Naast de coupé is de nieuwste BMW 4 Reeks ook te krijgen als cabrio. Die werd in 2021 gelanceerd en zit onder de grote 8 Reeks in het BMW-gamma. De 4 Cabrio heeft als voornaamste concurrenten de Audi A5 Cabrio en de nieuwe Mercedes CLE Cabrio.




Stoffen kap

De 4 reeks Cabrio neemt de opvallende neus over van de coupé. Een designkeuze die niet iedereen gediend is... Beide modellen hebben hetzelfde formaat (bijna 4,80 meter lang), maar zijn natuurlijk te onderscheiden aan hun dak: in dit geval is het inklapbaar. Voor deze nieuwste generatie 4 Reeks Cabrio heeft BMW besloten het stalen klapdak van het oude model naar de vuilbak te verwijzen en terug te keren naar een stoffen kap, die (40%!) lichter is en sneller opent en sluit. Deze terugkeer naar stof is bijna overal op de cabriomarkt te zien. Een canvas dak maakt het dan ook mogelijk om een eleganter silhouet te bekomen. Het klapdak opent en sluit met een simpele druk op de knop: de handeling neemt 18 seconden in beslag en kan ook al rijdend gebeuren, tot aan een snelheid van 50 km/u, of zelfs vanop (een korte) afstand via de sleutel.



Net als de coupé biedt de 4 Reeks Cabrio talloze personalisatiemogelijkheden, zoals een zeer brede selectie aan velgen (van 18 tot 20 inch), maar ook via het ‘M Sport’-pakket, dat een volledige bodykit omvat en dat ook het interieur sportiever aankleedt: M-deurdrempels, M-sportpedalen uit aluminium, sportzetels van similileer/Alcantara met contrasterende stiksels, een zwarte dakhemel en een M-sportstuur.



Nieuw digitaal display

Net als de 3 Reeks en de andere 4 Reeksen, heeft de cabrio in 2023 een nieuw dashboard gekregen met een gebogen digitaal scherm (BMW Curved Display), dat een centraal aanraakscherm van 14,9 inch verbindt met een digitaal instrumentarium van 12,3 inch achter het stuur. Het multimediasysteem maakt daarnaast gebruik van het nieuwe besturingssysteem van BMW. Dat is snel in gebruik, is intuïtief te bedienen en is natuurlijk ook compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, draadloos of met kabel. BMW biedt ook een gebarenbediening aan om bepaalde functies met een handgebaar in de lucht te bedienen (audiovolume, een telefoongesprek opnemen of afleggen, enzovoort), maar dat is eerder een gimmick. Dan maken we liever gebruik van de stembediening, die efficiënter en intuïtief werkt. Ook de algemene afwerking van deze Beierse cabrio wist ons te bekoren.

Opgepast voor je hoofd achterin...

Vooraan zit je zeer goed in de BMW 4 Reeks Cabrio. De twee zitplaatsen achterin zijn echter een pak minder aangenaam, met een beperkte hoofdruimte met het dak dicht. Je zit er zelfs nog wat slechter dan in de Coupé, aangezien er minder elleboogruimte overschiet vanwege de koetswerkverstevigingen en het mechanisme van het dak en omdat de zetels zelf rechter zijn geplaatst om het klapdak makkelijker te kunnen opbergen. En natuurlijk moet je de achterste zitplaatsen opofferen als je het windscherm wil installeren (dat nog steeds een betalende optie is...).



De koffer (300 liter met dak open en 385 liter met dak dicht) is kleiner dan in de 4 Reeks Coupé (440 liter) en de opening is ook niet erg praktisch, vooral als het dak erin zit opgevouwen: dan blijft er niet veel nuttige hoogte over. Maar de concurrentie doet het hier niet beter. Merk op dat de achterzetels ook kunnen worden neergeklapt als je langere spullen wil vervoeren.



4 of 6 cilinders, maar geen manuele versnellingsbak

De 4 Reeks Cabrio biedt een brede keuze aan verbrandingsmotoren. Op benzine zijn er de viercilinders 420i en 430i (2 liter-turbo van 184 of 245 pk) of een 3 liter-zescilinder met 374 pk (M440i) of 510 pk (M4 Competition xDrive, enkel met vierwielaandrijving).

Je kan de cabrio ook vullen met diesel, als 420d met vier cilinders (163 of 190 pk), de 430d met zes cilinders van 286 pk en de M440d van 340 pk (standaard vierwielaandrijving), die eveneens een zescilinder heeft. Een manuele versnellingsbak zit echter niet in het gamma: alle motoren zijn gekoppeld aan de uitstekende 8-trapsautomaat van ZF, die zowel zacht als snel kan reageren afhankelijk van de rijstijl.

Stijve cabrio

Vergeleken met de coupé heeft de 4 Reeks Cabrio verschillende koetswerkverstevigingen gekregen (vooral aan de zijschorten, de achterzijde en de middentunnel) om het gebrek aan vast dak te compenseren. Deze verstevigingen lijken hun werk te hebben gedaan, want dit is inderdaad een zeer stijve cabriolet: hij absorbeert oneffenheden in het wegdek zonder kraakjes of trillingen in het stuur. De achterwielaangedreven cabrio (of met vierwielaandrijving voor sommige motorisaties) kan een zeer efficiënt rijgedrag voorleggen, dankzij een gebalanceerd chassis dat echt rijplezier biedt. Ook het algemene ophangingscomfort is goed voor elkaar, zelfs zonder de optionele gestuurde demping.

De motor van de instapverise 420i is niet zo spannend, maar heeft als voordeel dat hij vrij zacht is in zijn werking, wat goed past bij open rijden. Is het frisjes buiten, dan kan de verwarming in de hoofdsteunen vooraan een beetje warme lucht in je nek blazen. Is het echt te koud, dan kan je schuilen onder het klapdak, waarvan de geluidsisolatie ons positief heeft verrast.

Prijs BMW 4 Reeks Cabrio

De BMW 4 Reeks Cabrio is iets duurder dan de Audi A5 Cabrio (die op zijn beurt wat ouder is), maar de nieuwe Mercedes CLE Cabrio wordt daarentegen nog een stuk duurder. De prijzen van de 4 Reeks Cabrio beginnen bij 57.800 euro voor een benzinemotor (420i) en bij 61.000 euro op diesel (420d), wat ongeveer 7.000 euro duurder is dan de coupé. De M4 Competition xDrive Cabrio kost dan weer minimaal 107.850 euro. Bij deze basisprijzen moet je echter nog veel en dure opties optellen. Maar deze BMW zou wel een mooie restwaarde moeten behouden.

Ons verdict

De BMW 4 Reeks Cabrio een geslaagde cabriolet die in elk seizoen gebruikt kan worden, dak open of dicht, dankzij een goede geluidsisolatie en een dynamisch rijgedrag. Een mooi en geslaagd product, dat niet moet vrezen voor de cabrio’s van de concurrentie die ouder (Audi A5) of duurder zijn (Mercedes CLE Cabrio). Op voorwaarde dat je met zijn neus kan leven...