Jean-Francois Christiaens

23 JUL 2019

Audi SQ7: esthetische update

Na de klassieke Q7 onthult Audi de nieuwe look van zijn sportieve SUV SQ7. Een racemastodont die nog steeds trouw blijft aan de V8 TDI, gekruid met elektrificatie.

20190723080008audisq7.jpg

In september krijgen de Audi-dealers de gerestylede Q7 en SQ7 over de vloer. De kenmerken van de eerste kregen we eind juni al te zien, maar de tweede had zich nog niet laten zien. Geen verrassing: die gebruikt op zijn beurt de nieuwe vormtaal van de Q7. Zo zien we de komst van een achthoekig radiatorrooster dat nu wordt omlijst door nieuwe lichtblokken, maar ook een chromen strook die de dunnere koplampen aan de achterzijde verbindt. De sportieve versie onderscheidt zich natuurlijk door een paar extra details. Maar ze blijven nogal discreet. Het gaat om de dubbele lamellen op het radiatorrooster, de aluminium spiegelkappen en de vier verchroomde uitlaatpijpen.

20190723080206audisq7.jpg
20190723080040audisq7.jpg

Drie schermen

Net als de Q7 erft ook de SQ7 het nieuwe dashboard van de Q8 met drie grote displays. De sportieve versie kan worden uitgerust met optionele "S sport plus"-zetels met geïntegreerde hoofdsteunen en S-monogram op de rugleuning. Het dashboard kan ook worden uitgebreid met optionele carbonelementen om de standaard geborstelde aluminium details te vervangen.

20190723080007audisq7.jpg

Driedubbele drukvoeding

Hoewel de esthetische evoluties aan de binnen- en buitenkant merkbaar zijn, blijft Audi trouw aan de 4.0 V8 TDI met elektrische compressor en twee turbo’s. De V8 levert nog steeds 435 pk en een fenomenaal koppel van 900 Nm! De imposante SUV sprint daardoor in amper 4,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid blijft elektronisch beperkt tot 250 km/u. De CO2-uitstoot van de SQ7 ligt op 194 tot 200 g/km, afhankelijk van de gekozen uitrusting.

20190723080102audisq7.jpg

Vierwielsturing

Om zijn dynamische prestaties ook op bochtige wegen te vergroten krijgt de SQ7 vierwielsturing en actieve antirolstangen die worden aangedreven door kleine elektromotoren. De SQ7 is standaard voorzien van 400 mm remschijven vooraanmet zwarte remklauwen (rode als optie) met het S-logo. Een remsysteem met 420 mm koolstofvezel keramische schijven is als optie verkrijgbaar. De remklauwen zijn dan antracietgrijs.

20190723080127audisq7.jpg

Prijzen

Deze nieuwe SQ7 TDI kan besteld worden vanaf eind juli. In België kost hij € 100.000. De zevenzitsvariant heeft een prijskaartje van € 101.810.

Advertentie
Advertentie
Advertentie