De best verkochte Volkswagen ter wereld is niet de Golf of zelfs de Passat, maar wel... de Tiguan! Inderdaad, de middelgrote SUV uit Wolfsburg is erin geslaagd om in slechts twee generaties de bekendste namen van het merk van de troon te stoten, met in totaal meer dan 7,6 miljoen verkochte exemplaren. Voor deze derde generatie speelt Volkswagen het veilig en verandert er niets aan het basisrecept.
Aerodynamisch
Sinds de lancering van de elektrische ID-familie heeft Volkswagen een revolutie doorgemaakt qua design. De VW’s gaan nu van strakke, zuivere lijnen naar meer ronde vormen. Voor de nieuwe Tiguan is het hetzelfde liedje, wat hem een veel gunstigere stroomlijn oplevert (0,28 Cx in plaats van 0,33).
Aan de voorkant hebben de R-Line-versies een bumper met een grote, volledig zwart gelakte grille, terwijl de andere versies een reeks chromen horizontale lijnen hebben. Net daarboven zit een nieuw paar koplampen, optioneel met matrixtechnologie. Zoals tegenwoordig gebruikelijk in het VW-gamma loopt de LED-signatuur door tot aan het logo in het midden. De nieuwe Tiguan lijkt daarmee in plaats van een hogere Golf steeds meer op een kleine Touareg.
De enige strakke lijnen die de Tiguan nog heeft, bevinden zich op de flanken, net boven de wielkasen, waardoor hij wat meer présence krijgt. De achterkant is opnieuw voorzien van een doorlopende lichtstrook over de hele breedte van de achterklep, in dit geval verwerkt in een donkere kunststof behuizing.
Modern en... premium?
De buitenkant is ronder geworden, maar het interieur van de nieuwe Tiguan is vooral horizontaal, met veel zwart plastic... en veel schermen! Volgens Volkswagen lag de nadruk tijdens de ontwikkeling op de kwaliteitsindruk, om een “premium” ervaring te bieden. Het (nep)leer met contrasterende stiksels op het dashboard, de deurpanelen en de middenconsole draagt hier zeker aan bij. Maar het harde plastic aan de onderkant van het dashboard heeft volgens ons niet het gewenste effect...
Naast de (waargenomen) kwaliteit, verandert het interieur van de Tiguan ook op vlak van design. Een groot deel van het dashboard is bekleed met glanzend zwart plastic, met een verlicht patroon. Het ziet er zeker modern uit, maar niet erg hoogwaardig. Wat het praktische gemak betreft: de binnenruimte verandert niet en blijft comfortabel voor twee volwassenen en drie kinderen. Vooral de binnenruimte achterin is aangenaam, met veel voetruimte en een verschuifbare achterbank met instelbare rugleuning. De bagageruimte is met 37 liter gegroeid en meet nu 652 liter (490 liter in de plug-inhybrides).
ID-copy-paste
Het hoogtepunt van het interieur van de nieuwe Tiguan is echter het infotainment. Het instrumentarium bestaat standaard uit een 10,25 inch groot scherm, en centraal op het dashboard zit er een aanraakscherm van 15 inch (standaard 12,9 inch) dat rechtstreeks is overgenomen van de ID.7. Het heeft een volledig nieuwe software, die veel logischer, praktischer en ergonomischer is ingedeeld. Een hele verbetering ten opzichte van wat we de laatste tijd gewoon zijn van VW...
Nog positief nieuws: de transmissiebediening is verplaatst naar de stuurkolom, wat plek vrijmaakt in de middenconsole voor twee inductieladers, heel wat opbergruimtes en een nieuwe draaiknop. En vooral dat laatste is een geweldige toevoeging! De knop is configureerbaar en kan dienen voor het volume, maar ook de rijmodi en de interieursfeer. Je moet dus niet meer altijd via het scherm gaan... of die verdomde aanraakgevoelige strook onder het scherm gebruiken (in tegenstelling tot in de ID.3)!
Benzine, diesel en...
Onder zijn nieuwe ronde vormen verstopt de nieuwe Tiguan een evolutie van de bouwstenen van zijn voorganger. Het MQB Evo-platform geeft hem niet enkel vergelijkbare afmetingen – 4,53 m lang (+ 30 mm) met een wielbasis van 2,68 m – maar ook dezelfde motoren. Of toch bijna, want de DSG-automaat is voortaan standaard. Maar dat is nog niet alles...
De 2 liter-viercilinders op diesel en benzine veranderen bijna niet, met 150 of 193 pk voor de eerste en 204 of 265 pk voor de tweede. De 1,5 liter-viercilinder benzine krijgt dan weer een milde hybridisering op 48 volt. Zijn vermogen varieert van 130 tot 150 pk, terwijl het officiële verbruik op 6,1 tot 6,2 l/100 km is vastgelegd (139-140 g CO2/km).
... plug-inhybrides!
De belangrijkste evolutie is echter te vinden onder de motorkap van de plug-inhybrides. Inderdaad, de Tiguan krijgt er nu twee, met 204 pk (350 Nm) of 272 pk (400 Nm). De technische basis is dezelfde in beide gevallen: een nieuwe 1,5 liter-viercilinder op benzine, gekoppeld aan een elektromotor van 115 pk die in de DSG-zesbak zit ingewerkt. De batterij gaat er ook op vooruit, met nu een capaciteit van 19,7 kWh waarmee je “meer dan 100 km” elektrische autonomie zou moeten halen. De officiële WLTP-cijfers volgen later dit jaar.
Drang naar comfort
Laten we een open deur intrappen: aangezien de nieuwe Tiguan op een evolutie van het MQB-platform van zijn voorganger is gebouwd, is zijn rijgedrag ook... gelijkaardig! Geen verrassing van Volkswagen, want het is nog steeds een goed rijdende SUV, met een gebalanceerd weggedrag, die alles goed doet zonder echt ergens in uit te blinken.
Zijn vernieuwde platform maakt het wel mogelijk om optioneel te genieten van een nieuwe generatie gestuurde dempers. Dankzij dempers met twee kleppen, rijdt de Tiguan iets rustiger, zonder dat dit zijn nogal stevige wegligging aantast.
Qua motoren schittert de 2.0 diesel van 150 pk met zijn koppel, maar je moet leven met wat meer motorgeluid en een versnellingsbak die lijkt door te slippen in de eerste versnellingen. De 1.5 eTSI van 150 pk is net het tegenovergestelde. Hij schittert met zijn stille verking, terwijl de milde hybridisering alle kleine koppelgaten lijkt op te vangen. Hij is ook wat verfijnder tijdens hernemingen. En met een verbruik van 6,8 l/100 km tijdens onze test, is deze vijftienhonderd op benzine het de ‘sweet spot’ van het gamma.
Prijs Volkswagen Tiguan 2024
Met een vanafprijs van 37.100 euro is de nieuwe Tiguan verrassend goed geprijsd. Hoewel zijn standaarduitrusting wat mager is, zijn de milde hybridisering en de DSG-automaat standaard! Voor een diesel of een benzine met 150 pk moet je echter bijbetalen. Die kosten respectievelijk 46.860 euro en 44.250 euro. Op de prijzen van de andere benzinemotoren en de plug-inhybrides is het nog even wachten...
Ons verdict
Hoewel hij er gloednieuw uitziet, is deze derde generatie Tiguan in feite een grondige doorontwikkeling van zijn voorganger. Daar is niets mis mee, want hij biedt nog steeds een goede binnenruimte en veel comfort, maar deze keer met een knapper gezicht en een technologie die weer mee kan met zijn tijd. Een ding is zeker: dit blijft de populairste Volkswagen van het moment!