Jean-Francois Christiaens

28 OKT 2020

Test: Cupra Formentor, het echte begin

Ondanks zijn onafhankelijkheidsverklaring in 2018 had Cupra tot op heden geen eigen model om mee uit te pakken in zijn catalogus. Dat verandert nu met de Formentor, een nieuwe SUV met een sportieve uitstraling.

Advertentie
Advertentie

20201028125830cupraformentor(2).jpg

Tot 2018 was Cupra ‘gewoon’ het logo dat werd gebruikt om de meest sportieve varianten uit het aanbod van Seat aan te duiden. Maar sinds dat jaar is deze samentrekking van de woorden Cup en Racing een zelfstandig merk geworden. Sinds de oprichting van deze nieuwe constructeur met veel bombarie werd ingehuldigd, zijn we echter wat op onze honger gebleven. Toch lijkt de machine nu stilaan in gang te schieten, want Cupra maakt zich op om zijn eerste volledig eigen model te lanceren met de Formentor, terwijl het ook een volledig elektrisch model belooft afgeleid van de concept el-Born.

20201028125833cupraformentor(5).jpg

Spierballen

Het eerste pure Cupra-product komt de Cupra Ateca en Cupra Leon bijstaan en heeft de vorm van een SUV met opvallende spierballen en een schuine achterkant. In vergelijking met de Ateca is de Formentor 6 centimeter langer maar ook meer dan 10 centimeter lager. Voeg daar aan toe dat in het kleurenstaal een paar matte lakken staan en dat her en der de typische koperen toetsen van Cupra zijn aangebracht en ziet hier een model met een vrij uitgesproken persoonlijkheid.

20201028125831cupraformentor(1).jpg

7 motoren

Bij zijn marktintroductie is de Formentor er eerst met een gekende 2.0 TSI uit de Volkswagengroep in een variant van 310 pk. Die wordt enkel gecombineerd met de vierwielaandrijving 4Drive en een gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Om zijn jongste telg echter meer dan een figurantenrol te geven op de markt zal Cupra hem daarna een heel breed motorenpalet geven. Zeven motoren (in België misschien maar 6) zullen vanaf volgend jaar worden aangeboden, waaronder twee plug-inhybride versies (met 204 of 245 pk) en ‘bravere’ verbrandingsmotoren van 150 pk (1.5 TSI en 2.0 TDI). Voor het andere uiterste van het aanbod wordt gefluisterd dat er ook een radicale variant zou kunnen komen die wordt voortgestuwd door de charismatische vijf-in-lijn van Audi.

20201028125834cupraformentor(6).jpg

20201028130800gd2card1resizeviewportnoscalefilereferenceoriginal.jpg

Verzorgd voor een massaconstructeur

Met de Formentor mikt Cupra op een positie halverwege tussen de klassieke massaconstructeurs en de premiumwereld. Dat bevestigt het met de afwerking en een aantal verzorgde details, al blijven er ook nog een paar harde en holle kunststoffen die minder flatterend zijn. Bij het instappen wordt je blik onmiddellijk aangetrokken door het grote aanraakscherm van 12 duim. Het vergt een korte aanpassingstijd om alle functies te leren kennen (temeer omdat er net zoals in de nieuwe generatie van de Seat Leon nagenoeg geen sneltoetsen zijn), maar het geheel is compleet en het design is mooi verzorgd.

20201028130800gd2card3resizeviewportnoscalefilereferenceoriginal.jpg

Goed nieuws is dat Cupra heeft gekozen voor een stuurwiel met meer functies dan dat van de nieuwe Leon. We hebben het dan specifiek over een knop waarmee je van de ene rijmodus naar de andere kan schakelen. Dat is veel minder omslachtig dan in de tablet te moeten gaan navigeren wanneer je eens de meer sportieve rijmodus wil gebruiken.

20201028130855gd2card1resizeviewportnoscalefilereferenceoriginal(1).jpg

Verder is er ook een virtueel instrumentenbord van 10,25 duim met talrijke instellingen. Zo biedt het een Sport View-modus, speciaal ontwikkeld voor Cupra, die informatie geeft zoals het motortoerental, het koppel, het vermogen, de turbodruk en de G-krachten bij het optrekken.

20201028125837cupraformentor(9).jpg

Schijn bedriegt

De verhoogde coupélook van deze Formentor laat het ergste vermoeden voor de ruimte achterin, maar in de praktijk is daar niets van aan. Het ruimteaanbod is er zelfs uitstekend. De Formentor heeft dezelfde wielbasis als de Ateca en biedt zijn passagiers op de achterbank veel beenruimte. Ook het schuine dak doet niet veel af aan de hoofdruimte. Je moet echter wel kunnen leven met een minder goed zicht schuin naar achteren.

20201028130855gd2card3resizeviewportnoscalefilereferenceoriginal(1).jpg

Middelmatige koffer

De koffer van zijn kant is eerder middelmatig. In het beste geval slikt hij 450 liter. Maar als je kiest voor een versie met vierwielaandrijving 4Drive, moet je met 425 liter genoegen nemen, en voor de plug-inhybrides is dat zelfs maar 345 liter. Los van de versie moet je zoals in elke SUV bovendien overweg kunnen met een iets hogere laaddrempel.

20201028125836cupraformentor(11).jpg

Twee gezichten

De Formentor met 310 pk is standaard met adaptieve schokdempers uitgerust. Die staan in voor een vrij vergevingsgezind wegcontact bij normaal gebruik in de stand Comfort. Ondanks het suggestieve sportieve uiterlijk kan de Cupra Formentor dus ook lief zijn voor zijn inzittenden. Goed om weten…

20201028125833cupraformentor(4).jpg

Wanneer je kiest voor de Sport- of de Cupra-modus, verandert hij van toon. Dat mag je zowel letterlijk als figuurlijk nemen: in het interieur gaan de acceleraties van de TSI dan gepaard met een kunstmatige (maar wel eerder geslaagde) klank. De tweeliter toont zich kerngezond en krijgt nog een klein extra duwtje vanaf 5.000 o/m. Wanneer je het gaspedaal in het tapijt begraaft, zijn de acceleraties aan de explosieve kant: 0 naar 100 km/u is in 4,9 seconden achter de rug. Bij 250 km/u moet zelfs een elektronische begrenzer ingrijpen om zijn levenslust in te tomen.

Dankzij de stuggere ophanging kan de Formentor met veel efficiëntie van bocht naar bocht vliegen. Op ons ‘beschadigde’ wegennet is de Sport-stand duidelijk veel efficiënter. In het stuggere Cupra is glad asfalt de betere keuze. Via de stand Individual kan je de Formentor helemaal naar je hand zetten. De DSG-versnellingsbak van zijn kant komt doorgaans overtuigend uit de hoek. Zijn sportieve programma blijkt echter nog te ‘beschaafd’ voor een uiterst sportieve rijstijl. Op dat moment neem je dus beter de controle over via de hendels aan het stuur als je de voorkeur geeft aan snellere reacties.

20201028125832cupraformentor(3).jpg

Voor de meest veeleisende sportievelingen noteren we wel dat de Formentor duidelijk meer inzet op maximale en geruststellende efficiëntie (vooral met zijn vierwielaandrijving) dan op een radicaal temperament. Een iets communicatievere besturing en een levendiger achteras hadden het plaatje nog perfecter gemaakt. Maar nu zoeken we spijkers op laag water.

20201028125836cupraformentor(14).jpg

Hoeveel kost hij?

De prijs kan nog wijzigen, maar vandaag gaat men uit van 47.780 euro voor de Formentor 2.0 TSI 310 pk 4Drive DSG. Je zal dan nog in de buidel moeten tasten voor een aantal extra opties zoals bijvoorbeeld de efficiënte Brembo-remmen waar onze testwagen mee was uitgerust. Maar onthoud wel dat de wettelijk vereiste garantie van 2 jaar op onze markt wordt verdubbeld (2+2 jaar) voor alle Cupra-modellen. De minder sportieve varianten van de Formentor zullen qua prijs bovendien quasi op hetzelfde niveau zitten als de Seat Ateca. Zo zou de Formentor 1.5 TSI 150 pk met manuele versnellingsbak en twee aangedreven wielen bij ons verkrijgbaar zijn vanaf 32.680 euro, tegenover 33.050 euro voor de Ateca FR met dezelfde motor (of 29.980 euro voor een equivalente Ateca Style).

20201028125834cupraformentor(7).jpg

Ons verdict

De Formentor lanceert de echte carrière van Cupra op een mooie manier. Deze SUV slaagt er zelfs vrij efficiënt in om een sportieve look te rijmen met praktische voordelen en rijplezier. Maar terwijl zijn 2.0 TSI met 310 pk mooi vol en gezond is, zullen vooral de andere motorversies hem helpen om voet aan wal te krijgen op onze wegen, zowel de plug-inhybrides als de motoren van 150 pk.

20201028125836cupraformentor(15).jpg
Advertentie
Advertentie
Advertentie