Na de Kodiaq heft Skoda eindelijk het doek van de 4e generatie Superb, die nog steeds zowel als berline met achterklep en als break bestaat. De Tsjechische reisberline is groter dan ooit en meet nu 4,91 m lang (4,90 m voor de Combi), 1,85 m breed, 1,48 m hoog en rust op een wielbasis van 2,84 m. Qua design krijgt hij een grotere grille, een meer verticale snoet en achterzijde, en nieuwe LED-lampen met optionele matrixverlichting aan de voorkant.
Technologischer, praktischer en ecologischer dan ooit
Aan boord is de Virtual Cockpit voortaan standaard, met een formaat van 10,25 inch. Het centrale scherm is op zijn beurt 10 tot 12,9 inch groot. Beide panelen kunnen optioneel worden bijgestaan door een head-up display, zonder de fameuze Skoda Smart Dials te vergeten. Deze druk-draaiknoppen zijn voorzien van een klein schermpje van 32 mm diameter, waarmee je zowel de klimaatcontrole als het volume kan bedienen. Praktisch! En over praktisch gesproken: de koffer van de berline is met 20 liter gegroeid voor een totaal van 645 l, terwijl de break 30 liter extra krijgt voor een totaal van 690 tot 1.920 liter. De Superb is ook ecologischer dan ooit, en dan hebben we het niet over zijn motoren, maar wel over zijn interieurbekleding, met textiel van 100% gerecycleerde materialen, inclusief de dakhemel.
Benzine, diesel en...
Onder de motorkap van deze 4e generatie Superb vinden we benzinemotoren terug (1.5 TSI mild hybride van 150 pk, 2.0 TSI van 204 of 265 pk) en twee dieselmotoren (2.0 TDI van 150 of 193 pk). Merk op dat de krachtigste benzine- en dieselmotoren standaard vierwielaandrijving krijgen. Alle verbrandingsmotoren zijn daarnaast gekoppeld aan een DSG-automaat met 7 versnellingen, waarvan de bediening nu op de stuurkolom zit.
... plug-inhybride, maar niet voor iedereen
In tegenstelling tot de vorige generatie, wordt enkel de Superb Combi beschikbaar met een plug-inhybride motorisatie, met een gecombineerd vermogen van 204 pk. Zijn batterij van 25,7 kWh stelt hem in staat om "meer dan 100 km" volledig elektrisch af te leggen op een laadbeurt. En is de batterij plat, dan duurt het 2,5 u om hem weer vol te laden dankzij een boordlader van 11 kW. Tenzij je de Tsjechische break aan een snellader hangt, want dan duurt het maar 25 minuten om van 10 tot 80% te laden dankzij een snellaadvermogen van 50 kW op gelijkstroom.
Tot wel 28 'Simply Clever'-snufjes
Het Tsjechische merk blijft trouw aan zijn waarden en doet er nog een schepje bovenop qua 'Simply Clever'-functies in zijn nieuwe Superb. Er zijn er maar liefst 28 in totaal, waaronder enkele nieuwe snufjes zoals het "unieke elektrische rolgordijn dat dienst doet als hoedeplank" in de Superb Combi. In deze lange lijst aan praktische snufjes zit ook de dubbele inductielader voor smartphones van 15 W in de middenconsole, of een nieuwe USB-C-poort op de middenspiegel. Handig om een dashcam aan te sluiten. Dan blijft er enkel nog zijn prijs en een lanceringsdatum over, details die Skoda vermoedelijk binnenkort prijs zal geven.