Er zijn maar weinig auto’s die je aan het denken zetten over wat een auto kan of zou moeten kunnen, maar de Tesla Model S Plaid is daar een van. Want onder zijn traditionele, bijna verouderde sedanuiterlijk schuilt een raket, of zelfs een massavernietigingswapen dat zelfs de meest extreme supercars voor schut zet! De Model S is echter geen onbekende. Het model wordt al sinds 2012 geproduceerd in de VS en kreeg een eerste facelift in 2016, alvorens opnieuw te worden geüpdatet met een Plaid-versie in januari 2021. Je zou het misschien niet zeggen, maar de Amerikaanse berline van 5 m lang en 1,45 m hoog heeft wel degelijk nieuwe bumpers voor- en achteraan, met een nieuwe breedte van 2 meter.
Lichtjes gewijzigde Tesla Model S Plaid
Waar de vorige update vooral een impact had op zijn koetswerk, is het deze keer het interieur dat is veranderd in de Tesla Model S. Het telt niet minder dan 3 schermen, met als hoogtepunt het kantelbare centrale paneel van 17 inch! Neen, je kan je smartphone nog (steeds) niet verbinden via Android Auto of Apple CarPlay, maar het infotainmentsysteem zelf is net zo compleet, gemakkelijk in gebruik en vooral sneller dan ooit. De materialen zijn ook van een goede kwaliteit, maar hun afwerking laat soms te wensen over. Het dashboard van ons testexemplaar kraakte al af en toe... Kortom, de beleving aan boord leunt zeer dicht aan tegen die van de andere modellen van het merk, met uitzondering van het yoke-stuurwiel, waar we later op terug komen.
Nog steeds even ruim
Sommige dingen zijn dus veranderd aan boord van de Amerikaanse berline, maar andere niet, zoals de binnenruimte. Tesla’s packaging blijft nog steeds indrukwekkend. Dankzij zijn wielbasis van 2,96 m biedt de Model S heel wat ruimte op de achterbank, zonder zijn koffervolume op te offeren. Je hebt dus 709 liter in de bagageruimte achteraan, terwijl hij ook nog een frunk heeft van 89 liter voor een totaal van 798 liter! Dat is bijvoorbeeld meer dan een Octavia of zelfs een Super Combi. Niet slecht voor een elektrische berline die betere prestaties levert dan sommige supercars.
Dragster met sprinttijd van 0-100 km/u in 2,1 s!
Het is tijd om over te schakelen naar serieuzere zaken, meer bepaald de motorisatie van de Model S van deze test. Onze Plaid-versie beschikt over 3 elektromotoren: 2 achteraan en 1 vooraan, voor een totaal van 1.020 pk en 1.450 Nm! Een vermogen waarmee hij de 0-100 km/u in amper 2,1 seconden afhaspelt, toch als je de dragster-modus activeert, met een topsnelheid van 322 km/u met het Track Package. Een ding is zeker: het gaat snel, heel snel, zelfs té snel... maar ook hierop komen we later terug.
Want ondanks deze super- of zelfs hypercarprestaties, houdt de Model S Plaid zijn verbruik toch perfect onder controle. Op een gemengd traject waar we het gas niet (te) diep hebben ingedrukt, konden we een gemiddelde meten van 18,2 kWh/100 km. Tesla communiceert niet officieel over de grootte van zijn batterij, maar kondigt wel een maximaal rijbereik aan van 600 km. In de praktijk kan je meer dan 500 km halen per laadbeurt, wat niet slecht is. Zeker omdat de Plaid-versie niet degene is met de grootste autonomie. Er bestaat ook een versie met ‘slechts’ twee motoren (Dual Motor) die 634 km haalt, met een sprint van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Volgens ons is dit de Model S die je moet hebben.
Te krachtig
De acceleraties van de Tesla Model S Plaid zijn simpelweg buitenaards! Zelfs op een slecht moment zit hij sneller aan de 100 km/u dan menig supercar of zelfs hypercar. De rest is echter een ander verhaal... Zijn besturing is wel direct, maar niet erg precies en al zeker niet communicatief. Gebreken die nog worden versterkt door zijn yoke-stuur. Bij hoge snelheden heb je niet het gevoel dat je de auto volledig onder controle hebt.Bij lage snelheden heb je bij elk manoeuvre telkens wat meer aandacht nodig, al is het maar om te zien waar je je handen kan zetten. En dan hebben we het nog niet gehad over de bediening van de pinkers die voor beide kanten links op het stuur zit, wat een ramp is in gebruik. De yoke is echt geen plezier onderweg, en aangezien het tegenwoordig een optie is van 250 euro, is het beter om hem over te slaan.
Wat je daarentegen beter niet overslaat als je voor de Model S Plaid kiest, is het Track Package en zijn carbonkeramische remschijven. De standaard remmen zijn namelijk lang niet krachtig genoeg om de 2,2 ton zware auto weer tot stilstand te brengen nadat je het rechterpedaal hebt gevloerd. Ja, de acceleraties van de Tesla Model S Plaid zijn verbluffend, zelfs voor ons, terwijl we toch heel wat ervaring hebben in allerlei soorten auto’s. Maar je kan er enkel van genieten in omstandigheden die niet te vinden zijn op de openbare weg. Durven we het zeggen? Ja: deze Tesla Model S Plaid is te krachtig voor dagelijk gebruik.
Toch mogen we niet uit het oog verliezen dat de Model S geen supercar is, maar een berline waarmee je comfortabel langere afstanden mee kan afleggen. En dat doet hij met verve dankzij zijn stille cabine – zolang het dashboard niet kraakt of een steen de bodem raakt – maar ook dankzij zijn luchtvering. Die kan je met een druk op de knop instellen van een stevige stand, die de meeste koetswerkbewegingen elimineert, naar een comfortabele modus die alle oneffenheden en imperfecties mooi absorbeert. Een ophanging die trouwens ook te vinden is op de gewone Model S, die met zijn sprinttijd van 0-100 km/u al net zo snel is als een supercar. En die rijdt ook verder, terwijl hij een stuk minder kost.
Hoeveel kost de Tesla Model S Plaid?
De prijs van de Tesla Model S Plaid bedraagt op dit moment minstens 133.470 euro in België, en je flirt met de 170.000 euro als je alle opties, Autopilot-functionaliteiten en het Track Package aanduidt. Is hij dat geld echt waar? Ja en neen. Om dergelijke acceleraties mee te maken, is er geen goedkoper aanbod dan deze Amerikaanse berline. Andere auto’s met vergelijkbare prestaties kosten een pak meer, soms zelfs meer dan een miljoen euro. Denk maar aan de Bugatti Chiron of de Rimac Nevera. Maar langs de andere kant, is de bouwkwaliteit en zelfs de kwaliteit van sommige materialen niet op hetzelfde niveau als de prijs. Voor zo’n 100.000 euro is het echter te doen, en laat dat net de prijs zijn van een klassieke Model S, die momenteel te koop is vanaf 108.470 euro.
Ons verdict
De Tesla Model S maakt indruk met zijn packaging, zijn technologie en zijn prestaties, vooral als supersnelle Plaid. Helaas rijdt hij zonder het Track Package absoluut niet zo sportief als je zou verwachten, wat hem soms zelfs gevaarlijk maakt. Maar hij heeft meer dan één talent en laat zich ook uitstekend inzetten om kilometers te vreten. Iets wat de klassieke Tesla Model S echter ook net zo goed kan, met ook nog eens een groter rijbereik, een 25.000 euro lagere prijs en nog steeds de prestaties om menig supercar voor schut te zetten. Een slimmere keuze, dus.