Jean-Francois Christiaens

15 FEB 2024

Nissan Juke 2024: vooral binnenin verbeterd

Nissan zet zijn Juke weer in de schijnwerpers met niet alleen een nieuwe flashy gele kleur... maar vooral een nieuw dashboard met grotere schermen.

De Juke kwam begin de jaren 2010 als een soort UFO op de markt. Destijds had hij het segment van de stads-SUV's quasi volledig voor zich, wat een enorm commercieel succes opleverde. Sindsdien is de concurrentie echter geëxplodeerd en heeft de tweede generatie Juke, die in 2019 werd gelanceerd, moeite om het succes van zijn voorganger te evenaren. Voor zijn facelift herintroduceert Nissan wel dezelfde flashy gele kleur van de eerste Juke, in een poging de vlam weer aan te wakkeren. "De terugkeer van de gele kleur in het Juke-gamma is een reactie op de vraag van klanten en Juke-fans", aldus Nissan. Het is wel bijna de enige verandering die we kunnen ontwaren aan de buitenkant van deze Juke modeljaar 2024.

N-Sport

Verder kunnen we enkel nieuwe velgdesigns en een nieuwe N-Sport-uitvoering noteren, die zich vooral onderscheidt met een zwarte tint voor het dak, de A- en B-stijlen, de spiegelkappen, velgen, wielkasten en de grille.

2 x 12,3 inch

Maar het is vooral aan het dashboard waar je het nieuwe modeljaar 2024 van de Juke aan kan herkennen. Zijn centrale aanraakscherm wordt een pak groter en is nu 12,3 inch groot, met een lichte kanteling van 8 graden naar de bestuurder. Het nieuwe infotainmentsysteem kan daarnaast worden gepersonaliseerd met widgets, en omvat een stembediening die in staat is om "natuurlijk taalgebruik" te begrijpen. Android Auto is nu ook draadloos beschikbaar, naast draadloze Apple CarPlay. Voor de liefhebbers kan het scherm nu ook video's afspelen via USB wanneer de auto geparkeerd staat.

De nieuwe Juke krijgt daarnaast ook een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch. Daarop kan je de weergave van de digitale cockpit naar wens samenstellen.

Meer technologie

Voor deze 'facelift' krijgt de Juke nu standaard ook een rijstrookassistent (Lane Departure Warning) en een actieve botsontwijking (Emergency Lane Keep). Nog een klein detail dat handig zal blijken in de praktijk: dankzij de hogere resolutie van het centrale aanraakscherm, is de resolutie van de achteruitrijcamera ook verhoogd van 0,3 naar 1,3 megapixels. Je kan obstakels dus in meer detail zien tijdens manoeuvres.



Turbo of Hybrid

Op motorenvlak staan er geen veranderingen op til. De Juke 2024 blijft beschikbaar met dezelfde twee motorisaties als zijn voorganger. Klanten kunnen dus kiezen tussen de DIG-T-turbobenzine (1.0 driecilinder) van 114 pk en 180 Nm koppel (200 Nm in overboost), gekoppeld aan een manuele zesbak of een DCT-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen. Daarnaast is er nog de geëlektrificeerde Hybrid, met een bijzondere aandrijflijn die in de praktijk efficiënt en daardoor ook vrij interessant is in gebruik.

Advertentie
Advertentie
Advertentie