Naast de Renault 4 E-Tech, Dacia Bigster en verschillende Chinese nieuwkomers, bood onze trip naar de Mondial de l’Auto ons ook de kans om de Skoda Elroq (opnieuw) te ontdekken, dit keer zonder enige camouflage.
Ondanks zijn discrete verschijning op het Autosalon van Parijs, blijft de Skoda Elroq trouw aan Skoda’s stijl: geen opvallend design of schreeuwerige looks, maar eerder sober en verfijnd. Zijn “Modern Solid”-ontwerp en de “Tech-Deck Face” – die de traditionele grille voor een verbrandingsmotor vervangt – versterken die indruk verder. Die laatste verbindt ook de lichtsignatuur aan de voorkant. De Elroq is ook geen reus: hij meet 4,488 m in de lengte, 1,884 m in de breedte en 1,654 m in de hoogte, wat hem 16,1 cm korter maakt dan de Enyaq en 9,8 cm langer dan de Karoq. Kortom, een middelgrote tot compacte SUV, maar zijn interieur voelt allesbehalve klein aan.
Compact aan de buitenkant, ruim aan de binnenkant!
De Skoda Elroq staat op een wielbasis van 2,766 m, identiek aan die van zijn grotere broer. Dit garandeert een royale binnenruimte: drie passagiers kunnen comfortabel achterin zitten. De kofferbak is ‘maar’ 470 tot 1.580 liter groot, en er is geen frunk om de laadruimte verder te vergroten. Skoda heeft hiervoor echter een handige oplossing bedacht: een net onder de hoedenplank om de laadkabel in op te bergen. En dat is slechts één van de vele ‘Simply Clever’-snufjes die het dagelijks gebruik van de Elroq vergemakkelijken.
Aangename omgeving
Zoals we van Skoda gewend zijn, is het interieur van de Elroq afgewerkt met kwalitatieve materialen. Er zijn enkele harde plastics te vinden, maar voornamelijk aan de onderzijde van het interieur. Het nieuwste model van het Tsjechische merk is uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 5 inch en een centraal scherm van 13 inch, net als in de Enyaq. Ook draadloze Android Auto en Apple CarPlay zijn beschikbaar. De enige minder leuke verrassing? De fysieke klimaatbediening die aanwezig is in de nieuwe Superb en Kodiaq, is hier niet overgenomen.
Tot 579 km actieradius
De Skoda Elroq komt in vier motorversies. De instapversie ‘50’ combineert een 55 kWh-batterij met een elektromotor van 125 kW (170 pk) en 310 Nm op de achterwielen, goed voor een rijbereik tot 375 km. De ‘60’ levert 150 kW (204 pk), 310 Nm en heeft een batterij van 63 kWh voor een autonomie van ruim 400 km. De krachtigere ‘85’ koppelt een 210 kW (286 pk) en 545 Nm sterke motor aan een 82 kWh grote batterij, wat een actieradius tot 579 km oplevert! De enige versie met vierwielaandrijving, de Elroq 85 X, biedt dezelfde autonomie van 579 km, maar dan met 220 kW (299 pk). Met de batterij van 82 kWh laadt de Elroq van 10 tot 80% in 28 minuten op dankzij een snellaadvermogen tot 175 kW. Voor de 60 en 55 kWh-versies duurt dit 25 minuten, met een laadvermogen van respectievelijk 165 en 145 kW. Helaas zijn niet alle modellen meteen te bestellen…
Twee Skoda Elroqs in 2024
De prijzen voor de Skoda Elroq beginnen vanaf 33.990 euro voor de 50, met een uitgebreide standaarduitrusting. Ook de 85 met het grootste uithoudingsvermogen, tot 579 km WLTP, is al beschikbaar vanaf 41.690 euro. In beide gevallen erg competitieve prijzen! De Elroq heeft duidelijk alles in huis om succesvol te zijn en Skoda’s elektrische aanbod naar een nieuw niveau te brengen. Bovendien komt zijn kleine broer, de Epiq, binnenkort op de markt met een verwachte startprijs van rond de 25.000 euro om ook dat marktsegment te veroveren…