Wat vliegt de tijd… Het is alweer vijf jaar geleden dat Bentley ons zijn nieuwe SUV Bentayga voorstelde. Ondertussen heeft het merk er al meer dan 20.000 exemplaren van verkocht. Een hele reeks ultraluxe en super sportieve softroaders zijn in zijn kielzog opgedoken, dus om bij de tijd te blijven frist de Bentayga zich op.
Hertekende achterkant
Vooraan wordt het radiatorrooster groter en vierkanter. Net zoals de Continental GT krijgt de Bentayga daar nieuwe koplampen met ledmatrixtechnologie. De voorkant evolueert dus zacht, maar achteraan verandert de auto helemaal. De kofferklep is breder geworden en integreert voortaan de nieuwe ovalen achterlichten, die eveneens knipogen naar de Continental GT.
Nog meer luxe
Aan boord heeft Bentley het interieur van zijn SUV ook doen evolueren. Het dashboard behoudt zijn algemene vorm, maar is voortaan wel uitgerust met een nieuw aanraakscherm van 10,9 duim met het jongste infotainmentsysteem van het merk.
Een ander technologisch aspect is dat de tellerplaten zijn vervangen door een digitaal instrumentenbord. Het plaatje wordt vervolledigd met nieuwe ventilatiebuizen die doen denken aan die van de Flying Spur en nieuwe stoelen. Meerdere koeien hebben hun leven gegeven om absoluut elk oppervlak van deze luxe-SUV met leder te kunnen bedekken, van het dashboard over de hemelbekleding tot de middentunnel en zelfs de binnenkant van de deurbakken. Zo maak je het verschil tussen premium en luxe.
We vinden wel dat de afwerking van de bedieningselementen wat tegenvalt. Je stuit nog steeds overal op hendels van bij Audi en de knoppen op de middenconsole zijn in echt plastic gemaakt. Ja, we zoeken hier een beetje spijkers op laag water…
4, 8 en dan 12
Voorlopig ligt onder de motorkap met gevleugeld B-logo maar één motor: de V8 biturbo van 4,0 liter met 550 pk en een koppel van 770 Nm. Die zou moeten volstaan, want deze krachtbron sleurt de 2,5 ton aan metaal, leder en aluminium naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden terwijl de topsnelheid op 290 km/u ligt. Voor de meest veeleisenden is afgelopen zomer de Speed-versie met zijn W12 van 635 pk voorgesteld, die binnenkort op de markt komt. Maar terug naar de aarde. Hoewel het voor zijn gefortuneerde klanten weinig verschil zal maken, kan de V8 tijdelijk vier van zijn acht cilinders uitschakelen om brandstof te sparen. Het is een druppel op een hete plaat gezien het gemiddelde verbruik van 13,3 l/100 km.
Klopjacht
Net zoals voor de facelift koppelt de Bentayga zijn V8 nog steeds aan een achttrapsautomaat van ZF en vierwielaandrijving. Mechanisch evolueert hij niet. Hij staat nog steeds op instelbare luchtveren en een actieve rolcontrole van 48V. En daarin schuilt de levenslust van deze Bentayga. Ondanks zijn forse gewicht lijkt de SUV nooit te gaan hellen, niet bij sterk optrekken, hard remmen of op bochtige wegen. Verbluffend… De technologie helpt de dynamiek van deze mastodont er echt op vooruit. De enige beperking wordt gevormd door de grip van zijn banden.
Zijdezacht
Maar hoewel de Bentayga zich aardig uit de slag trekt wanneer hij een paar bochten voor de kiezen krijgt, geeft hij toch de voorkeur aan een vloeiende rijstijl. Met die instelling – en met de rijmodus Comfort of Bentley ingeschakeld – zet de SUV volop in op comfort. De motor brabbelt in zijn hoekje zonder ooit meer dan 2.000 o/m te draaien en de geluiddemping op hoog niveau maakt er een echte rijdende cocon van. Het enige minpuntje aan onze testwagen was dat zijn luchtveren het met de grote 22-duimvelgen moeilijk had om kleine wegoneffenheden te filteren. Maar dat is een vrij vaak voorkomend probleem met dit soort ophanging.
De prijs van luxe
Hoewel in de wereld van Bentley niet over vulgaire zaken als geld wordt gesproken, moeten we toch zijn prijs toch vermelden. Deze V8-versie van de Bentayga vormt vandaag de instapversie en kost minstens 193.116 euro. Uiteraard is dat inclusief btw, maar zonder opties. Een kleine wandeling door de catalogus, waar je kan kiezen uit zo’n 63 laktinten, 15 lederkleuren en 8 soorten decoratie voor het interieur stuwt de factuur heel snel boven de 200.000 euro.
Ons verdict
De Bentayga verbetert op alle vlak een beetje zonder daarom zijn winnende formule te wijzigen. Dit is nog steeds een dikke SUV die veel krachtiger, dynamischer en comfortabeler is dan je zou verwachten. Dit is met andere woorden nog steeds de Bentley onder de SUV’s.