Sinds Volkswagen besloot om voor elektrische mobiliteit te kiezen, is het niet bepaald rozengeur en maneschijn geweest in Wolfsburg. Het Duitse merk heeft zelfs de productiecapaciteit van zijn elektrische modellen naar beneden moeten bijstellen. Misschien is VW wat te hard van stapel gelopen, met een ID.3, ID.4 en ID.5 die niet aanslaan met hun weifelende afwerking en ergonomie. Kan de ID.7, het nieuwe vlaggenschip van het elektrische gamma, daar verandering in brengen?
Matriarch
Het is onmogelijk om de ID.7 te verwarren met een model van een ander merk. Toegegeven, het algemene ontwerp is misschien wat flauw, maar het heeft alle kenmerken van de elektrische familie van VW, verpakt in een afgeronde look. En dat is niet enkel voor de show: de teams in Wolfsburg hebben hard gewerkt aan de aerodynamica, waarmee de elektrische berline een Cx-waarde van slechts 0,23 kan voorleggen. Een van de beste in zijn categorie.
Laten we hem meer in detail bekijken. Vooraan zien we de typische lichtsignatuur die het VW-logo verbindt met de koplampen. Op de flanken kan je niet om de chroomstrip heen die de daklijn definieert en zijn contrasterende kleur helpt onderstrepen. Die aflopende daklijn loopt dan weer door tot aan een kleine achterklep die wordt gekenmerkt door een LED-streep over de hele breedte.
Met een lengte van 4,96 m staat de nieuwe ID.7 niet enkel bovenaan het ID-gamma, maar ook aan de top van alle berlines van Volkswagen. Bovendien beperkt VW zich niet tot dit silhouet, want de breakversie Tourer komt volgend jaar naar de dealer.
Kwaliteit en afwerking
Hoewel het exterieur het recept overneemt van de andere elektrische modellen van VW, krijgt het interieur van de ID.7 enkele welkome toevoegingen: een goede ergonomie en afwerking! Het bewijs dat Volkswagen vanaf het begin een goed (of beter) product wilde aanbieden. Je zit dus in een interieur met een goede bouwkwaliteit, mooie materialen en een verbeterde ergonomie. Nu zijn de bedieningen op het stuur nog steeds aanraakgevoelig en rommelig, maar je kan niet alles hebben...
Dankzij zijn grote wielbasis – 2,97 m, wat 20 cm meer is dan de ID.4 – verwent deze grote berline zijn passagiers met een royale binnenruimte. En dat zowel voor- als achteraan! Het enige nadeel is dat de knieën van de achterpassagiers iets te hoog zitten door de dikke vloer.
Maar zeg je ‘grote berline’, dan zeg je ook ‘grote koffer’. En ook hier stelt de ID.7 niet teleur met een capaciteit van 532 liter.
Eindelijk een logisch infotainmentsysteem!
Deze nieuwe ID.7 is ook het eerste model dat de nieuwste versie van het Volkswagen-infotainmentsysteem krijgt. Gezien de puinhoop van het vorige systeem was er veel werk aan de winkel. Maar we kunnen goed nieuws melden: de ID.7 heeft echt een verbeterd systeem dat weergeven wordt op een aanraakscherm van 15 inch, met een startpagina die een schat aan informatie en handige sneltoetsen biedt.
En dat is nog niet alles: de fameuze aanraakgevoelige strook onder het stuur, waar je zowel de temperatuur aan boord als het volume mee bedient, is voortaan verlicht. Tenslotte is er nog een klein schermpje voor de bestuurder dat nu ook meer informatie toont. Met andere woorden, VW heeft enkele kinderziektes van zijn elektrische modellen weggewerkt.
(Voorlopig) een enkele motorisatie
Onder het afgeronde koetswerk van deze ID.7 zit het MEB-platform van de VW-groep. Het nieuwste model maakt dus gebruik van dezelfde bouwstenen als zijn kleinere broertjes, of toch bijna. In de bodem zit nog steeds dezelfde batterij van 77 kWh (netto), maar het beheer ervan is verbeterd om meer autonomie te bieden. De boordlader gaat tot 11 kW, terwijl je voortaan kan snelladen tot een piek van 175 kW.
Nog een element dat invloed heeft op de autonomie: de motor. Op de achteras zit namelijk een volledig nieuwe unit met meer vermogen (286 pk in plaats van 204 pk), maar nog belangrijker: meer koppel (545 Nm in plaats van 310 Nm)! Samen met zijn gunstige stroomlijn kan de ID.7 Pro daarmee een maximale autonomie van 618 km WLTP voorleggen. Volkswagen laat het hier echter niet bij, want volgend jaar moet een nieuwe batterij van 85 kWh (netto) de actieradius van de ID.7 opdrijven tot... 700 km!
Comfort boven alles
Al vanaf de eerste meters gedraagt de ID.7 zich als een grote, comfortabele elektrische reisberline, toch als zo’n model al bestaat. Hij maakt eerst en vooral indruk met zijn zeer goede geluidsisolatie, maar vervolgens ook met zijn comfortabele weggedrag.
Ons testmodel was uitgerust met adaptieve dempers, die het comfortgevoel nog meer versterken. Soms gaat deze soepelheid echter een stapje te ver. Hoewel hij over een achterwielaangedreven basis beschikt, moet je deze ID.7 niet verwarren met een sportwagen. Zoals het een goede VW betaamt, blijft hij stabiel en neutraal wanneer het asfalt begint te wringen onder zijn banden.
Wisselend verbruik
Onze test speelde zich af op de kronkelijke wegen van Zuid-Frankrijk, wat nu niet per se het ideale speelterrein is voor de beste efficiëntie. Het resultaat was een gemiddelde van 20,1 kWh/100 km volgens de boordcomputer. Maar tijdens een ritje in de stad aan lagere snelheden kwam onze ID.7 uit op ongeveer 15 kWh/100 km. Dat ligt al dichter bij de 14,7 kWh/100 km die de WLTP-homologatie belooft...
Prijs Volkswagen ID.7
Hoe elektrisch hij ook is, blijft de ID.7 een Volkswagen. Net als bij de Passat kunnen we hem dus niet echt rechtstreeks vergelijken met zijn concurrenten. Met een vanafprijs van 66.340 euro staat hij boven de Tesla Model 3, Polestar 2 en BMW i4, maar hij biedt de binnenruimte van de duurdere Tesla Model S, Mercedes EQE en BMW i5. Om dit goed te maken is Volkswagen wel zo vrijgevig om een flinke standaarduitrusting mee te geven.
Ons verdict
De Volkswagen ID.7 komt niet enkel bovenaan het elektrische gamma uit Wolfsburg te staan, maar hij wist vooral alle kinderziektes van zijn kleinere broertjes uit. Zijn binnenruimte is royaal, zijn uitrusting is knap en zijn comfort is vorstelijk. De ID.7 is duidelijk het beste wat VW op dit moment te bieden heeft op elektrisch vlak...