De vorige generatie van de Vantage stond al sinds 2005 in de catalogus, en was dus dringend toe aan een grondige update. Het nieuwe model krijgt dus heerlijk frisse en gemene looks, met een radiatorrooster dat overvloeit in de voorbumper, toegeknepen koplampen en een imposante achterkant met diffusor. Geen toeval, want Aston Martin heeft de Vantage zoveel mogelijk ontworpen met aerodynamica en neerwaartse druk in het achterhoofd.
Mercedes-AMG
De krachtbron is opnieuw een V8, maar die is niet langer atmosferisch. Het nieuwe blok is een 4 liter grote V8 biturbo, die 510 pk en 685 Nm produceert en die door Mercedes-AMG werd ontwikkeld. De V8 wordt gekoppeld aan een ZF-achttrapsautomaat en zet stevige prestaties neer: 0-100 km/u duurt zowat 3,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 314 km/u.
Chassis
De Aston Martin Vantage krijgt een elektronisch differentieel tussen de achterwielen om het vermogen efficiënt aan de grond te krijgen. De Britten geven mee dat het gelinkt is met het ESP, en dat het van volledig open naar volledig gesloten kan in enkele milliseconden. Adaptieve dempers passen het onderstel aan voor straat- of circuitgebruik, en in totaal zet deze Aston 1.530 kilogram op de weegschaal.
De Aston Martin Vantage kan vanaf nu worden besteld. Prijzen voor ons land zijn nog niet bekend, in Duitsland krijgt hij een richtprijs mee van € 154.000.