20200825094126vwid3(2).jpg

Het einde van zijn ontwikkeling is niet eenvoudig geweest. Volkswagen heeft met flink wat elektronicaproblemen moeten afrekenen. Maar de eerste klanten die een 1ST Edition-lanceringsversie van de ID.3 hebben besteld (en die hebben aanvaard dat ze een paar maand zullen moeten wachten tot de functies App Connect en het head-updisplay kunnen worden geactiveerd) nemen nu eindelijk hun elektrische auto in ontvangst.

20200825094131vwid3(6).jpg

Golf-afmetingen

De ID.3 is qua formaat vergelijkbaar met de Golf. Toch is hij geen ‘e-Golf’ meer, want deze keer heeft hij recht op een specifieke architectuur: het befaamde modulaire platform MEB, dat uitsluitend voor elektrische modellen is ontwikkeld en dat massaal zal worden gebruikt binnen de VW-groep. Deze nieuwe technische basis vermijdt dat compromissen moeten worden gesloten omdat hij geen ingewanden moet delen met modellen met een verbrandingsmotor (zoals bijvoorbeeld wel het geval is met de Polestar 2). De ID.3 integreert zijn batterijen op efficiënte wijze in de vloerplaat en huisvest zijn elektromotor achterin.

20200825094117vwid3(1).jpg

Interessante binnenruimte…

In de praktijk kan hij zo een interessante hoeveelheid beenruimte achterin vrijmaken in verhouding tot zijn buitenmaten. Wanneer je op de achterbank gaat zitten, word je echter verrast door de zeer schuin opgestelde zitting. Daardoor behoud je wel een goede ondersteuning van de benen ondanks de hoge vloer (een gevolg van het onderin de wagen geïnstalleerde accupakket). Qua koffer vinden we een volume van 385 liter, even veel als in een Golf (al ligt de tildrempel wel iets hoger), met een piepklein bergvak onder de vloer voor een laadkabel.

20200825094121vwid3(7).jpg

…En verrassend wendbaar

Door de motor achterin te plaatsen kan de ID.3 een korte draaicirkel bieden: slechts 10,2 meter. Je lijkt bijna ter plekke rechtsomkeer te maken zoals met een stadswagentje. En dat komt goed uit, want de stad is het favoriete speelterrein van de ID.3. Je doorkruist die in alle stilte en soepelheid en geniet daarbij een goed zicht rondom.

20200825094118vwid3(3).jpg

Kinderlijk eenvoudig

Zodra de bestuurder instapt, start de ID.3 automatisch. Daarna moet je nog het kleine pookje aan het stuur (dat heel hard lijkt op dat van de BMW i3) in D plaatsen om te kunnen rijden. Een kind kan de was doen…

20200825094125vwid3(11).jpg

“Intelligent” remmen

Rijden met de ID.3 is voor iemand die nog nooit elektrisch reed heel eenvoudig onder de knie te krijgen, omdat hij in tegenstelling tot andere modellen geen “one-pedal driving” biedt. In plaats van constant een zeer uitgesproken motorrem op te leggen geeft VW bij gas lossen de voorkeur aan uitrollen in vrijloop. Of toch wanneer de weg vrij is. De ID.3 heeft namelijk een ‘intelligent’ systeem om zijn regeneratieremmen te sturen. Wanneer je een andere wagen, een rotonde, een agglomeratie of een ander obstakel nadert, regelt hij automatisch zijn vertragingen om zo efficiënt mogelijk de bewegingsenergie te recupereren.

20200825094122vwid3(8).jpg

Wie toch liever anders wil, kan de pook in de stand ‘B’ zetten voor een meer uitgesproken regeneratie – maar ook dan haalt hij nog niet het ‘rijden met één pedaal’.

‘Cheap’ interieur

In deze stille en zacht opgehangen cocon voelt de kwaliteit van de gekozen kunststoffen vrij ‘cheap’ aan. Ze zijn bijna allemaal hard, hol en weinig flatterend gezien het prijskaartje. Ook het dashboard oogt heel kaalgeplukt.

20200825094123vwid3(9).jpg

In de plaats van de traditionele tellers staat een klein scherm met een handvol gegevens voor de bestuurder. Het geheel wordt aangevuld door een centrale tablet. Die is identiek aan die in de Golf VIII en groepeert bijna alle functies, airco inbegrepen.

58 kWh

De eerste versie van de ID.3 die op de markt komt en die wij dus aan de tand mochten voelen heeft een batterij van 58 bruikbare kWh en een elektromotor van 204 pk en 310 Nm. Later volgt een topversie met een accu van 77 kWh en een derde versie die met 45 kWh genoegen neemt.

De 58 kWh-variant belooft een rijbereik van 420 kilometer (WLTP). Dat kan je halen met een ‘ecorijstijl’ in de stad. Het verbruik van de ID.3 daalt onder dergelijke omstandigheden namelijk naar zo’n 14 kWh/100 km.

20200825094126vwid3(12).jpg

Op de snelweg bij reglementaire tempo’s stabiliseert de dorst naar elektronen rond de 16,5 kWh/100 km. Dan is dus nog steeds een rijbereik van zo’n 350 kilometer mogelijk.

Deze middelste batterij kan aan een vermogen van 11 kW met wisselstroom worden gevoed en aan 100 kW met gelijkstroom.

Mooi evenwicht

Bij een gehaaste rijstijl toont de ID.3 een prettig evenwicht, dankzij zijn lage zwaartepunt en ideale gewichtsverdeling. Ook de acceleraties zijn behoorlijk vlot, al hadden we nog iets meer explosiviteit verwacht gezien zijn 204 pk en 310 Nm. Maar deze elektrische Duitster weegt natuurlijk ook bijna 1,8 ton…

20200825094124vwid3(10).jpg

Het gevoel in het rempedaal wordt ook wat onaangenamer wanneer je het tempo opvoert, waarbij de omschakeling van regenererend naar klassiek remmen weinig natuurlijk verloopt. Bij een meer veeleisende rijstijl stijgt het verbruik naar de 20 kWh/100 km, wat nog steeds een comfortabel bereik van bijna 300 kilometer mogelijk maakt.

Hoeveel?

Deze 1ST Edition met de middelste batterij maakt de ID.3 in België minstens 37.990 euro duur. De 1ST Edition Plus kost al 44.410 euro en de derde lanceringsversie, de 1ST Edition Max zit aan 50.160 euro.

20200825094119vwid3(5).jpg

Ons verdict

De ID.3 verleidt op elektrisch vlak (rijbereik, verbruik, laden), op dynamisch vlak (rijgedrag, comfort) en op praktisch vlak (binnenruimte, koffer, draaicirkel). Zijn ergonomie spreekt iets minder aan, net zoals de afwerking en de verhouding prijs-uitrusting.

20200825094118vwid3(4).jpg