Yeelen Möller

5 APR 2024

DS, Opel en Jeep krijgen Mild Hybrid‑benzinemotor

De mild hybride benzinemotor die debuteerde bij Peugeot, vindt stilaan zijn weg naar de andere merken van Stellantis. De DS 3, DS 4 en Opel Astra hebben hem nu ook in het gamma zitten, terwijl Jeep het iets anders aanpakt.

De DS 3, DS 4 en de Opel Astra zijn voortaan iets zuiniger met hun benzine. Ze hebben namelijk de nieuwe Hybrid-benzinemotor van Stellantis gekregen, een 136 pk sterke mildhybride benzinemotor die 15% minder verbruikt is – en dus ook evenveel minder CO2 uitstoot – dan de vergelijkbare 1.2 PureTech 130 met automaat. Alle drie de modellen zijn standaard uitgerust met een automatische versnellingsbak en zijn vanaf nu te bestellen, in het geval van de Astra betaal je 1.800 meer dan voor de 1.2 Turbo met 130 pk.

Krachtig voor een mildhybride

De Hybrid-benzinemotor van Stellantis werd eind vorig jaar gelanceerd met de vorige generatie Peugeot 3008 en 5008, en is in feite een evolutie van de bekende 1.2 PureTech-drecilinder benzinemotor van het concern, die al jaren wordt gebruikt in het Franse luik. De benzinemotor is efficiënter gemaakt dankzij de Miller-cyclus, een nieuwe aandrijfketting (in plaats van de kwetsbare gesmeerde riem) en een nieuwe turbolader met variabele geometrie. 

Maar het grootste verschil komt natuurlijk van de nieuwe e-DCS6 gerobotiseerde versnellingsbak met 6 versnellingen, waarin een 21 kW (28 pk) en 55 Nm sterke elektromotor op 48 volt zit ingewerkt, die zijn stroom haalt uit een batterij van 0,9 kWh. Deze mildhybride benzinemotor is wat potenter dan wat andere merken bieden, aangezien hij daadwerkelijk piepkleine stukjes volledig elektrisch kan afleggen. Handig voor in de stad, waar het elektrische gedeelte maximaal kan worden benut dankzij de lage snelheden. 

Jeep krijgt eigen motor

Ook bij Jeep is er een nieuwe mildhybride benzinemotor (e-Hybrid) te vinden in het gamma van de compacte Renegade en Compass. Maar aangezien deze modellen op een ander platform staan, ze werden immers in het FCA-tijdperk ontwikkeld, maken ze gebruik van een andere motor: de 1.5 GSE T4, die 130 pk en 240 Nm levert. Een riemaangedreven starter-generator op 48 volt levert een extra 15 kW (21 pk) om extra koppel te bieden bij lage toerentallen en om het verbruik te drukken. De stroom wordt opgeslagen in een batterij van 0,8 kWh. Een iets minder potent systeem, dus, maar alle beetjes helpen. 

?

Advertentie
Advertentie
Advertentie