201901081737272019mercedescla01.jpg

De beslissing om een kleinere versie van de CLS-vierdeurscoupé te bouwen heeft Mercedes sinds 2013 geen windeieren gelegd: er rolden zo’n 750.000 exemplaren van uit de showroom. De meeste ervan gingen naar klanten die voor het eerst bij Mercedes kwamen winkelen, en die bovendien gemiddeld 10 jaar jonger waren dan de doorsneeklant bij het merk met de ster.

Geen A-Klasse

De tweede generatie van de compacte CLA komt er zowat een jaar na de voorstelling van de A-Klasse en zowat een half jaar na de onthulling van de A-Klasse Sedan. Het platform mag dan wel hetzelfde zijn, maar de CLA is een heel ander model dan de A-Klasse Sedan, zegt Mercedes. De vierdeurscoupé heeft een lagere daklijn, hogere gordellijn en een ander aflopende daklijn.

Groter

Vergeleken met de eerste generatie wijzigt er ook het een en ander: het ontwerp is veel scherper en strakker getrokken, met toegeknepen lichtblokken, de lengte nam met zowat 5 centimeter toe tot 4,69 meter, de breedte eveneens, tot 1,83 meter, en de wielbasis won 3 centimeter aan lengte, tot 2.729 millimeter. Dat moet vooral het plaatsaanbod voor de passagiers achteraan ten goede komen.

201901081737262019mercedescla02.jpg

Benzine en diesel

Over het motoraanbod wil Mercedes nog niet al teveel kwijt: hij wordt voorgesteld als CLA 250, met viercilinder turbobenzine van 225 pk en 350 Nm, in combinatie met een zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling, maar tegen zijn lancering in mei volgen er nog voor- en vierwielaangedreven benzine- en dieselmotoren met manuele bak of 7G-DCT-automaat.

Stroomlijn

Wel staat vast dat het design gestroomlijnder wordt: de CLA heeft een uitzonderlijk lage Cd-waarde van 0,23. Een breder spoor en lager zwaartepunt moeten hem een sportief weggedrag opleveren, dat met optioneel adaptieve dempers nog verder kan worden aangescherpt.

201901081737282019mercedescla03.jpg

Virtuele assistent verbeterd

Binnenin herkennen we het digitale en minimalistische dashboard uit de A-Klasse. De CLA doet ook een beroep op het MBUX-systeem van Mercedes, en heeft dus eveneens een virtuele assistent die je met stemcommando’s allerlei vragen kunt stellen, van “zet de verwarming hoger” over “hoe doen mijn aandelen het?” tot “hoe groot is Europa?”. Mercedes heeft het systeem dus verbeterd, en de auto reageert nu ook op gebaren.

201901081737272019mercedescla04.jpg

Deels autonoom

Rijhulp uit de S-Klasse moet van deze CLA een auto maken die deels autonoom rijdt. De adaptieve cruise control houdt niet alleen rekening met de omgeving van de auto, maar ook met navigatiedata om af te remmen voor bochten en ronde punten, en net als in de S-Klasse kan de auto deels zelfstandig van rijstrook wisselen.

201901081737272019mercedescla05.jpg

De nieuwe Mercedes CLA wordt gelanceerd in mei. Op het Autosalon staat hij achter de coulissen in een zogenaamde “black box”.

201901081737272019mercedescla06.jpg