De vierde (moderne) generatie Skoda Superb heeft grote schoenen te vullen. Zijn voorganger was namelijk de populairste Superb tot nu toe, met bijna 900.000 verkochte exemplaren dankzij zijn gigantisch ruimteaanbod, zijn uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en zijn breed motorengamma, met sinds de facelift ook een plug-inhybride iV-versie om de zakelijke markt te blijven verleiden. Deze nieuwe generatie, die eerst als breakversie Combi wordt gelanceerd, zet in op dezelfde kernwaarden, maar moet het doen met wat meer gedeelde componenten.
Design Škoda undefined
Bekend design
De meest oplettenden onder ons zal het al zijn opgevallen: deze nieuwe Skoda Superb deelt niet enkel zijn technische basis met de Volkswagen Passat, tegenwoordig is zelfs het koetswerk identiek, op de neus en kont na.
De delen die Skoda zelf nog heeft mogen ontwerpen, zijn ook niet bijster spannend vormgegeven, maar een ingetogen design is dan ook een gewoonte van het merk. De vierde generatie Superb Combi is trouwens 40 mm langer geworden (4,90 m), 15 mm smaller (1,85 m) en 5 mm hoger (1,48 m), op een identieke wielbasis van 2,84 m. Een nieuwe vorm die hem 15 procent gestroomlijnder maakt dan zijn voorganger, wat het verbruik en het windgeruis aan boord ten goede moet komen.
Beleving Škoda undefined
Nóg meer ruimte
Die extra lengte komt gelukkig wel de binnenruimte ten goede – al ontbrak het al niet aan ruimte in de voorgaande generaties. Passagiers kunnen genieten van iets meer hoofdruimte door het hogere dak, maar het is vooral in de koffer dat er verschil te merken valt: je krijgt voortaan 690 liter (+ 30 liter), uitbreidbaar tot maar liefst 1.920 liter met de achterbank plat. Wat Skoda dan weer subtiel verzwijgt, is dat dat 30 liter minder is dan in de vorige Superb Combi (1.950 liter).
Maar dat mag de pret niet drukken: het is een genot om zorgeloos al je bagage in de laadruimte te kunnen zwieren, met ook nog eens het extra voordeel van de slimme verdeelmogelijkheden die deel uitmaken van het Simply Clever-aanbod van het merk. In totaal zijn er nu tot 28 van die slimme snufjes te vinden aan boord, van de bekende paraplu’s in de deuren en de ijskrabber in de tankklep tot een handige schermwisser in de middenconsole, een elektrische rolhoes voor de bagageruimte (en de mogelijkheid om die in de dubbele bodem op te bergen) en een verschuifbare armsteun op de achterbank met een tablethouder.
Slimme knoppen
De slimste snufjes van allemaal zijn echter de nieuwe Smart Dials. Het zijn multifunctionele draaiknoppen die je met een druk van modus wijzigt, waarbij de zijdelingse knoppen de temperatuur en zetelverwarming/-ventilatie voor zich nemen, terwijl de centrale knop zowel het volume, de ventilatie en de rijmodi kan bedienen. Echt revolutionair is het niet, Jaguar Land Rover heeft al een tijdje multifunctionele draaiknoppen met een schermpje, maar het werkt allemaal wel goed en betekent vooral dat je voor al deze functies niet via het infotainmentscherm moet gaan, wat altijd een dikke duim omhoog oplevert van ons.
Nieuwste infotainment, nieuwste veiligheidsirritaties
Over het infotainmentsysteem gesproken: dat meet 10 tot 13 inch, is vrijstaand op het dashboard gemonteerd en is vrij logisch opgebouwd, met veel shortcuts binnen handbereik om bij de belangrijkste functies te komen. Het aanraakscherm reageert ook vlot en heeft een mooie resolutie. Het wordt aangevuld door een 10 inch grote Virtual Cockpit (waarvan de overkapping vreemd genoeg niet mooi aansluit op de randen van het scherm) en voor het eerst ook door een (optioneel) head-up display.
Natuurlijk is de nieuwe Superb Combi uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen, inclusief – helaas – de verplichte ISA-snelheidswaarschuwing, die onmiddellijk irriteert en bovendien niet altijd correct afleest hoe snel je mag rijden. Neen, het ligt niet (enkel) aan onze rijstijl! Maar gelukkig heeft Skoda daar een oplossing voor gevonden, want hoewel je het piepje elke keer opnieuw moet uitschakelen, kan dat in enkele seconden via twee drukken op de knoppen aan het stuur.