Na enkele maanden vol teasers, krijgen we eindelijk de sportieve N-versie van de Ioniq 5 in vol ornaat te zien. En het is ongetwijfeld een opvallende verschijning! Het is niet zomaar een krachtigere versie van de Koreaanse EV geworden op 21 inch-velgen. Een groot deel van de voorkant, de zijschorten en quasi de volledige achterzijde zijn specifiek aan deze N-versie. Hij is ook 8 cm langer door zijn imposante achterdiffusor, en ook nog eens 5 cm breder.



Lager, stijver en scherper

Hyundai heeft niet enkel de look en de motorisatie op scherp gezet, ook het chassis is grondig aangepakt. Dat is verstevigd dankzij 42 extra laspunten en 2,1 m aan extra lijm. Ook de ophanging is volledig nieuw. Die verlaagt het koetswerk met een indrukwekkende 50 mm. En als kers op de taart heeft Hyundai 400 mm grote remschijven met 4 zuigers gemonteerd aan de voorzijde, met 360 mm grote schijven achteraan.

Tot 478 kW (650 pk) 

Onder zijn extreme carrosserie schuilen er ook twee veel krachtigere motoren. De unit vooraan ontwikkelt tot 175 kW (238 pk), terwijl de achterste elektromotor tot 303 kW (412 pk) haalt, voor een totaal van 478 kW (650 pk)! Een vermogen waarmee de Ioniq 5 N in amper 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u sprint, voor een topsnelheid van 260 km/u. De nodige stroom voor dit sportieve potentieel wordt voorzien door een nieuwe batterij van 84 kWh. Zijn autonomie kennen we nog niet, maar we weten wel dat deze batterij kan snelladen van 10 tot 80% in slechts 18 minuten dankzij een maximaal laadvermogen van 360 kW. Je moet dus maar een klein beetje wachten tussen circuitsessies door. Een plek waar de fun gegarandeerd zou moeten worden!



N-zovoort

De letter N is overal te vinden in deze Ioniq 5! Hyundai heeft zijn eerste elektrische sportieveling namelijk uitgerust met een N Battery Preconditioning-functie, N Race, N Pedal, N Brake Regen, N Drift Optimizer, N Torque Distribution, N Launch Control, N Grin Boost, N Active Sound+, N e-shirt, en tenslotte N Road Sense. Genoeg N-etjes, dus. Met andere woorden heeft het merk zijn best gedaan om zoveel mogelijk N-fun in de Ioniq 5 te krijgen. We kijken alvast uit naar een mogelijkheid om dat allemaal in de praktijk te ontdekken!




?