort. Verder mag je alles verwachten van een limousine op dit niveau: zetels met massagefunctie, tablets en touchscreens achteraan, parfumering en ionisering, en op de A8 L zelfs een heuse first class-behandeling met voetmassage op de achterbank.

De rijpolitie

Omdat de Audi AI nog niet beschikbaar is, is het ook nog even wachten op de parkeerfuncties op afstandsbediening. Een klassieke parkeerhulp is wel beschikbaar, net als een uitstapwaarschuwing die de portieren tegenhoudt als er een auto of fietser nadert. We noteren verder nog een waarschuwing voor kruisend verkeer voor en achter de auto, nachtzicht, een kruispuntassistent bij het afdraaien op een kruispunt, en de klassiekers zoals een noodremhulp met voetgangerherkenning, adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, verkeersbordherkenning, enzovoort.

De rekening

Het prijskaartje van dat alles? Vanaf € 87.500, voor de voorlopig enige andere motoroptie: de 50 TDI. Later komen er nog een plug-inhybride e-tron en W12 bij, maar voorlopig is het de 50 TDI of onze 55 TFSI. Die heeft dan weer een prijskaartje van € 97.300. Naar goede Audi-gewoonte moet je uitwijken naar de optielijst voor de meeste comfort- en veiligheidsitems, waardoor het prijskaartje stevig aantikt.

Voor de 55 TFSI geeft Audi een gemiddeld verbruik op van 7,7 l/100 km en een CO2-uitstoot van 175 g/km. Wij registreerden een gemiddeld verbruik van 9,3 l/100 km. Geen onaardig resultaat, gezien de afmetingen en het gewicht van de A8.

Het verdict

De Audi A8 is een hoogtechnologische luxelimousine. Hij legt de veiligheidslat een niveau hoger voor de concurrenten, maar wordt daarbij alleen geremd door de wetgeving, die nog niet alle functionaliteiten toelaat. Diezelfde concurrenten doen af en toe beter qua raffinement, weelderige luxe of rijdynamiek, maar dat neemt niet weg dat deze A8 zijn plaats op het podium van de luxelimousines verdient, en dat hij zijn chauffeur – of eigenaar op de achterbank – in de watten weet te leggen.