In de jaren ‘50 had Carlo Abarth een stevige reputatie: zijn tuningwerk op Fiat-basis was succesvol en zijn uitlaatlijnen waren wereldberoemd. Voor Carlo Abarth is dat de ideale springplank om zich te wagen op de markt van de GT’s! Never change a winning team, luidt het gezegde, dus neemt Carlo Abarth de Fiat 2100 als basis. De zescilinder in het model wordt opgeboord naar 2,2 liter, krijgt nieuwe carburateurs en natuurlijk wordt ook de uitlaat veranderd. Het vermogen van het blok stijgt met zo’n 50 pk naar 135 paarden.

Voor het koetswerk doet Abarth een beroep op Michelotti voor de stijl en Allemano voor de assemblage. Helaas weten we niet veel over de productie, waarvan het aantal beperkt bleef tot minder dan 30 stuks!

2400

In 1961 stelde Fiat de 2300 voor. Carlo Abarth maakte van de gelegenheid gebruik om zijn GT, die een cilinderinhoud van 2.4 liter had, te herzien. Het vermogen steeg tot 142 pk en Abarth beloofde een topsnelheid van meer dan 200 km/u! Het model evolueerde ook qua look: koetswerkbouwer Ellena herwerkte de voorkant en Allemano de achterkant!

De 2400 werd ongeveer amper een jaar geproduceerd, het aantal auto's is onbekend. Experts schatten dat er niet meer dan 30 auto's gebouwd werden! Eén ervan was Carlo Abarth's persoonlijke auto. Hij was zo trots op dit model dat hij het in 1964 tentoonstelde op de Autosalon van Genève, ook al werd het al twee jaar niet meer verkocht!

Vandaag

Wil je er ook één? Veel succes! Dan hou je best de catalogi van de veilinghuizen in het oog en moet je waarschijnlijk een paar jaar geduld hebben (het op deze foto's afgebeelde model ging in 2016 onder de hamer bij RM Sotheby's)! Wat de prijs betreft, kun je achter de 1 zeker 5 nullen tellen! Er is echter een alternatief: de Fiat 2300S, bijna even krachtig, gangbaarder en veel betaalbaarder!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: