Nicolas Joannes

31 OKT 2024

Test: Audi A5 Avant, heel veel nieuws

De nieuwe Audi A5 Avant is grondig veranderd ten opzichte van de vorige Audi A4 Avant. Niet alleen door de nieuwe naam, maar ook qua design, uitrusting en een motorgamma dat nu ook plug-inhybride opties biedt. We overlopen alles in detail.

"De nieuwe Audi A5 Avant heeft niet alleen een nieuwe naam. Hij is visueel dynamischer en aantrekkelijker om te rijden, waarmee het model op alle fronten is gemoderniseerd."

Bijna 30 jaar geleden verscheen de Audi A4 op onze markt, als opvolger van vier generaties van de Audi 80, die in 1972 werd geïntroduceerd. Na vijf generaties maakt de Audi A4 nu plaats voor de nieuwe Audi A5. Deze naamsverandering komt omdat de A5 berline en zijn breakvariant (Avant in Audi-taal) nu aansluiten bij de nieuwe naamgeving van het merk met de vier ringen. Voortaan worden alle volledig elektrische modellen van Audi aangeduid met een even cijfer, zoals de SUV's Q4, Q6 en Q8, of de berline en break A6 e-tron. Als gevolg daarvan krijgen alle modellen met verbrandingsmotoren nu een oneven modelcijfer. De Audi A5 biedt een breed gamma aan verbrandingsmotoren: benzine, diesel en nu ook twee plug-inhybride opties. Zal dit de A5 Avant in staat stellen om succesvoller te worden op de Belgische markt, die gek is op breaks en fiscaal aftrekbare modellen?

Advertentie
Advertentie

Design

Dynamischer ontwerp

Audi beperkt zich niet tot een nieuwe naam voor zijn model; het design ondergaat eveneens een ingrijpende transformatie. Met een toename van 6,7 cm in de lengte (totale lengte van 4,82 m) en een hoogte die slechts één centimeter verschilt, krijgt de Audi A5 nieuwe proporties die een dynamisch karakter uitstralen, benadrukt door brede wielkasten. Toch blijft de nieuwe A5 trouw aan zijn roots met de iconische Singleframe-grille, al jarenlang een vaste waarde voor het merk. Deze prominente grille is breder geworden en heeft nu een driedimensionale honingraatstructuur, met de vier ringen van Audi in een vlak design. Daarnaast onderscheidt de voorkant van de Audi A5 zich van de vorige generatie door een schuiner geplaatste motorkap die beter aansluit op de rest van de neus. Het Audi-erfgoed komt ook tot uiting langs de zijkanten van het model, met markante lijnen die doen denken aan de Urquattro uit de jaren ’80.

Stijl boven volume

Het front van de nieuwe Audi A5 onderscheidt zich duidelijk van de oude A4, maar de meest opvallende wijzigingen zijn aan de achterzijde te vinden. Zo ruilt de Berline zijn klassieke kofferbak in voor een grote achterklep, geïnspireerd op de vorige A5 Sportback. Ook de breakversie van de A5 heeft zichtbare veranderingen ondergaan. De dynamische, strakke daklijn vloeit over in een perfect geïntegreerde dakspoiler die het platte, sportieve achterraam bedekt. Zowel de Berline als de Avant hebben achterlichten die verbonden zijn door een lichtstrook.

Natuurlijk, met zo’n verfijnde (en subjectief zeer geslaagde) lijn mag je geen enorme kofferruimte verwachten. De Audi A5 Avant biedt slechts 30 liter meer dan de Berline: 476 liter. Maar ook zijn eeuwige premium rivalen doen het niet veel beter: 500 liter voor de BMW 3 Reeks Touring en 490 liter voor de Mercedes C-Klasse break. De bagageruimte van de Audi A5 Avant kan uitgebreid worden tot 1.424 liter met de achterbank neergeklapt en heeft een lage laaddrempel voor een gemakkelijke toegang, hoewel een klein niveauverschil bij de opening ons lichtjes heeft gestoord.

Ultraprecieze verlichting

Getrouw aan zijn traditie verfijnt Audi opnieuw zijn verlichtingstechnologie met de Audi A5, die vooraan uitgerust is met LED-koplampen en achteraan met OLED-achterlichten van de tweede generatie. Elk OLED-paneel kan ongeveer 60 segmenten onafhankelijk doen oplichten, wat twee functies mogelijk maakt. Ten eerste kunnen de lichtsignaturen van de voor- en achterlichten gepersonaliseerd worden, met keuze uit acht verschillende stijlen via het centrale scherm. De tweede functie laat de wagen interactie hebben met zijn omgeving (car-to-X), door bijvoorbeeld rode driehoeken weer te geven wanneer de alarmlichten worden geactiveerd.

Beleving

Groot digitaal panoramascherm

Het exterieur van de nieuwe Audi A5 heeft duidelijk een generatiesprong gemaakt, maar ook het interieur blijft niet achter. De A5 zet een stap vooruit met een panoramisch display, vergelijkbaar met dat van de grote Q6 en de nieuwe A6. Voor de bestuurder ontvouwt zich een groot digitaal scherm, bestaande uit twee gebogen displays: een 11,9-inch virtual cockpit en een centraal OLED-scherm van 14,5 inch. De bediening gebeurt via een ergonomische haptische feedback, en het infotainmentsysteem draait op een Android-interface met een Audi-schil. In gebruik is de interface helder en snel, met navigatie ondersteund door Google Maps. Jammer genoeg zijn er geen fysieke knoppen voor de klimaatregeling, die enkel via het touchscreen toegankelijk is, al blijven de belangrijkste instellingen wel steeds zichtbaar. Dit nadeel geldt helaas voor veel moderne modellen. In de bestuurdersdeur zit een bedieningspaneel met alle essentiële knoppen, zoals voor de ramen, spiegels, verlichting en stoelgeheugen, gelukkig wel met handige fysieke knoppen.

Tot vier displays in totaal

De lijst met schermen houdt hier niet op, want de A5 heeft ook een sterk vergroot head-up display, met een beeld dat 85% groter is dan bij de vorige generatie, en een complete en heldere weergave van alle nodige informatie. Voor wie nog meer wenst, biedt Audi optioneel een extra 10,9-inch scherm voor de passagier vooraan, waarmee de navigatie kan worden bediend en verschillende apps, zoals YouTube, toegankelijk zijn. Tijdens het rijden wordt dit scherm volledig verduisterd om de bestuurder niet af te leiden – een pluspunt voor de veiligheid!

Qua technologie is er ook het Bang & Olufsen 3D-premium audiosysteem, met 20 luidsprekers, waaronder vier in de voorste hoofdsteunen. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder navigatie-instructies of oproepen duidelijk kan horen, terwijl de passagier het geluid van de video op zijn scherm kan volgen. Een erg handige functie! Hoewel er niet veel fysieke knoppen meer zijn in dit interieur, zijn we wel blij dat er een knop op het dashboard en eentje op het stuur zit waarmee de rijhulpsystemen snel uitgeschakeld kunnen worden wanneer ze te opdringerig worden.

Goed verlicht interieur

De Audi A5 zet volop in op geavanceerde technologieën en grote displays. Toch is het jammer dat de uitzonderlijke interieurafwerking, ooit een Audi-kenmerk, wat verloren lijkt te gaan. Hoewel de afwerking meestal solide is en de materialen overwegend van goede kwaliteit lijken, vallen sommige harde plastics en nep-houtafwerkingen wat tegen, zoals de krasgevoelige panelen in pianolak. De binnenruimte is wel verbeterd ten opzichte van de vorige generatie. Voorin zitten de passagiers comfortabel in stoelen van diverse leerkwaliteiten, terwijl de achterpassagiers profiteren van een verlengde wielbasis van bijna acht centimeter in vergelijking met de vorige Audi A4. Hierdoor hebben zij voldoende beenruimte, zelfs grotere passagiers, ook dankzij de uitgeholde rugleuningen van de voorstoelen. Qua hoofdruimte raken alleen passagiers van meer dan 1,85 m het dak. Zoals gebruikelijk is de middelste zitplaats achter smal en hard, waardoor die eerder voor kinderen of korte ritten zal dienen, vooral door de brede transmissietunnel die weinig ruimte voor de voeten laat.

Een positieve noot is het optionele, grote panoramische zonnedak. Net als bij de SolarBay van Renault kan dit glazen dak naar wens worden verduisterd in verschillende segmenten, zodat je de lichtinval of privacy zowel voor- als achterin kan aanpassen.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Voor ieder wat wils

Terwijl de vorige Audi A4 geen plug-inhybride aandrijving aanbood – ondanks het fiscaal voordeel – breidt de nieuwe Audi A5 het motorengamma aanzienlijk uit dankzij het nieuwe PPC-platform (Premium Platform Combustion), dat specifiek is ontworpen voor in lengterichting geplaatste verbrandingsmotoren die kunnen worden gehybridiseerd. De keuze bestaat dus uit benzine- en dieselmotoren, maar een volledig elektrische aandrijving blijft voorbehouden aan een mogelijke toekomstige Audi A4, mocht die ooit op de markt komen.

Van 150 tot 367 pk

Het gamma van de nieuwe Audi A5 begint met een 2-liter viercilinder benzinemotor die 150 pk levert, ook beschikbaar in een versie met 204 pk. Hoewel deze motor geen hybride ondersteuning heeft, maakt deze TFSI-motor met variabele turbo-geometrie gebruik van een geoptimaliseerd verbrandingsproces om het brandstofverbruik te beperken. Zoals alle motoren in dit gamma is hij uitsluitend gekoppeld aan een automatische transmissie met dubbele koppeling; een handgeschakelde versnellingsbak is niet beschikbaar. De krachtigere versie biedt de keuze tussen voorwielaandrijving en quattro-vierwielaandrijving. Op de weg presteert de motor op een soepele, lineaire manier, zonder een uitgesproken dynamisch karakter, hoewel de versie met 204 pk duidelijk voor vlottere prestaties zorgt.

Wat de dieselmotoren betreft, laat Audi de liefhebbers niet in de steek met een 2-liter TDI van 204 pk. Deze motor, uitgerust met een mild-hybrid 48V-systeem, kan remenergie recupereren, wat helpt om de CO₂-uitstoot te verlagen. Hoewel de dieselmotor bij het starten duidelijk hoorbaar is, blijft hij verder stil, vooral tijdens de vele momenten waarop hij in elektrische modus rijdt. Met een koppel van 400 Nm biedt hij snelle hernemingen en past hij uitstekend bij de A5.

Aan de top van het gamma staat de S5, uitgerust met een 3-liter V6 TFSI die 367 pk levert en de oude S4 op diesel vervangt. Ook deze topmotor is voorzien van een 48V mild-hybride systeem, wat lagere emissies en een normverbruik van slechts 7,4 l/100 km oplevert. Bij een gematigd tempo is de S5 stil, maar hij toont zich feller wanneer hij in toeren klimt. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 4,5 seconden in beslag, maar de vermogensopbouw is geleidelijk, wat ruimte laat voor een toekomstige, meer expressieve RS5.

Precieze besturing

De nieuwe A5 valt op door zijn wendbaarheid, ondersteund door een nauwkeurige, progressieve besturing. De wagen blijft stabiel, met weinig neiging tot onder- of overstuur. De ophanging is stevig in Sport-modus, maar biedt meer comfort in de andere rijmodi. De automatische versnellingsbak reageert soms traag, maar wordt alerter in de S-modus, al past dit niet bij het karakter van de basismotoren.

Eindelijk een plug-in

Eindelijk kondigt Audi een plug-inhybride versie van de A5 aan, beschikbaar in twee vermogensniveaus: 300 en 367 pk. Hoewel de officiële goedkeuring nog op zich laat wachten, geeft het merk met de vier ringen alvast een geschatte elektrische actieradius van meer dan 100 kilometer mee. De concurrentie van bij BMW en Mercedes is bij deze gewaarschuwd!

Prijs

Niet de meest premium prijs

De prijzen voor de nieuwe Audi A5 break beginnen bij 42.600 euro in de basisuitvoering Attraction, die al is uitgerust met de twee grote OLED-schermen. Dit is 1.650 euro meer dan de A5 berline. Hiermee positioneert hij zich gunstig ten opzichte van de andere Duitse premiummerken, zoals de Mercedes C-Klasse, waarvan de instapversie ongeveer 7.000 euro duurder is. Voor de krachtigere versie van de 2-liter benzinemotor met 204 pk betaal je 7.200 euro extra, terwijl de dieselversie een meerprijs van 8.650 euro draagt. Naast de drie gebruikelijke uitrustingsniveaus (Attraction, Advanced en S Line) biedt Audi ook een Edition One aan voor 51.600 euro, met een complete uitrusting en specifieke esthetische details. Aan de top van het huidige gamma staat de Audi S5 Avant, met een prijs vanaf 81.500 euro.

Verdict

De nieuwe generatie Audi A5 markeert een duidelijke koerswijziging. Niet alleen met zijn nieuwe naam, maar ook met een opvallende stijl die het model duidelijk onderscheidt van zijn voorganger. De A5 is echter niet alleen visueel dynamischer, maar biedt bovendien een meer betrokken rijervaring, hoewel sommige motoren nogal lineair presteren en de versnellingsbak soms wat traag reageert. Het interieur van de nieuwe Audi A5 Avant is ultramodern en profiteert van een betere ruimteverdeling en een praktische koffer. Bovendien blijven de prijzen competitief ten opzichte van BMW en Mercedes. Nu is het wachten op de komst van de plug-inhybride motoren om te zien of dit model het verwachte succes zal behalen.

Advertentie
Advertentie