20210810135624hyundaiioniq5(1).jpg

Nadat we eerder zijn technische kenmerken hadden leren kennen en vervolgens zijn officiële prijslijst, zonder de eerste statische kennismaking te vergeten, wisten we dat het nieuwe elektrische speerpuntmodel van Hyundai naar meer smaakte. Net zoals talrijke potentiële klanten, zo blijkt uit de bijna 240.000 kandidaat-kopers die zich al hebben aangediend…

20210810135625hyundaiioniq5(2).jpg

Met de Ioniq 5 schakelt Hyundai dan ook een versnelling hoger in de elektromobiliteit. De Koreaanse groep Hyundai-Kia was al een pionier in de elektrische aandrijving, maar deze keer is er geen sprake meer van ‘knutselwerk’ op basis van een model met verbrandingsmotor. De Ioniq 5 luidt het debuut in van het platform E-GMP (Electric-Global Modular Platform) van de Hyundai Motor Group. Die puur elektrische basis onderscheidt zich vooral door zijn vermogen om zeer snel op te laden aan 800 volt. Die technologie was tot nog toe het voorrecht van exclusieve modellen als de Porsche Taycan of de Audi e-tron GT.

Concreet betekent dit dat de Ioniq 5 gelijkstroom kan slikken aan een vermogen van tot 220 kW, zodat hij het equivalent van 100 kilometer rijbereik kan recupereren in slechts 5 minuten, of van 10 naar 80 procent kan opladen in slechts 18 minuten. De klassiekere interne lader heeft een vermogen van 11 kW om op te laden aan wisselstroom.

20210810135624hyundaiioniq5(3).jpg

Vorstelijke ruimte

Dit voor elektrische aandrijving ontwikkelde platform geeft Hyundai ook de mogelijkheid om de praktische kant van zijn Ioniq 5 te versterken. We nodigen je graag uit om nog eens naar onze videopresentatie met een volledige rondleiding door zijn interieur te kijken. Maar we brengen toch graag nog eens zijn XXL-wielbasis van liefst 3 meter in herinnering. Dat is even groot als die van een ‘beest’ zoals de Bentley Bentayga.

20210810135626hyundaiioniq5(4).jpg

De binnenruimte op de achterbank is duidelijk vorstelijk. En dankzij de volledig vlakke vloer kunnen drie passagiers er comfortabel zitten. Praktisch is ook de verschuifbare achterbank, waardoor indien nodig de koffer kan worden vergroot.

20210810135625hyundaiioniq5(5).jpg

Die laatste heeft een iets hogere laaddrempel, maar het volume blijft ruim: 531 liter. In tegenstelling tot rivalen van de VW-groep op het MEB-platform (VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron) heeft de Ioniq 5 ook nog eens een bagageruimte in de neus. Daar kan tot 57 liter in (of 24 liter in de topversie met een extra elektromotor om de voorwielen aan te drijven). Praktisch.

20210810135626hyundaiioniq5(6).jpg

20210810135933hyundaiioniq5(17).jpg

Drie dubbele keuzes

Het gamma van de Ioniq 5 bestaat in grote lijnen uit 3 dubbele keuzes: uitrustingslijnen Core en Balance, een batterij van 58 of 72,6 kWh en één (achterwielaandrijving) of twee (vierwielaandrijving) elektromotoren. Onze testwagen was een basisversie Core met de grote batterij van 73 kWh en één elektromotor. In combinatie met de grote batterij ontwikkelt die laatste 160 kW (218 pk), tegenover 125 kW (170 pk) met de accu van 58 kWh. Dat brengt het prijskaartje tot net onder de 50.000 euro (49.249 euro).

20210810135626hyundaiioniq5(7).jpg

Minder gadgets

Zelfs in de Core is de standaarduitrusting van de Ioniq 5 al genereus. Zo heeft hij een warmtepomp, de volledige beschikbare waaier aan veiligheidssystemen en twee grote schermen van 12,3 duim op het dashboard.

20210810135629hyundaiioniq5(8).jpg

De Balance voegt daar vooral snufjes aan toe die een moderne toets toevoegen aan de buitenkant (dubbele dynamische ledkoplampen of elektrisch inklappende deurklinken) en aan de binnenkant (head-updisplay van 44 duim met augmented reality, sfeerverlichting met 64 kleuren enzovoort), maar ook aan de algemene functies (360-gradencamera, parkeren met afstandsbediening enzovoort). Voor het neusje van de zalm moet je echter kiezen voor de versies Balance Vision of Balance Solar helemaal bovenaan het gamma. Je krijgt dan een verschuifbare middenconsole en First Class-relaxstoelen waarin je bijvoorbeeld tijdens het opladen comfortabel achterover kan gaan liggen.

20210810135627hyundaiioniq5(9).jpg

De interessante V2L-functie (Vehicle-to-Load) verandert de Ioniq 5 in een mobiele batterij, die tot 3,6 kW kan afgeven, maar is wel het voorrecht van de Solar, die zich verder onderscheidt door een dak dat bezaaid is met fotovoltaïsche cellen. Het prijskaartje van deze variant, die enkel verkrijgbaar is met de accu van 73 kWh, springt dan over de 55.000 euro in de versie met twee aangedreven wielen (57.999 euro) en zelfs over de 60.000 euro (61.999 euro) als AWD met 225 kW (305 pk).

20210810135627hyundaiioniq5(10).jpg

Groter dan hij lijkt…

De nostalgische look van de Ioniq 5 maskeert zijn ware formaat. Wanneer je hem ‘alleen’ ziet staan, lijkt hij nauwelijks groter dan een Golf. Maar wanneer je hem op de weg tussen andere modellen ziet, besef je dat hij een cross-over is die groter is dan je dacht. Met zijn lengte van 4,64 meter is de Ioniq 5 bijvoorbeeld een vijftiental centimeter langer dan een VW Tiguan (4,50 meter). In de elektrische wereld is de Ioniq 5 ongeveer even groot als een Skoda Enyaq iV (4,65 meter).

20210810135628hyundaiioniq5(11).jpg

Dynamisch…

Onderweg verleidt de Ioniq 5 door zijn compromis tussen comfort en dynamiek. De schokdemping is voorkomend (al blijft de filtering wat stug door de forse velgen van 19 of 20 duim), maar lokt soms wel parasietbewegingen uit bij een meer dynamische rijstijl.

20210810135628hyundaiioniq5(12).jpg

Toch blijft de Ioniq 5 in het algemeen efficiënt en fijn om mee te rijden dankzij een vrij natuurlijk stuurgevoel en een amusant evenwicht. In onze testauto met achterwielaandrijving liet hij onder het accelereren soms zelfs lichte zijstapjes toe. Op die manier plaatst de Ioniq 5 zich vakkundig tussen de meer speelse Ford Mustang Mach-E en de neutrale VW ID.4.

20210810135629hyundaiioniq5(13).jpg

… en zuinig

Onderweg blijkt de Ioniq 5 ook opmerkelijk efficiënt. In het eerste deel van ons traject, dat weinig veeleisend was en waar we vaak konden recupereren (manueel via hendels aan het stuur of automatisch) schommelde het verbruik namelijk rond de 12-13 kWh/100 km, om na een paar forsere acceleraties te stranden op 13,8 kWh/100 km.

20210810135630hyundaiioniq5(14).jpg

Het tweede deel van onze rit, aan een hoger tempo en met stukken snelweg, rondden we af met 16,4 kWh/100 km gemiddeld, ongeveer gelijk met het WLTP-normverbruik (16,8 kWh/100 km). Het algemene gemiddelde van deze eerste kennismaking was uiteindelijk 15,4 kWh/100 km, wat goede hoop geeft dat je zonder veel problemen een reëel rijbereik van meer dan 400 kilometer (481 kilometer volgens WLTP) kan halen met de batterij van 72,6 kWh.

20210810135629hyundaiioniq5(15).jpg

Ons verdict

Met zijn Ioniq 5 heeft Hyundai alle kaarten in handen om zijn plaats te verwerven in de markt van de elektrische aandrijving. De demonstratie van de Koreaanse constructeur overtuigt op alle vlak: originele stijl, verzorgde praktische kant, aangenaam dynamisch rijplezier, een voorbeeldige energie-efficiëntie en competitieve prijzen. De concurrentie is gewaarschuwd…

20210810135630hyundaiioniq5(16).jpg

Op zoek naar een elektrische wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische wagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor elektrische wagens nu hier: